معروف ترین فیلم هایی که از تلویزیون پخش می شوند: از گور برگشته تا...
معمولا در ایام نوروز فیلم های روز دنیا در شبکه های تلویزیونی داخل کشور پخش می شوند. در اینجا نگاهی می کنیم به مطرح ترین فیلم هایی که احتمالا در نوروز پخش می شوند.

پخش معروف ترین فیلم ها در ایام نوروز

یکی از جذاب ترین بخش های کنداکتور تلویزیون در ایام نوروز، پخش فیلم های روز دنیاست، بخشی که به یک رسم هر ساله تبدیل شده و قبل از تعطیلات عید، مدیران تامین برنامه در تلاش اند تا با رصد فیلم های روز جهان آثار خوب و کمتر مشکل دار را انتخاب و خریداری کنند.

طی این چند سال از شانس خوب مدیران سیما، فیلم های مطرح و حتی اسکاری با کمترین مشکل ممیزی برای پخش روبرو بودند و از همین رو طی سال های گذشته تعداد زیادی از فیلم های جایزه گرفته، در تعطیلات نوروز روی آنتن رفتند؛ اما امسال به نسبت سال گذشته تعداد فیلم های مطرح قابل پخش زیادند که می توانند جزو گزینه های قرار گرفتن در جدول پخش شبکه های مختلف سیما باشند و به احتمال زیاد در عید امسال آثار شاخص زیادی را خواهیم دید؛ آثاری که در چند ماه اخیر در فستیوال های مختلف مورد تمجید قرار گرفتند و حالا نوبت به تماشاگران ایرانی رسیده که از دیدن آنها لذت ببرند.
در اینجا لیست فیلم های مطرحی را که احتمالا در تعطیلات نوروز روی آنتن تلویزیون می روند با هم مرور می کنیم؛ فیلم هایی که هر کدام حال و هوای خاص خودشان را دارند و طرفداران ژانر را راضی خواهند کرد.


ماجرای اول: فیلم های درام

در بین گزینه هایی که می توانند در کنداکتور نوروز قرار بگیرند، فیلم های ژانر درام از دیگران بیشترند، فیلم هایی که هر کدام نکات جالب توجه زیادی دارند. یکی از فیلم های مهم این ژانر «اتاق» است، اثری کانادایی – ایرلندی که لنی آبراهامسون آن را کارگردانی کرده و بازیگران اصلی آن بری لارسون و جیکوب ترمبلی هستند.

نکته حائز اهمیت فیلم «اتاق» این است که لارسون، بازیگر 26 ساله این فیلم در رقابت با چهره های مطرحی مثل کیت بلانشت و جنیفر لارنس توانست جایزه اسکار بازیگر نقش اول زن را از آن خود کند.

فیلم درام دیگری که احتمالا در ایام عید روی آنتن می رود «بروکلین» است، فیلمی که جان کرولی آن را ساخت و چهره هایی همچون سرشان رونان و اموری کوش در آن بازی کرده اند. قصه این فیلم مربوط به یک مهاجر جوان است که در سال های دهه پنجاه میلادی، ایرلند را به قصد نیویورک ترک می کند و مجبور می شود بین عشق تازه از راه رسیده و سرزمین مادری خود یکی را انتخاب کند.


«از گور برگشته» نیز جزو دیگر کارهای شاخص تلویزیون در عید خواهد بود، فیلمی که الخاندرو گونزالس ایناریتو آن را سات و مورد تحسین منتقدین و هنرمندان زیادی در سراسر دنیا شد.
ایناریتو با این فیلم برای دومین سال پیاپی اسکار بهترین کارگردانی را مال خود کرد که البته تنها اسکار «از گور برگشته» نبود، لئوناردو دی کاپریو بازیگر نقش اول این فیلم هم توانست اولین اسکارش را دشت کند و در رقابت با برایان کرانستون، مت دیمون و مایکل فسبندر به پیروزی برسد. جز این دو جایزه، اسکار بهترین فیلمبرداری سال هم به امانوئل لوبزکی فیلمبردار «از گور برگشته» رسید. به خاطر همین جوایز این فیلم را می توان یکی از برگ برنده های تلویزیون دانست که احتمالا از شبکه 3 روی آنتن خواهد رفت.

