احسان علیخانی و سیروس مقدم در ماه رمضان با برندهایشان می آیند!
پیش بینی می شود رمضان 94 با وجود برنامه ها و سریال هایی چون ماه عسل،پایتخت 4 و دردسرهای عظیم 2 یکی از پربار ترین ماه رمضان های تلویزیون باشد.

یکی از بازه های زمانی که کار و مسوولیت تلویزیون  چند برابر می شود ایام رمضان است.زیرا به دلیل شرایط آن زمان توجه و تاثیر پذیری مخاطب نسبت به برنامه های رسانه ملی بالا می رود پس مسوولین و برنامه سازان باید برای ساخت برنامه در ماه مبارک رمضان به گونه ای اقدام کنند که بتوانند از لحاظ کمی و کیفی مخاطب را راضی نگه دارند. در سال گذشته با وجود  تداخل جام جهانی با ایام رمضان حرف و حدیث های زیادی پیرامون دیده شدن برنامه ها و سریال ها به وجود آمد اما پس از اتمام این ماه و دیدن نظر سنجی ها  برنامه ی «ماه عسل» احسان علیخانی  و سریال های «مدینه» سیروس مقدم  و «هفت سنگ» علیرضا بذرافشان آرای قابل قبولی را کسب کردند و اهالی رسانه به این ننیجه رسیدند که در صورت وجود کیفیت هیچ چیز نمی تواند مخاطب را از تلویزیون بگیرد.

بنابر این گزارش امسال نیز نوروز 94 با پخش برنامه هایی چون کلاه قرمزی، فوق سری، در حاشیه و بهار نارنج خوش درخشیدند و حالا نوبت به برنامه ها و سریال های ماه مبارک رمضان رسید تا جای خود را میان مخاطبانشان باز کنند در ادامه گزارش به معرفی مهم ترین برنامه ها و سریال های رمضان 94 می پردازیم:

 

پایتخت 4

از اواخر سال 93 بود که تمام مخاطبان تلویزیون سراغ چهارمین سری پایتخت را می گرفتند اما بنا به دلایلی  از جمله تداخل ایام فاطمیه و نوروز ساخت این سری به بعد از ایام نوروز موکول شد تا اینکه محسن تنابنده نویسنده این سریال در برنامه ی بهار نارنج وعده ی ساخته شدن پایتخت 4 برای ایام رمضان را به دوستداران این سریال داد.اواخر فروردین  ماه بود که کلید تولید این سریال در کشور چین زده و 8 قسمت از آن در همانجا با بازی احمد مهران فر(ارسطو ) و ژانگ منگ هان (چوچانگ) در قالبی مستند گونه و با هدف معرفی این کشور گرفته شد .عوامل این سریال در تاریخ 1اردیبهشت به شیرگاه شمال رفتند و ضبط قسمت های اصلی پایتخت را به صورت رسمی آغاز کردند.طبق گفته ی محسن تنابنده و خشایار الوند نویسندگان این سریال محتوای آن متناسب با ماه مبارک رمضان طراحی شده است .تلاش بابا پنجعلی برای ازدواج مجدد،سفر بهبود فریبا ،تغییر دو قلو ها  و قصه های چوچانگ و ارسطو هر مخاطبی را  مشتاق به دیدن این سریال میکند.گفتنی است پایتخت 4 به تهیه کنندگی الهام غفوری و کارگردانی سیروس مقدم در حال پشت سر گذاشتن مراحل تصویر برداری اش در شیر گاه شمال است و بازی پایتختی ها تا سه ماه دیگر در همان منطقه ادامه دارد.باید ببینیم مقدم که در ژانر های مختلف و با سریال های خوبی همچون مدینه در سالهای گذشته موفق عمل کرده است امسال چه حرف هایی برای گفتن دارد.پایتخت 4 قرار است در ایام رمضان هر شب در 26 قسمت  به روی آنتن شبکه 1 سیما برود.

گاهی به پشت سرت نگاه کن

شبکه دو سیما سریال گاهی به پشت سرت نگاه کن را برای ایام رمضان برای مخاطبانش تدارک دیده است. سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» یک ملودرام خانوادگی است که با محوریت موضوعی حمایت از تولیدات داخلی و اعتماد به نخبگان جوان ایرانی و همچنین توجه ویژه به سبک زندگی ایرانی اسلامی همین طور توجه به  امانتداری و رعایت حلال و حرام در کسب درآمد ساخته می شود.شخصیت اصلی قصه جلال تابش است که یک کارگاه کوچک سیلندر سازی دارد که  از درآمد اندک آن زندگی خانواده اش می گذرد. جلال از پدر مرحومش آموخته که رزق و روزی حلال ولو اندک بر سر سفره اش ببرد و ذره ای در کارش دچار وسوسه و کسب مال شبهه ناک نشودعوامل این مجموعه تلوزیونی در حال حاضر در یکی از خانه‌های قدیمی واقع در میدان انقلاب مشغول تصویربرداری هستنند.

رضا انصاریان تهیه کننده و مازیار میری کارگردان «گاهی به پشت سر نگاه کن» هستند و نگارش این سریال 30 قسمتی به عهده محمدمسعود سلطانی است.


 
 امین تارخ و محمد متوسلانی نقش شخصیت‌های اصلی سریال مازیار میری را بازی می‌کنندوهدایت هاشمی، الیکا عبدالرزاقی، بهاره کیان افشار، سعید چنگیزیان، شبنم مقدمی، حمید ابراهیمی، میلاد رحیمی، امیر کربلایی‌زاده، مسعود سخایی و نگار حسن‌زاده از دیگر بازیگران سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» هستند.باز گشت امین تارخ به تلویزیون پس از سالها بایک سریال رمضانی نکته قابل توجه این سریال است.تارخ قبل از این در سریال اغما سیروس مقدم خوب ظاهر شده بود.

