پای مردم افغانستان به خندوانه باز شد!
«خندوانه» شب گذشته از اشک‌ها ولبخندهای مهاجران افغان پرده برداشت، حسرت‌های بر دل‌مانده و امیدهای باقی...

افغان ها در خندوانه

شب گذشته ( پنج شنبه 8 مرداد ) برنامه خندوانه 187 مین قسمت از برنامه اش را با مهمانانی از افغانستان شروع کرد و برنامه را به آنها تقدیم کرد.

در ابتدای برنامه عارف جعفری، خواننده پاپ افغان با ترانه "تبسم" با آهنگ‌سازی خود و شعری از شاعر توانمند و قدیمی افغانستانی، قنبرعلی تابش، مطلع شادی را برای این ویژه‌برنامه از خنداونه رقم زد.  آلبوم "آن سوی سمرقند" با حمایت سعید بیابانکی به زودی از این هنرمند افغان روانه بازار خواهد شد.

در قسمت بعدی برنامه جناب خان وارد خندوانه شد. اما حضور جناب‌خان در این قسمت، در کنار شیرین‌ زبانی‌ها و بداهه‌ گویی‌ های همیشگی اش، یادگار و خاطره‌ای دردناک با میهمانان ویژه این برنامه به همراه آورده بود. عصایی که در همان اوایل اشغال خرمشهر، از "عمادخان" دوست و رفیق جناب‌خان موقع شهادت به یادگار مانده بود. جناب‌خان با اشاره به این خاطره، یادی هم از هموطنان مهاجر افغان و یادگاری‌های آنان کرد. شاید این اولین‌باری بود که بینندگان "خندوانه" بغض جدی جناب‌خان را می‌دیدند. گرچه، او خیلی زود با روحیه شاد و ترانه‌های شیرین حاضرین و بینندگان را دوباره با خود همراه کرد.


رامبد جوان و جناب خان در خندوانه

رامبد جوان و جناب خان در خندوانه

سپس گروه موسیقی "پاییز طلایی" به رهبری سعید تاجیک، اولین ترانه خود در این برنامه را به‌ صورت زنده اجرا کردند. مهمان ویژه خندوانه محمد سرور رجایی، شاعر و روزنامه‌نگار افغان بود که از زمان اشغال افغانستان بوسیله ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق، در ایران به سر می‌برد و تاکنون با روزنامه‌ها و مجلات متعددی در ایران همکاری داشته است.

این شاعر و روزنامه‌نگار افغانستانی، روحیهٔ شاد و لب خندان افغان‌ها را دلیل مقاومت و سرزندگی آن‌ها با وجود سال‌ها مشقت ناشی از جنگ‌های خارجی و داخلی دانست و اظهار امیدواری کرد که هرچه زودتر آرامشی با ثبات برای کشور و مردم افغانستان فراهم شود.


محمد سرور رجایی در خندوانهمحمد سرور رجایی در خندوانه

پیوندهای فرهنگی ایران و افغانستان، نکته دیگری بود که در این گفت‌وگو به آن اشاره شد که می‌تواند بیش از گذشته مورد توجه دو طرف قرار گیرد و زمینه همدلی‌ های بیشتر شود. امروز بیش از سه میلیون نفر مهاجر افغان در ایران حضور دارند که در بخش‌های مختلف به فعالیت مشغولند.

محمدسرور رجایی همچنین در این برنامه از به قول خودش، "غذای من درآوری‌اش" گفت. "تخم مرغ و کچالو" که سیب زمینی سرخ کرده است و تخم مرغ. او همچنین در این برنامه شعری را که برای خندوانه سروده بود، خواند. رجایی همچنین از حسرت ماندگار کودکی گمشده خود و سایر کودکان افغان گفت.


پس از گفت‌وگو با مهمان ویژه و تقدیم لوح یادبود برنامه، گروه موسیقی "پاییز طلایی" دومین ترانه خود را اجرا کرد تا به نوعی، آخرین بخش از این قسمت از برنامه "خندوانه" باشد. گرچه، با باز کردن کمربندها و آرزوی شادی برای مردم ایران و افغانستان، ترانهٔ دیگری و البته با تدوینی متفاوت و جذاب برای بینندگان پخش شد. ترانه‌ای افغانستانی که به رسم برنامه "خندوانه" با صدای خواننده و همراهی حاضران پایانی به یادماندنی را برای آن رقم زد.


تهیه و تدوین : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ / فریبا بیات