یکی دیگر از درام های نوروز امسال به احتمال فراوان «کمپ ایکس ری» خواهد بود، فیلمی که تا همین چند وقت پیش در چند سینمای تهران روی پرده بود و برای ایرانی ها یک نکته خیلی مهم دارد؛ پیمان معادی یکی از بازیگران اصلی این فیلم است. جز معادی بازیگرانی همچون کریستن استوارت و جان کرول لینچ هم در این فیلم حضور پیدا کرده اند.


ماجرای دوم: زیرشاخه های درام

فیلم «افشاگر» هم جزو آثار خاص سال 2015 است که به احتمال فراوان شاهد پخش شدن آن از تلویزیون خواهیم بود. این درام سیاسی جزو کارهایی بود که هم در گلدن گلاب و هم در اسکار در 9 رشته نامزد شد که از بین آنها توانست دو اسکار مهم به دست بیاورد، جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی.

جز افشاگر، یک درام سیاسی دیگر هم در لیست فیلم های نوروز قرار دارد، فیلم «حقیقت» که دو بازیگر دانه درشت و قدیمی هالیود، رابرت ردفورد و کیت بلانشت در آن بازی کرده اند. داستان این فیلم به زندگی شغلی و کناره گیری دان راتر روزنامه نگار و مجری سی بی اس نیوز می پردازد.

«جوی» هم یک درام کمدی است که دیوید ا. راسل آن را ساخته و جنیفر لارنس برای بازی در آن توانست جایزه گلدن گلاب بهترین بازیگر زن را از آن خود کند. رابرت دنیرو و بردلی کوپر هم از دیگر بازیگران این فیلم خوش ساخت و حال خوب کن هستند.
عیددیدنی با آقای دی کاپریو و خانم لارسون

جز «جوی» یک فیلم دیگر در ژانر درام کمدی در گزینه های عید امسال هست، فیلم «رکورد بزرگ» که اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را هم از آن خود کرد و نظر بسیاری از منتقدان را هم به سمت خود جلب کرد. برد پیت، کریستن بیل و استیو کارل جزو بازیگران این فیلم هستند.


یکی از درام های جنایی کنداکتور امسال هم فیلم «کودک 44» است، فیلمی که دنیل اسپینوزا آن را ساخته و بازیگران مطرحی مثل تام هاردی، گری اولدمن و جوئل کینامان در آن بازی کرده اند.

در لیست بلندبالای فیلم های درام یک فیلم جاسوسی هم وجود دارد، فیلم «پل جاسوس ها» که پشت و جلوی دوربین آن چهره های شناخته شده زیادی قرار دارد. استیون اسپیلبرگ تهیه کننده و کارگردان این فیلم است، برادران کوئن به همراه مت چارمن فیلمنامه آن را نوشته اند و بازیگرانش هم تام هنکس، امی رایان و الن آلدا هستند. قصه این فیلم در آمریکای دهه 50 رخ می دهد و ماجرا مربوط به شخصیتی به نام مارک رایلنس است که به جرم جاسوسی برای شوروی دستگیر شده است.


ماجرای سوم: ژانر فانتزی

در طول این سال ها فیلم های فانتزی زیادی در ایام عید روی آنتن رفته و این نشان می دهد مدیران سینما به این ژانر علاقه وافری دارند. مهمترین فیلم این ژانر که احتمالا امسال از تلویزیون پخش می شود فصل هفتم فیلم جنگ های ستاره ای است که با نام «جنگ های ستاره ای؛ نیرو برمی خیزد» روانه پرده های سینما شد و توانست در رده سوم فهرست پرفروش ترین فیلم های تاریخ هالیوود قرار بگیرد. این فیلم در پنج رشته نامزد دریافت اسکار شد و چهار نامزدی هم در جوایز فیلم بفتا داشت.

