نظر جالب محمد سلوکی درباره اجرای همکارش احسان علیخانی!
محمد سلوکی: در رابطه با نحوه ی اجرای علیخانی در برنامه "ماه عسل " عنوان کرد : البته به دلیل رفاقت صمیمی که با احسان علیخانی دارم ممکن است حرفایی که راجع به او میزنم رنگ و بوی دوستی به خود بگیرد.

صحبت های محمد سلوکی درباره ماه عسل

محمد سلوکی مجری برنامه های تلویزیونی در خصوص چگونگی برنامه "ماه عسل" و موضوعات مختلف راجع به آن در گفتگویی گفت : من با سوژه های این برنامه به شکل احساسی برخورد نمی کنم ، به زعم من تمام سوژه هایی که در برنامه «ماه عسل»  مورد بررسی قرار گرفت همگی جالب و قابل توجه بودند چرا که احسان علیخانی این افراد را از بین سوژه های فراوانی که داشت گلچین کرده و تلاش بر این بوده تا مردم ارتباط خوبی با آنها برقرار کنند .

وی ادامه داد : تمام موضوعات منتخب در «ماه عسل» به شکلی بود که مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند و ناگفته های آنها مطرح شده و بعد از این روی سوژه های بکر و نو کار شده و به آنها توجه شده ، من با تمام سوژه ها ارتباط برقرار کردم ، حداقل با آنهایی که تماشایشان کردم ، زیرا به نظرم سوژه های خوبی انتخاب شده بود .

سلوکی در مورد ایجاد جریان سازی های مثبت بعد از برنامه بیان کرد : بخش عظیمی از این جریان سازی به خواست مردم و بینندگان برمی گردد ، اما اگر تصور ما این باشد که بعد از پخش هر کاری در تلویزیون ، مردم به دنبال آن موضوع رفته و جریان سازی کرده ، نه ، این توقع را نمی توان هیچ گاه در تلویزیون داشت زیرا درک مردم نسبت به موضوعات مختلف متفاوت بوده و میزان تاثیر پذیری ها نیز متفاوت خواهد بود . اما اگر کسی با این تصور که به دلیل اینکه من بعد از مشاهده برنامه به سراغ سوژه ی آن نرفته و کمکی نکرده و یا نگاهم را عوض نکرده ام ، پس گناه این مسئله به گردن رسانه و آن برنامه تلویزیونی است کاملا نگاهی غلط و اشتباه است .

وی در رابطه با نحوه ی اجرای علیخانی در برنامه "ماه عسل " عنوان کرد : البته به دلیل رفاقت صمیمی که با احسان علیخانی دارم ممکن است حرفایی که راجع به او میزنم رنگ و بوی دوستی به خود بگیرد اما سعی می کنم با یک نگاه منطقی به این موضوع بپردازم . اجرای علیخانی بسیار خوب  ، مسلط و با تجربه بوده و سبکی را پیاده کرده که دارای چارچوب بوده و از طریق آن خود را معرفی کرده است و به همین دلیل نمره قبولی را دریافت می کند و این نمره قبولی از حیث حرفه ای و کارشناسی و از نظر مردم و مخاطب است . در این سال ها علیخانی در جریان جمع آوری سوژه ها و بخش های تصویری بوده و اجرا و تهیه کنندگی برنامه را نیز خود بر عهده داشته ، بنابراین همه این موارد به او کمک می کند تا به هنگام اجرا با تسلط کامل ظاهر شده و از نظر من حداقل  های اصولی و یا مبانی اصلی کار اجرا ، بصورت حرفه ای ظاهر شود .

احسان علیخانی جزء سرمایه های سازمان بوده و به طور قطع جزء آن دسته از کسانی است که کارش را با جدیت انجام داده و به دنبال بهتر شدن کارش است . من کارش را دوست داشته و حتی گاهی اوقات از دست او حرص می خورم ، می خندم ، اشک ریخته و این یعنی فارغ از تماشای کار یک دوست ، من در حال نگاه کردن کار یک مجری و برنامه ساز تلویزیونی بوده و با او ارتباط می گیرم .

