از حضور سهراب پورناظری در تلویزیون تا حمله بهروز افخمی و فراستی به برندگان سیمرغ
ویژه برنامه هفت به مناسبت اختتامیه جشنواره فجر 95 همراه با حاشیه ها و جنجال های فراوانی بود.

بهروز افخمی از دو کارگردانی که از برنامه اش انتقاد کردند انتقام گرفت!

ویژه برنامه سینمایی «هفت» به مناسبت سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر پنجشنبه شب با برگزاری میزگرد بررسی مراسم اختتامیه برگزار شد. در این برنامه که علاوه بر بهروز افخمی، مسعود فراستی و سعید قطبی زاده هم حضور داشتند چهره های متعددی روی خط این برنامه آمدند و درباره اتفاقات رخ داده در جشنواره امسال صحبت کردند. افخمی در این برنامه به انتقاد شدید از دو کارگردانی پرداخت که در مراسم اختتامیه حسابی از خجالت او و برنامه اش در آمدند.

بهروز افخمی در ابتدای برنامه گفت:
«با اتفاقاتی که شب گذشته افتاد ما تا چند ساعت پیش هم نمی‌دانستیم که می‌توانیم برنامه امشب را به عنوان آخرین ویژه برنامه جشنواره، از برج میلاد برای شما روی آنتن ببریم. اما به محض انتشار خبر، درهای کاخ جشنواره به روی ما باز شد و موفق شدیم برنامه را در زمان خود شروع کنیم.»

افخمی به وعده ایوبی مبنی بر حضور داوران اشاره کرد و گفت:
«امشب داوران جشنواره برخلاف وعده آقای ایوبی به هیچ وجه حاضر نشدند تا پاسخگوی شک و شبهه‌های مربوط به داوری باشند. به همین خاطر ما به سبک جشنواره برلین با صندلی خالی آن‌ها به بررسی جشنواره می پردازیم. با توجه و پیگیری‌ها و وعده‌هایی که به ما داده بودند هیچکدام از داوران حاضر به شرکت در برنامه نشدند. اما من همچنان معتقدم که داوری جشنواره امسال بی‌اعتبارترین داوری نسبت به دوره‌های گذشته بوده است.»

مسعود فراستی در ادامه صحبت‌های افخمی از موضع برنامه «هفت» اعلام رضایت کرد:
« من فکر می‌کنم موضع برنامه هفت درست است. این موضع اصلا به معنی دشمنی بهروز افخمی و برنامه هفت نیست بلکه یک موضع فرهنگی دلسوزانه است. من خیلی خوشحالم که برنامه هفت از اصول دفاع کرد. مخاطبان هم از انعکاس نظرشان خوشحالند و همین نکته موفقیت هفت است. »

سعید قطبی زاده نیز توضیح داد:
«متاسفانه ما گاهی برای پاسخگویی سعی می‌کنیم از منتقد دشمن بسازیم. من در این چند روزی که با برنامه هفت همراه بودم، متوجه برخی مسائل شدم و فهمیدم که شما افراد صبوری هستید.»

قطبی زاده درباره مراسم اختتامیه و جوایز اهدا شده ادامه داد:
«این جوایزی که داده شد و جشنواره‌ای که برگزار شد و در برگزاری خوب و بدون نکته بود، مشکل این انتقادها شخص دبیر جشنواره یا رئیس سازمان سینمایی نیست. بلکه انتقاد بر چیستی و اساس جشنواره است. سینما چیزی است که از غرب وارد شده است. ما وقتی از مبانی سینما حرف می زنیم، از چیزی در آن سوی مرزها حرف میزنیم. جشنواره هم این چنین است. از جشنواره حرف می زنیم باید ببینیم می خواهیم مثل اسکار، کن یا برلین باشد؟»

قطبی زاده که از اساس با ساختار جشنواره مشکل دارد، توضیح داد:
«جشنواره فیلم فجر یک چیز شتر گاو پلنگی است که شبیه همه اینهاست. مشخص نیست الگوی جشنواره به کدام مدل شبیه است. به همین خاطر انتقاد من بر اساس و ساختار این جشنواره است.»