جز این فیلم خوش ساخت و پرفروش، چند فانتزی دیگر هم از تلویزیون پخش خواهد شد، «مرد مورچه ای» یکی از آنهاست که پیتون رید آن را ساخته و در زمان اکرانش بیشتر از 500 میلیون دلار فرش داشت. پل راد، اوا تجلین لیلی و کوری استول بازیگران اصلی «مرد مورچه ای» هستند و در کنار یکدیگر قصه اسکات لنگ (همان مرد مورچه ای) را می سازند.

فیلم بعدی این ژانر «دنیای ژوراسیک» است، فیلمی که یکی از پرفروش ترین فیلم های سال بود و مخاطبان زیادی را به سالن های سینما در سراسر دنیا کشاند. «دنیای ژوراسیک» با بودجه ای 150 میلیون دلاری ساخته شده اما فروش آن بیشتر از یک و نیم میلیارد دلار بود، فروشی استثنایی که نشان دهنده خوش ساخت بودن آن است و به احتمال فراوان مخاطبان تلویزیون خودمان هم از آن استقبال خواهند کرد.

«پیسکل ها» هم یکی دیگر از فیلم های این ژانر است که البته در بین مابقی آنها با اقبال کمتری در اکران مواجه شد اما با این وجود آن هم جزو فیلم های مهم سال 2015 بود. کریس کلمبوس این فیلم را ساخته و حال و هوای کمدی آن با بازی خوب آدام سندلر جزو برگ برنده های فیلم است.


ماجرای چهارم: اکشن – حادثه ای

فیلم های هیجانی و اکشن هم جزو آثاری هستند که معمولا در تمام طول سال و در ایام تعطیل سر از تلویزیون درمی آورنتد ولی کنداکتور نوروز هم جایگاه ویژه ای برای آنها دارد و هر سال چندین فیلم به روز از این ژانر روی آنتن می رود.

«سیکاریو» یکی از فیلم های اصلی این ژانر است که تیلور شریدان آن را نوشته و دنی ویلتو آن را ساخته است و امیلی بلانت، بنیسیو دل تورو و جاش برولین هم جزو بازیگران این فیلم هستند. سیکاریو در جشنواره اسکار امسال در سه رشته بهترین فیلمبرداری، بهترین موسیقی فیلم و بهترین تدوین صدا کاندیدای دریافت جایزه شده بود که البته در هیچ کدام از آنها موفق نشد.


هفتمین قسمت از سری فیلم های «سریع و خشمگین» هم جزو فیلم هایی است که احتمال پخش شدنش در ایام نوروز از تلویزیون خودمان بسیار زیاد است و با توجه به این که قسمت های قبلی این فیلم بدون دشواری خاصی پخش شده است، این اپیزود هم با همان کیفیت روی آنتن می رود. ون دیزل و جیسون استاتهام بازیگران اصلی این فصل هستند که در کنار دیگر عوامل این فیلم توانستند فروشی بیش از یک و نیم میلیارد دلار به دست آورند.


«اورست» هم یکی دیگر از فیلم های موفق این ژانر در سال 2015 بود که احتمال پخش آن هم خیلی زیاد است، این فیلم را بالتاسار کورماکور ساخته و بازیگرانی مثل جیسون کلارک، جاش برولین و جان هاکس هم در آن بازی کرده اند. یک یاز نکات جالب این فیلم حادثه ای این بود که در زمان اکران به صورت سه بعدی روی پرده های سینما رفت.


ماجرای پنجم: ژانر بیوگرافیک

فیلم های قهرمان محوری که کاراکترهای اصلی آن برگرفته از شخصیت های واقعی هستند هم جزو فیلم هایی هستند که در سال 2015 اکران بین المللی داشته اند و تا حدود زیادی هم موفق عمل کردند. یکی از آثار خوب این ژانر، فیلم «راه رفتن» است، فیلمی که رابرت زمیکس آن را ساخته و بازیگرانی مثل جوزف گوردون لویت، بن کینگزلی و بن شوارتز هم در آن به ایفای نقش پرداخته اند.
قصه اصلی این فیلم خوش ساخت ماجرای واقعی راه رفتن غیرقانونی شخصی به نام فلیپ پتی بر روی طناب متصل بین برج های مرکز تجارت جهانی در سال 1974 را به تصویر می کشد. نکته جالب توجه در خصوص این جوان بندباز این است که پیش از این در سال 2008 جیمز مارش فیلم مستند مردی روی سیم را درباره این حرکت او ساخت که «جایزه اسکار بهترین فیلم مستند» را برایش به ارمغان آورد اما فیلم بندباز در زمینه گرفتن اسکار ناموفق بود.


