توهین و برخورد زشت عوامل خندوانه !
شرایط نامناسب و برخورد توهین آمیز عوامل خندوانه با اهالی قلم و نشر یکی از سوژه های این روزهای فضای مجازی است اما چه اتفاقی رخ داده است؟

پشت صحنه برنامه خندوانه

 ۳۰۰ نویسنده، ناشر و کتاب‌فروش که با هماهنگی معاونت امورفرهنگی وزارت ارشاد و خانه کتاب برای حضور در برنامه خندوانه دعوت شده بودند، از برخوردهای بعضا توهین‌آمیز و شرایط نامناسب استقرار در استودیو ضبط این برنامه ابراز نارضایتی می‌کنند.

مطابق با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ۳۰۰ نفر از اهالی قلم و نشر با دعوت خانه کتاب (به هماهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) برای شرکت در یکی از برنامه‌های خندوانه به محل ضبط برنامه تلویزیونی خندوانه انتقال داده می‌شوند. قریب به ۱۱ ساعت در این محل استقرار داشتند و شاهد اتفاقات و شرایط ناخوشایندی بوده‌اند.

مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب،‌ درباره اتفاقاتی که در طول این برنامه رخ داده گفت: «من هم گزارش‌های ناراحت کننده‌ای در این رابطه شنیده‌ام زیرا پای آبروی خانه کتاب و جامعه اهل قلم و نشر به میان است.»
وی درباره روند برنامه‌ریزی این رویداد،‌ توضیح داد: «خانه کتاب مجری این طرح نبوده است؛ بلکه تصمیم از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد گرفته شده و تنها از خانه کتاب خواسته‌اند با استفاده از اطلاعات اهالی قلم و نشر که در اختیار دارد، کار دعوت از ۳۰۰ نفر را به عهده بگیرد.»

جلیسه افزود: «همین اتفاق افتاد و مطابق با برنامه ۱۰ اتوبوس برای انتقال ۳۰۰ نفر به محل ضبط برنامه خندوانه تدارک دیده شد. ما مطابق با برنامه پیش رفتیم. حتی شخصا از مسئولان هماهنگ کننده ارشاد پرسیدم که آیا برای این گروه، پذیرایی مناسب در نظر گرفته شده، که اگر نه، اقدام شود! اما به ما گفتند تدارکات لازم دیده شده است.»

وی ضمن بیان این مطلب که گزارش چند تن از کارکنان خانه کتاب که در این سفر نویسندگان و اهالی نشر را همراهی می‌کردند، حکایت از نامناسب بودن شرایط و نارضایتی‌ها داشت، خاطر نشان کرد: «متاسفانه از آنجا که گوشی‌های همراه این جمع در بدو ورود به محل ضبط از آن‌ها گرفته شده بود، امکان تماس و اطلاع از شرایط را نداشتیم.»

مدیرعامل خانه کتاب گفت: «با وجود اینکه خانه کتاب مجری این برنامه نبوده و هماهنگ‌کنندگان از معاونت امورفرهنگی وزارت ارشاد باید پاسخگو باشند، اما به شخصه از ناراحتی اهالی قلم و نشر متاسفم و از آن‌ها عذرخواهی می‌کنم. ضمن اینکه موضوع را پیگیری خواهم کرد؛ اگرچه همانطور که گفتم مسئولان و مدیران معاونت امور فرهنگی باید جوابگو باشند.»

در برنامه خندوانه چه بر اهل قلم و نشر گذشته است؟

مطابق با اظهارات برخی از نویسندگان حاضر در این برنامه، از چند روز قبل از طرف سرای اهل قلم با آن‌ها تماس گرفته می‌شود و به حضور در این برنامه دعوت می‌شوند. هماهنگی‌ها انجام می‌شود و روز یکشنبه ساعت ۱۲ ظهر این گروه ۳۰۰ نفره با ۱۰ اتوبوس از محل خانه کتاب تهران،‌ به سمت استودیو خندوانه حرکت می‌کنند.
کاروان اهالی قلم و نشر، ساعت ۱۳ به محل ضبط برنامه می‌رسند و با شرایط نابسامانی روبرو می‌شوند. محل استقرار این گروه، سوله‌هایی در خارج از بافت شهری بوده که از آغاز، حضار را با گرما و ازدحام جمعیت روبرو کرده است. برخورد بد کارکنان مجموعه، پذیرایی نشدن اهالی نشر و قلم (حتی در حد آب خنک) از جمله موارد آزار دهنده در این حضور به شمار می‌آید.

گرما، تشنگی و برخوردهای آزاردهنده

کارکنان پروسه آماده‌سازی حضار برای حضور در برنامه را آغاز می‌کنند؛ از جمله تغییر پوشش آن‌ها که گویا در ضبط برنامه‌های تلویزیونی از این دست، اتفاق تازه‌ای نیست. در ادامه، حضار ساعت‌ها انتظار می‌کشند. به آن‌ها گفته شده بود که ضبط برنامه از ساعت ۱۶ شروع خواهد شد اما این اتفاق رخ نمی‌دهد. با به درازا کشیدن ساعات انتظار، جمعیت به نشانه اعتراض تصمیم به ترک محل استودیو می‌گیرند که به نوعی از خروج آن‌ها ممانعت می‌شود.

نطق شوخ‌طبعانه رامبد روی صندلی

رامبد جوان، مجری و تهیه‌کننده برنامه خندوانه شخصا در محل حاضر می‌شود، از یک صندلی بالا می‌رود و سعی می‌کند با لحنی شوخ‌طبعانه، جمعیت را از رفتن،‌ منصرف کند، لحنی که گویا چندان هم مورد قبول اهالی قلم قرار نمی‌گیرد، اما در نهایت گروه ۳۰۰ نفره اهالی نشر و قلم به محل ضبط برنامه انتقال داده می‌شوند؛ در شرایطی که چیزی حدود ۲۵۰ نفر شرکت کننده دیگر نیز برای حضور در این سالن آماده شده بودند.

پایان انتظاری ۱۱ ساعته

ضبط برنامه از ساعت ۲۰ آغاز می‌شود و حضار از فرط خستگی، تشنگی، گرسنگی و گرما به سختی دقایق و ساعت‌های ضبط را تحمل می‌کنند. برنامه تقریبا تا ۳۰ دقیقه بامداد به طول می‌انجامد و توزیع ساندویچ‌ به عنوان پذیرایی از میهمانان، انجام می‌شود.

اگرچه به نظر می‌رسد طرح هماهنگی حضور اهالی نشر و قلم در برنامه خندوانه که یکی از برنامه‌های پرطرفدار تلویزیونی است، مطلوب باشد اما حفظ شأن و منزلت اهالی قلم و نشر، وظیفه نهادهای مربوطه و حوزه امور فرهنگی وزارت ارشاد است. بنابراین برخوردهای صورت گرفته و ناراحتی ۳۰۰ نفر از اهالی حوزه فرهنگ، اتفاق پسندیده‌ای نیست و باید از سوی وزارت ارشاد به آن رسیدگی شود.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : ana.ir