حضور سهراب پور ناظری رو آنتن زنده برنامه هفت

در ادامه برنامه سهراب پورناظری، آهنگساز فیلم «رگ خواب» که به روی آنتن زنده برنامه آمد به گلایه از مراسم اختتامیه پرداخت:
«در اختتامیه موسیقی باکلام یکی از آهنگ‌های فیلم «رگ خواب» روی یک کلیپ استفاده شد که این اتفاق بدون اجازه از من یا آقای شجریان صورت گرفته است. من خیلی از این اتفاق دلخورم. نامزد نشدن مهم نیست اما موسیقی این فیلم موسیقی قابل توجهی است. من بعد از اعلام نامزدها با آقای اکبر نبوی و محمدرضا هنرمند تماس گرفتم و جویای علت کار شدم تا نقاط ضعفم را بدانم. وقتی تماس گرفتم آقای نبوی گفتند ما روز گذشته با شما گرفتیم ولی در دسترس نبودید و چون در تیتراژ پایانی شما اسم گروه آهنگسازی آورده بودید، ما دچار شک شده بودیم که آهنگساز این فیلم کیست! من هم گفتم مگر در تیتراژ ابتدایی و پایانی این مسئله قابل فهم نیست. سکوت کردند و گفتند نفهمیدیم! این مسئله خیلی بیشتر مرا ناراحت کرد که بجای ایراد فنی، گفتند متوجه نشدیم اساسا آهنگساز کیست! چطور می توان حتی تیتراژ فیلم را نخواند؟ من شنیدم فیلمی کاندید شد که اصلا موسیقی متن نداشت! به این نتیجه رسیدم که در موقع اعلام نامزدها باید با گوشی تماما شارژ بیدار بود!»

شاهرخ دلکو منتقد دیگری بود که روی خط برنامه هفت آمد و با انتقاد از داوری جشنواره گفت به همه کسانی که نامزد شده اند احترام می گذارد اما می خواهد درباره کسانی که نامزد نشدند صحبت کند:
«آقای سلامی یا فرشاد محمدی یکی از درخشان ترین فیلمبرداری ها را در جشنواره امسال ارائه کردند. کسی اگر دوزار سواد و تجربه سینمایی داشته باشد، می فهمید این ها قابل نادیده گرفتن نبودند. در کارگردانی، حمید نعمت اله انتهای کارگردانی اش را در این فیلم به نمایش گذاشت. یا کارگردانی فریدون جیرانی یا کیمیایی. ممکن است فیلمش را دوست نداشته باشیم، اما نمی توان این تکنیک های فنی را نادیده گرفت.»

همچنین محمدرضا شفاه، تهیه کننده فیلم «بیست و یک روز بعد» به کارگردانی محمدرضا خردمندان در گفت‌وگوی تلفنی با هفت گفت:
«فیلم ما تنها در بخشی کاندیدا شد که اساسا تنها بخش ناقص فیلم «بیست و یک روز بعد» بود. بخش جلوه‌های ویژه رایانه‌ای ما توسط یکی از بهترین‌های این رشته انجام شد، اما هنوز ناقص است و نیمی از آن باقی مانده.»

شفاه در ادامه به مساله کاندید شدن ساره بیات هم اشاره کرد:
«چگونه می شود دو ساعت قبل از اعلام نامزدها، خانم ساره بیات کارت کاندیداتوری جشنواره را به اسم و عنوان خود دریافت می‌کنند و بارها با ایشان تماس گرفته می‌شود که شما نامزد شده‌اید، اما بعد نام ایشان در لیست نیست! همچنین در آن مراسم هیچ میهمانی به غیر از کاندیدا حضور نداشتند! من از طریق یکی از داوران مطلع هستم تا یک ساعت قبل از اعلام کاندیداها، داوران این فیلم و یکی دو فیلم دیگر را ندیده بودند.»

