پشت پرده حضور پرستو صالحی در ماه عسل؟! آیا مهمان بهتری وجود نداشت؟
آیا حضور پرستو صالحی در برنامه ماه عسل سوژه جالب و متفاوتی بوده است؟ چرا احسان علیخانی پرستو صالحی را به برنامه دعوت کرد؟

پرستو صالحی در ماه عسل 95

دعوت ماه عسل از بازیگر زن «زیر آسمان شهر»، در دو روز گذشته بازتاب های مثبت و منفی زیادی داشته، منتقدان معتقدند که واقعا دعوت از این بازیگر با رسالت ماه عسل همخوانی دارد؟
حضور پرستو صالحی در برنامه پنج شنبه شب «ماه عسل» از چند جنبه قابل بررسی است. این بازیگر در شبی که احسان علیخانی تاکید دارد برنامه شان تا دقیقه نود قرار نبوده به خاطر تداخل با بازی های والیبال روی آنتن برود، به همراه برادرش در برنامه شرکت کرد.

همه منتظر بودیم اتفاق ویژه ای در این دعوت نهفته باشد و حضور پرستو صالحی، دلیل قانع کننده ای داشته باشد اما با باز شدن تدریجی قصه و پیشرفت صحبت ها، باز هم به ماجرای اعتیاد رسیدیم؛ موضوعی تکراری که شاید بخش مهمی از جامعه را درگیر کرده باشد. حالا اینکه چرا پرستو صالحی باید برای چنین امری انتخاب شود و داستان زندگی او چه نکات جذابی درون خودش دارد؛ مسئله ای که نمی شود به این راحتی از کنارش گذشت.
پرستو صالحی تنها بازیگری است که پدرش معتاد است؟ یا تنها بازیگری است که شهامت پیدا می کند بیاید و از جزییات زندگی اش حرف بزند؟ هر کدام اینها هم که باشد باز هم دست گذاشتن روی چنین سوژه ای آن هم در برنامه «ماه عسل» عجیب است.


چرا پرستو صالحی؟

«ماه عسل» از همان سال اول حیاتش، تعریف ویژه ای برای خودش دارد. این برنامه آدم های معمولی و شناخته نشده جامعه را به واسطه اتفاق مهمی که در زندگی شان رخ داده می آورد و اجازه می دهد حرف بزنند و قصه شان را تعریف کنند. همه این قصه ها به این دلیل تعریف می شوند که دست آخر، نتیجه ای در بر داشته باشد. در طول این چند سال، بازیگران مختلفی بودند که به فراخور سوژه با برنامه درگیر می شدند اما حضور تک تک آنها برای پیشبرد هدفی مشخص بوده، برنامه پنج شنبه شب «ماه عسل» و حضور پرستو صالحی، غیر از این که مخاطبان را متوجه این کرد که حتی بازیگران هم ممکن است پدرانی معتاد داشته باشند، چه اتفاق دیگری را حادث کرد؟ مگر هر کس دیگری غیر از پرستو صالحی نمی توانست این معنا را منتقل کند که آدم ها فرصت کمی برای کنار هم بودن دارند؟

این بازیگر چقدر مطرح است؟

حضور پرستو صالحی در برنامه «ماه عسل»، تنها در صورتی می توانست توجیه داشته باشد که یا قصه زندگی این بازیگر، خیلی جذاب باشد و بشود از داخلش به مسیر مورد توجه برنامه ای مثل «ماه عسل» رسید یا صالحی، فرد بسیار موفقی در عرصه سینما بود. بله! اگر صالحی بازیگر بسیار مطرحی بود و حالا می آمد روی صندلی می نشست و به مخاطبان می گفت من با این مشکلات حالا به جایی به این بالایی رسیده ام، حق با علیخانی بود.

کدام یکی از ما فیلم یا سریالی مهم غیر از «زیر آسمان شهر» سراغ داریم که او به عنوان بازیگر در آن حضور داشته؟ نقش اول کدام فیلم بوده؟ کدام جایزه قابل قبول را گرفته؟ کدام تقدیر ویژه ای از او به عمل آمده؟ واقعا همین که یک نفر یک روز در سریالی، یک نقش داشته باشد، کافی است که زندگی مشقت بارش کنار یک پدر معتاد جذاب به نظر برسد؟


چهره اجتماعی یا بازیگر

بعضی بازیگران هستند که بیشتر از اینکه در فیلم ها یا سریال ها بازی کنند و به واسطه هنرنمایی های شان به چشم بیایند به خاطر شوآف ها، بیانیه های جنجالی، شرکت در مراسم مختلف یا حضور در برنامه های تلویزیونی، خودشان را مطرح می کنند. از این جور نمونه ها کم نداریم. همین مورد جدید یعنی پرستو صالحی اوایل دهه هشتاد با «زیر آسمان شهر» معروف شد و بعد از آن در چند سریال و فیلم تلویزیونی دیگر هم بازی کرد.

