رامبد جوان و نیما شعبان نژاد با لباس زورخانه‎ای در خندوانه!
برنامه خندوانه شب گذشته ( 12 مرداد ) با اجرای رامبد جوان به مناسبت روز ورزش باستانی و زورخانه‌ای میزبان تعدادی از پهلوانان این عرصه بود.

میزبانی رامبد جوان از پهلوانان زورخانه

در ابتدای برنامه رامبد جوان خواست مانند پهلوانان این عرصه به دور خود بچرخد که بعد از مدتی دچار سرگیجه شد و نشست. او این برنامه را به همه اهالی زورخانه تقدیم کرد.

بعد از مدتی نیما شعبان نژاد با لباسی که مانند پهلوانان زورخانه بود  به همراه یک جفت میل سنگین، وارد صحنه شد. او گفت که 15 سال در این رشته سابقه دارد! در این بخش از خندوانه گفتگوی بین رامبد جوان و نیما به مدت زیادی پخش شد ، زیرا این بار قسمت‌ هایی را که مجبور به گرفتن دوباره آن شده بودند را به حالت پشت صحنه ی کار برای مخاطبین تلویزیونی نیز پخش کردند.


پهلوان زورخانه ای در خندوانهپهلوان زورخانه ای در خندوانه

سپس از نیما خواستند تا فکر کند وسط گود زورخانه است و چند دور بچرخد ، او هم مدتی را چرخید اما به دلیل سرگیجه و حال بد در گوشه ای نشست ، حتی رامبد جوان خواست تا برای آب بیاورند . اما خود او قبول نکرد.

سپس امیر کربلایی زاده به عنوان کمدین به روی صحنه آمد و در ابتدای کار به بهانه‌ خنده از ته دل، ادای خنده‌هایی را که با حروف الفبا شروع می‌شوند را درآورد و بعد حالات و رفتار کسی که سعی دارد لوله سوراخی را تعمیر کند را هم به صورت جذابی اجرا کرد و به سراغ خاطرات کودکی‌اش رفت. او ابتدا از لباس سفید و نو کودکیش و تهدیدی که پدرش برای تمیز نگه داشتن آن به وی کرده بود این گونه گفت: بعد از پوشیدن آن لباس با شوق و ذوق و احتیاط فراوان به سر کوچه رفتم تا لباسم را به همه نشان دهم که از شانس من اگزوز کامیونی باز شد و بعد من تبدیل شدم به یک زغال که فقط چشم‌ها و دندان‌هایش سفید بود.


امیر کربلایی زاده در خندوانهامیر کربلایی زاده در خندوانه

با همان وضعیت خودم را به خانه رساندم و پدرم که در حال بیرون رفتن بود با دیدن من گفت حیف که الان وقت ندارم تا کتکت بزنم و بعد مرا کشان کشان با زنجیر موتور به شیر وسط حیاط بست و گفت که جایی نرو تا من بیایم، خلاصه آن روز با وساطت بزرگترها تقریبا به خیر گذشت و من زنده ماندم.


رامبد جوان و نیما شعبان نزاد در خندوانهرامبد جوان و نیما شعبان نزاد در خندوانه

در بخش دیگر جوان با مقدمه‌ای که در قسمتی از آن بیان کرد که گود زورخانه برای همه ما که اهل دل هستیم یاد آور مردی است که جوانمردی آن زبان زد جهان است و به این بهانه از "فرهاد طلوع کیان" رییس فدراسیون ورزش‌ های پهلوانی و زورخانه‌ای دعوت به عمل آورد.مهمان برنامه در پاسخ به سوال رامبد جوان در خصوص اینکه چرا ورزش‌ های زورخانه‌ ای تیم ملی دارند و اینکه جز ایران مگر جای دیگری هست که چنین ورزشی را داشته باشند عنوان کرد: به غیر از ما 84 کشور دیگر نیز در این عرصه هستند و به همین خاطر ما مسابقاتی را در سطوح مختلف آفریقا، آسیا، اروپا و جام جهانی برگزار می‌کنیم.

فرهاد طلوع کیان گفت: در تاریخ به شکل مستند قدمت ورزش زورخانه ای به زمان پوریای ولی، یعنی قرن 7 برمی‌گردد ولی طبق روایات و بدون سند، سابقه آن چند هزار ساله است. رامبد جوان از مهمان برنامه خواست تا برای شاد نفر چند مردم کاری بکند که او گفت: توسط شماره پیامکی که داده می‌شود، خردسالان زیر 10سال و از 6 سال به بالا می‌توانند ثبت نام کنند تا برای آن‌ها در سراسر کشور تا پایان شهریور دوره ی فشرده ورزش زورخانه‌ای گذاشته شود.

فرهاد طلوع کیان در خصوص خندوانه گفت : ویژگی این برنامه این است که دو کار را انجام می‌دهد: هم خنده ظاهری و هم باطنی را یاد می‌دهد کاری که امروزه بسیار اهمیت دارد.

او سپس آرزوی زورخانه‌ای برای همه کرد و اظهار داشت: انشاالله الگوی جوانمردی این ورزش که امام علی (ع)  است در 2 دنیا دستگیر همه‌ مان باشد و بعد که جوان یادبود برنامه را به او تقدیم کرد، گفت : ما نیز باید از شما بابت توجه به این ورزش و روز آن تقدیر کنیم، به همین خاطر نماد زورخانه ای را به رامبد داد و از او خواست که آن را جایی قرار دهد که همیشه ببیندش.


تهیه و تدوین : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ / فریبا بیات