یکی دیگر از فیلم های این ژانر، فیلم «ترامبو» است، فیلمی که جی روچ آن را ساخته و بازیگر نقش اصلی آن هم برایان کرانستون سات، کسی که بازی درخشانش در سریال «بریکینگ بد» در ذهن بسیاری از مخاطبان این سریال خوش ساخت مانده و به خاطر بازی در ترامبو نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر مرد هم شد اما آن را به دست نیاورد. قصه اصلی فیلم ترامبو درباره زندگی فیلمنامه نویس هالیوودی، دالتون ترامبو است که بر اساس زندگینامه اش توسط بروس الکساندر کوک ساخته شده است.


ماجرای ششم: علمی - تخیلی

فیلم های علمی –تخیلی هم در بین مخاطبان تلویزیون ما طرفداران زیادی دارند و در طول این سال ها، آثار زیادی از این ژانر در شبکه های مختلف سیمای پخش شده است. امسال هم دو فیلم مهم سال 2015 از این ژانر به احتمال فراوان در کنداکتور وجود خواهد داشت، فیلم هایی که هر کدام در زمان اکران شان در خارج از کشور مخاطبان زیادی را به سینماها کشاند و احتمالا مورد اقبال مخاطبان ایرانی هم قرار خواهند گرفت.

می توان گفت «مریخی» یکی از آثار علمی – تخیلی امسال عید است، فیلمی که ریدلی اسکات یکی از سرشناس ترین کارگردان های هالیوود آن را ساخته و منتقدان زیادی از آن تعریف کردند. مت دیمون و جسیکا چستن بازیگران اصلی این فیلم هستند که البته دیمون برای بازی در این فیلم خیلی دیده شد و حتی نامزد دریافت بهترین بازیگر مرد اسکار هم شد اما نهایتا میدان را به دی کاپریو واگذار کرد.

یکی دیگر از فیلم های مهم این ژانر «چپی» است، فیلمی که مربوط به سرگذشت یک روبات تجربی است که توانایی آموختن و احساس کردن برای آن طراحی شده اما در جریان تولد توسط یک باند جنایتکار و با هدف به کارگیری در اقدامات مجرمانه ربوده می شود.
عیددیدنی با آقای دی کاپریو و خانم لارسون
 نیل بلومکمپ این فیلم را ساخته و شارلتو کوپلی و هیو جکمن نیز در آن بازی کرده اند. چپی از آن روبات هایی است که احتمال دارد به یکی از روبات های محبوب تاریخ سینما تبدیل شود.


ماجرای هفتم: وسترن

در بین گزینه های امسال یک فیلم وسترن هم هست که به احتمال زیاد آن هم در لیست فیلم های نوروزی سیما قرار خواهد گرفت، فیلم سینمایی «هشت نفرت انگیز» که کلی چهره معروف و محبوب در بین عوامل آن وجود دارد.
کوئینتین تارانتینو نویسنده و کارگردان این فیلم است و بازیگران دانه درشتی همچون ساموئل ال. جکسون، کرت رسال و جنیفر جیسن لی هم در آن بازی کرده اند. یکی از نقاط قوت این فیلم موسیقی متن آن است که چهره مشهوری مثل انیوموریکونه آن را ساخت و البته به خاطر ساختش توانست اسکار بهترین موسیقی فیلم را نیز به دست بیارود.
«هشت نفرت انگیز» از آن دست فیلم هایی است که اگر بخواهد ممیزی بخورد، در رابطه با صحنه های خشونت آمیز آن است. قصه این فیلم که حال و هوایی شبیه به «جانگو آزاد شده» دارد، مربوط به هشت کاراکتر منفی است که می خواهند از هم انتقام بگیرند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : روزنامه سینما