"خندوانه" وارد حاشیه شد!!
سری دوم برنامه «خندوانه» در حالی شروع شد که از همان ابتدا انتقاد‌‌هایی به این برنامه وارد شد، انتقاد‌هایی که این برنامه مردمی را به حاشیه برد.

انتقادات از برنامه «خندوانه» از جایی شروع شد که این برنامه از مهمان‌هایی دعوت کرد که سابقه حضور در دولت قبل را داشتند و اکنون از گزینه‌های ورود به مجلس دهم هستند.

مهمانانی که اغلب‌شان سیاست مردان جناح اصولگرا بودند؛ از سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد دولت دهم گرفته تا علیرضا دبیر از چهره‌های نواصولگرا.

حضور این مهمانان ابهاماتی را به‌وجود آورد، برخی معتقد بودند که سازندگان «خندوانه» از محبوبیت این برنامه برای تبلیغ چهره‌ها استفاده می‌کنند و در مقابل عده‌ای هم می گفتند «خنوانه» در سری قبل هم میزبان چنین چهره‌هایی بوده، اما چون در حال حاضر از لحاظ زمانی به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک شده‌ایم، حضور چنین چهره‌هایی شائبه برانگیز شده‌است.

حضور محسن نایبی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران، اما رنگ و بوی دیگری به ماجرای انتقادها از برنامه خندوانه داد.

برخی از سایت‌ها از قراردادی نیم ملیارد ریالی میان شرکت بهره برداری مترو و برنامه «خندوانه» خبر دادند و با انتشار عکس‌هایی از قرارداد منعقد شده بین دست‌اندرکاران برنامه «خندوانه» و مسئولان شهرداری و مترو تهران نوشتند که قراردادی شش ماهه بین این دو، بسته شده است. قراردادی که از اسفند سال گذشته آغاز شده و موضوعش «مشارکت در ۵۰ قسمت برنامه خندوانه در راستای فرهنگی‌سازی در حوزه مترو و تیتراژ پایانی در چارچوب طرح کلی است.»

قراردادقرارداد

اما این خبر نه تنها تکذیب نشد که تایید هم شد. درست زمانی که مخاطبان این برنامه منتظر تکذیب این خبر بودند معاون فرهنگی اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران طی صحبتی این قرارداد را قانونی خواند و حتی اظهار کرد اینکه روزی شهردار تهران در مقابل رامبد جوان بنشیند خارج از تصور نیست.

محمد صائبی با اشاره به برخی از انتقادات از حضور مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو در برنامه «خندوانه» درباره این اتفاق گفته:‌ «قراردادی که از سوی سایت ها منتشر شده است، قرارداد غیر قانونی نیست. این کار قانونی، رسمی و در راستای فعالیت‌های فرهنگی مترو است. ما برای کاهش هزینه های مترو نیاز به برنامه های فرهنگی داریم و بهترین و پرنفوذترین راه برای انتقال پیام های فرهنگی صدا و سیما است و برنامه «خندوانه» به دلیل مخاطب زیادی که دارد برای این انتقال این پیام ها انتخاب شده است.»

او همچنین تاکید کرده که این قرارداد برای فرهنگ‌سازی و انتقال پیام‌های فرهنگی با برنامه «خندوانه»‌ مطرح شده ولی:«دعوت از میهمانان و میزان برنامه به ما ربطی ندارد و بر عهده برنامه‌سازان است. اینکه چرا حضور مدیرعامل مترو طولانی‌تر از سایر میهمان ها بود، ربطی به قرارداد ما ندارد. این دیگر انتخاب برنامه‌ساز است که با یک مصاحبه‌شونده چقدر مصاحبه می‌کند و با میهمان دیگر به چه میزان، اما طبق قرارداد در ادامه برنامه افراد دیگری نیز از شهرداری به برنامه «خندوانه» خواهند آمد و امیدواریم در صورت پذیرش شهردار تهران به‌عنوان فینال، قالیباف در این برنامه حضور یابد و گزارشی در خصوص حوزه مترو به مردم ارائه کند.»

تغییر سیاست‌های صدا و سیما در سال‌های گذشته باعث شده تا بیشتر برنامه‌های این رسانه به صورت مشارکتی و با سرمایه‌گذاری بخش های خصوصی و دولتی خارج از سازمان ساخته شوند.

این رویکرد خود به خود حجم زیادی از آنتن شبکه‌ها را در اختیار نهاد‌ها و اشخاصی قرار داده که توان مالی خرید آنتن را دارند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : khabaronline.ir