درد سر های عظیم 2

 مرداد ماه سال گذشته بود که سریال درد سر های عظیم 1که اولین کارگردانی برزو نیک نژاد بود  شبکه سه سیما به روی آنتن رفت و با استقبال خیلی خوبی مواجه شدبه گونه ای که حتی جمعه ها هم مخاطبانش پیگیر او بودند به محض پایان یافتن این سریال عوامل آن وعده ی ساخته شدن سری دومش را به مخاطبان دادند و این وعده اواسط فروردین ماه 94 تححق پیدا کرد. سری دوم مجموعه تلویزیونی دردسرهای عظیم به تهیه کنندگی مهران مهام و کارگردانی برزو نیک‌نژاد، اواسط فروردین امسال در تهران کلید خورد. تصویربرداری در منزلی حوالی سوهانک آغاز شد و به تازگی گروه درد سر های عظیم 2 به لوکیشنی در شهرک غرب رفته اند که منزل دو تن از شخصیتهای جدید قصه با بازی حسین محب اهری و فریده سپاه منصور است.این دو پدربزرگ و مادربزرگ بهار(الناز حبیبی) هستند که در سری دوم به داستان اضافه شده اند. تدوین سریال را نیز حسین غضنفری آغاز کرده است.داستان درد سر های عظیم 2 به گونه ای است که با پیدا شدن بچه ای در ماشین خانواده لطیف که برای مراسم خواستگاری از شهرستان به تهران می آیند و دعوت از خانواده پدری بهار، لطیف و بهار باردیگر برای ازدواج دچار دردسرهایی می شوند. فرحان که خود را مدیون کمک های لطیف و بهار می داند سعی می کند مشکلات پیش آمده برای آنها را حل و فصل کند اما مسائلی پیش می آید که دیدنش خالی از لطف نیست. در این مجموعه مهدی هاشمی در نقش فرحان و جواد عزتی در نقش لطیف شخصیت های اصلی داستان هستند.

 

علاوه براین دو بازیگر مریم سعادت، شهین تسلیمی، مهران رجبی، پرستو گلستانی، امیر غفارمنش، صفا آقاجانی، الناز حبیبی، زهره فکور صبور، اشکان اشتیاق، بهشاد شریفیان، محمدمهدی مطلبی، بهنوش صادقی، امیرحسین صدیقه ومه لقا باقری در این به ایفای نقش می پردازند.درد سر های عظیم 2 به کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه کنندگی مهرام مهام رمضان 94 از شبکه سه سیما به روی آنتن خواهد رفت و تصمیم دارد موفقیت سری اول خود را تکرار کند.

ماه عسل 94

بسیاری از کارشناسان تلویزیون برنامه ی ماه عسل با اجرای احسان علیخانی در ماه مبارک رمضان را جزئ تفکیک ناپذیر تلویزیون و علیخانی را ستاره ی ماه رمضان که در هیچ برنامه ای همچون ماه عسل نمی درخشد می دانند.  مخاطبان پرو پاقرص این برنامه هم گواه این ادعا هستند.بعضی از سالها  ماه عسل با گروه های دیگر به روی آنتن رفته است اما به دلیل سوژه های کسل کننده با افت مخاطب مواجه شده است البته نمی توان اجرای خوب علیخانی،دکور و سایر عوامل برنامه را از فهرست عوامل موفقیت آن خط زد.

 

امسال هم احسان علیخانی با ماه عسلش قرار است مهمان لحظه های افطارشبکه سه سیما باشد.چیزی که معلوم است ساختار ثابت برنامه و سوژه هایی که رنگ و بوی حضور خدا  در وقایع زندگیشان بیشتر حس می شود است اما دکور برنامه،آیتم ها و تیتراژهای اپتدا و انتهای آن از آن مسائلی است که پیش بینی می شود مخاطبان این برنامه را شگفت زده کند.تهیه کننده ی ماه عسل بعد از فوت مرتضی پاشایی و در برنامه گلخانه گفته بود که صدای مرتضی ظرفیت این را دارد که از تکه هایش در تیتراژ ماه عسل 94 استفاده شود باید ببینیم این حرف علیخانی به چه صورتی در برنامه تحقق می یابد.با وجود اینکه نام ماه عسل مخاطبان خاص خود را دارد علیخانی و گروهش باید به پرهیز از تکرار و یکنواخت شدن توجه ویژه ای داشته باشند.

در خصوص ویژه برنامه های شبکه 1 و 2 سیما صحبت خاصی نشده اما قرار است برنامه ای  بعد از 13 رجب از شبکه 1 سیما به تهیه کنندگی رستگاری و اجرای سید علی ضیا به روی آنتن رود. تهیه کننده این برنامه از تغییر ساعت و سبک آن در ایام رمضان خبر داده است و ممکن است این برنامه یکی از برنامه های شبکه 1 سیما در ماه  مبارک رمضان باشد.فیلم های سینما یی و مسابقات متعددی از سوی مدیران سیما برای پخش در ماه مبارک رمضان تدارک دیده شده است که متعاقبا اعلام می گردد.
    
این روز ها تمام کارگردانان و برنامه سازان تلویزیون که اثری برای پخش در ماه مبارک رمضان دارند مشغول پیش تولید یا تولید آثارشان هستند و همه با هدفی مشترک و در رقابتی نفس گیر می کوشند بهترین اثر را از خود ارائه دهند.

باید منتظر ماند و دید احسان علیخانی و سیروس مقدم با برند هایشان و برزو نیک نژاد با سری دوم دردسر های عظیم چه خواهند کرد و ستارگان تلویزیون دراین ماه می توانند رضایت مخاطبانشان را به دست بیاورند؟




گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : yjc.ir