محمد سلوکی در خصوص امسال «ماه عسل » نسبت به سال های قبل اظهار داشت : کیفیت یک مفهوم کیفی و نه کمی بوده و این دو متفاوت و بر مبنای سلیقه ی من هستند .احساس می کنم کیفیت برنامه ی امسال ، بیشتر از آن چیزی بود که آقای علیخانی به دنبال آن می گشت . زیرا در «ماه عسل» نزدیک به دویست مهمان در برنامه حاضر شده و اگر این موضوع را از لحاظ کار ژورنالیستی ، هزینه و اجرا در نظر بگیریم ، معیار بسیار خوبی برای سنجش این برنامه نسبت به خودش و سال های قبل خواهد بود . بنابراین «ماه عسل» در مقایسه با سال های قبل، امسال کیفیت بیشتر و بهتری را داشته است .

وی در مورد حواشی و پیام شبکه های اجتماعی مربوط به «ماه عسل» گفت : حوزه ی شبکه های اجتماعی ، یک حوزه ی تخصصی است . نحوه استفاده ، کار ، دنبال کردن جریانها ، مقوله ای است که باید ایراد اصلی آن را به چگونگی استفاده و یا مدیریت ما مردم از شبکه های اجتماعی گرفت . تمام سوژه ها و مهمان های «ماه عسل» می توانند برای خود عقبه و گذشته ای داشته باشند . اما تحقیق و تحلیل کردن این آدم ها کاری غیر ممکن است .

تا یک بخشی از حواشی بوجود آمده مبنی بر حضور برخی مهمان ها قابل پذیرش است ، به شکلی که خود علیخانی هم آن را پذیرفت ، اما جریان سازی برای آن چیز جذابی نیست و یا مقایسه «ماه عسل» با برنامه "خندوانه " که هیچ ربطی بهم ندارند ، مربوط به شایعه پردازانی است که امروزه یک ابزار خوبی بنام شبکه های اجتماعی در اختیار آنهاست . حاشیه هایی که برای برنامه «ماه عسل» اتفاق افتاد ، حاشیه هایی بودند که آنقدر ها ارزش خبر شدن را نداشتند . در برنامه سازی تلویزیونی تمام جوانب برای همه موضوعات در نظر گرفته می شود در مراحل مختلف طرح ها بررسی گشته مدیر ها آنها را می بینند .اما یک زمانی اتفاقاتی رخ می دهد که دیگر دست کسی نیست.

سلوکی در مورد دکور امسال «ماه عسل» بیان کرد : بگذارید نظری ندهم . چون شخص دکوراتور به میان می آید ( با خنده ) . من دکور پارسال را بیشتر دوست دارم با توجه به اینکه در دکور امسال «ماه عسل» نوآوری و حرکت  مشاهده می شود اما من تصویری که سال گذشته می دیدم را بیشتر علاقه مندم ، اما این به معنی دوست نداشتن دکور امسال نیست ، نه ، این موضوع به طور کامل سلیقه ای بوده و با توجه به ویژگی بارز برنامه و تعداد مهمان هاست ، امسال  هم دکور خوبی را شاهد بودیم . در کل من به دکور امسال «ماه عسل» نمره 18 و به دکور سال گذشته 19 می دهم.

وی در پایان عنوان کرد : «ماه عسل» نباید یک برنامه تلویزیونی باشد . با هوشمندی که من در مدیریت سازمان و آقای سرافراز سراغ دارم به طور حتم قبول می کنند که «ماه عسل» یک سرمایه و یک ثروت اجتماعی است که دارای ارزش بسیار بالایی است صحبت من در مورد شخص نبوده بلکه در مورد یک برنامه تلویزیونی و یک نام بزرگ که تلویزیون در ده سال گذشته برای بدست آوردن جایگاه امروزی و ساخت آن زحمت زیادی کشیده شده ، نه فقط علیخانی بلکه  تمام مدیران ، کارگردان ها ، محققین و تصویربرداران که با آن همکاری کرده و از همه مهمتر مردم را در برمی گیرد . امیدوارم مدیران ما در رسانه و با توجه به اینکه این سرمایه اجتماعی با چه مشقتی بدست آمده ، اجازه ندهند که حاشیه ها ، غرض ورزی ها و حتی دلسوزی ها به این برنامه ضربه بزنند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : yjc.ir