در سال های اخیر، حضورش در هیچ فیلم و سریالی، آنطور که باید به چشم نیامد اما چهار سال قبل با انتشار مطلبی درباره وجود فساد در سینما، بلوای عجیبی به راه انداخت. آن زمان واکنش های زیادی به صحبت های او نشان داده شد و خیلی ها پاسخ صحبت هایش را دادند. بعد از آن بود که صالحی در فضاهای مجازی به چشم آمد. در حمایت از استقلال، ویدئوی همدردی با طرفداران تیم آبی را منتشر و یا در کمپین های حمایتی یا خیریه مختلف شرکت کرد و ... این اواخر یک بار به برنامه خندوانه آمد و در مسابقه خانم ها شرکت کرد و حالا هم در «ماه عسل». صالحی از نگاه همه یک بازیگر و یک چهره اجتماعی است اما واقعا کسی یادش می آید چیزی بیشتر از «زیر آسمان شهر» از او دیده باشد؟

دعوت از روی ناچاری

حضور پرستو صالحی در «ماه عسل» می تواند به دلایل زیادی صورت گرفته باشد. قطعا خود احسان علیخانی می داند افرادی که در برنامه اش به عنوان مهمان شرکت می کنند باید یکسری ویژگی خاص داشته باشند، طبیعتا آگاه است که یک بازیگر صرفا به خاطر اینکه پدرش معتاد است و آنها را در منزل کتک می زده، اهمتی برای حضور در برنامه اش پیدا نمی کند؛ پس چرا باید دست به چنین انتخابی بزند؟

از همان ابتدا تا الان، روزهای پایانی هفته برای عوامل «ماه عسل» اهمیت زیادی داشته. در واقع همیشه رسم بر این بوده که بهترین و اثرگذارترین برنامه ها را در روزهای پایانی هفته که تعداد مخاطبان به رقم قابل توجهی می رسد روی آنتن ببرند. قطعا برای این هفته هم می توانستند طبق همین الگو حرکت کنند اما ... اگر برنامه را از ابتدا دیده باشید، احسان علیخانی چند بار تاکید می کند که قرار نبوده برای پنج شنبه برنامه داشته باشند. یعنی تلویزیون از همان ابتدا با برنامه ریزی مشخص به آنها اعلام کرده که پنج شنبه و جمعه هفته گذشته، به خاطر پخش والیبال، «ماه عسل» روی آنتن نمی رود. خب آنها هم با توجه به همین قطعیت، برنامه ای برای این دو روز در نظر نگرفته اند.

اما یک مرتبه به آنها اعلام می شود که برنامه پنج شنبه طبق روال عادی برقرار است. حالا باید یک مهمان دعوت کنند که از یک طرف جذاب باشد و از طرف دیگر، بتواند خیلی سریع او را برای آنتن آماده کرد. طبیعتا پرستو صالحی، گزینه مناسبی برای این هدف است.


موفقیت خانم بازیگر

از پنج شنبه شب بعد از پایان برنامه «ماه عسل» تا همین روز گذشته، بازتاب های زیادی در شبکه های اجتماعی نسبت به قصه زندگی این بازیگر مطرح شد. خیلی ها نوشته اند که با شنیدن قصه زندگی او، تحت تاثیر قرار گرفته اند و حتی گریه کرده اند. خیلی های دیگر با او همدردی کرده اند و نوشته اند حالا خیلی بیشتر از قبل دوستش دارند و کارهایش را دنبال می کنند. یک عده هم شهامتش را برای اینکه جلوی دوربین برنامه زنده قرار گرفته و آنقدر راحت راجع به مشکلات خانوادگی اش حرف زده، ستوده اند.

در واقع می شود گفت که پرستو صالحی، به نتیجه مقبولش از حضور در این برنامه رسیده است. حتی شاید از این به بعد با پیشنهادهای خوب و درجه یکی هم روبرو شود یا حتی راهش برای حضور در فیلم ها و سریال های درجه یک هم هموارتر شود.

انتقاد به دعوت ماه عسل

حضور صالحی در ماه عسل اما بازتاب های منفی زیادی هم دارد. اولین سوال منتقدان مسئله این است که این همه بازیگر یا آدم مهم و اثرگذار و مطرح داریم که زندگی شان با مشکلات فراوان روبروست؛ چرا ماه عسل سراغ آنها نرفته؟ عمده نقدها به همین دعوت برمی گردد، دعوتی که برای مخاطبان چندان ملموس به نظر نمی رسد.

برنامه «ماه عسل» امسال، به نسبت سال گذشته یکی دو درجه پیبشرفته داشت. چند سوژه جذاب روی آنتن برد که شبکه های اجتماعی و وب سایت های خبری زیادی را درگیر کرد. برخلاف سال گذشته، حاشیه ساز نشد، یا دعوا و جنجال و دلخوری به بار نیاورد. در واقع می شود گفت روی یک خط سیر مستقیم کارش را به بهترین نحو انجام داد و پیش رفت. قطعا اگر پرستو صالحی، بازیگر مطرح تری بود و یا قصه جذاب تر و متفاوت تری داشت، به این برنامه هم نمی شد خرده زیادی گرفت.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : روزنامه هفت صبح