ایمان کرمیان به نمایندگی از انجمن جلوه های ویژه خانه سینما هم در پاسخ به ارشا اقدسی و گله او از نامه ای که انجمن برای غیرقانونی بودن درج نامش به عنوان مدیرجلوه های ویژه به این نکته اشاره کرد که طبق توافق با چند نهاد امنیتی مهم کشور فقط کسانی می توانند در ایران کار جلوه های ویژه میدانی انجام دهند و ارشا اقدسی در این انجمن نیست.

او در ادامه به انتقاد از جشنواره فجر هم پرداخت و گفت:
«سال گذشته فیلم «بادیگارد» را که واقعا درخور کاندیداتوری بود، نامزد نکردند. حالا امسال به چینش نامزدها نگاه کنید. بعد نامه میزنیم حتی پاسخ نامه را نمی دهند! زحمت یک سال ما برای دیده شدن در جشنواره نادیده گرفته می شود. چه کسی باید پاسخ ما را بدهد؟»

قطبی زاده هم به دفاع از فیلم «اِو (خانه)» پرداخت و گفت این فیلم نه تنها نادیده گرفته شده بلکه له شده، به گفته او ناداوری درباره این فیلم در میان هیاهویی که برای ماجرای نیمروز و برخی فیلم های دیگر فراموش شده است چون کارگردانش نه سرشناس است نه رسانه دارد.

منیر قیدی، کارگردان فیلم سینمایی «ویلایی ها» هم به روی خط تلفنی برنامه هفت آمد و درباره انصرافش از دریافت جایزه استعداد درخشان درباره عدم حضور در مراسم اختتامیه توضیح داد:
«من فیلم بد با کارگردانی بد ساخته بودم که لایق کاندیداتوری در این بخش‌ها نبود، پس چطور می‌توانستم به یک باره شکوفا شوم و جایزه استعداد درخشان را دریافت کنم؟ به همین خاطر ترجیح دادم از این رقابت عجیب خارج شوم!»

او در ادامه اعلام کرد قرار بود جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی به «ویلایی ها» تعلق گیرد اما سعید ملکان به عنوان تهیه کننده حاضر به دریافت این جایزه نشده است. در این بین افخمی به این نکته هم اشاره کرد که ملکان حاضر به جواب دادن تلفن های برنامه هفت نیست.

در ادامه برنامه سیاوش حقیقی، تهیه کننده فیلم «مادری» روی آنتن زنده برنامه هفت آمد و درخصوص بحث داوری جشنواره امسال گفت:
«متاسفانه به جایی رسیدیم که انگار بازگردیم به شیوه قبل بهتر باشد. همان دو سه جایزه قبل برایمان بس است. اما این چنین بی اعتنایی به فیلم‌ها و دادن بدترین سانس اکران و از آن طرف نامزدی 12 بخش برای یک فیلم اجحاف است. ما می خواهیم همان مس باشیم. طلا نمی خواهیم!»

در ادامه قطبی زاده درباره اهدای جوایز گفت:
«جوایز را به گونه‌ای تقسیم کردند که صدای کسی بلند نشود.
این یعنی فقدان فردیت در دیدگاه و نگاه داوران

سیروس الوند کارگردانی بود که در ساعات پایانی شب به روی خط تلفنی برنامه هفت آمد و گفت:
«بنظرم برنامه هفت نادیده گرفته شده است. حقیقتا برنامه شما جشنواره فجر را به میان مردم برده است. قد و قواره این جشنواره اینقدر نبوده و این برنامه به رسوخ سینما و طرح و جدی شدن آن میان مردم کمک کرده است. اما بنظرم شما داوران را به عنوان متهم دعوت کرده‌اید. من هم بودم نمی‌آمدم. نمکش کمتر از زخمش است. به هرحال به فیلم پرت و بی ربط جایزه داده نشد و باز هم جای شکرش باقی ست.»
الوند در ادامه با حمایت از هیات داوران گفت از نظر تخصصی برخی اسامی قاعدتا نباید در بین کاندیداها قرار می گرفتند و این همه هیاهو را نمی فهمد.

مسعود فراستی و سعید قطبی زاده هم در دامه به وضعیت نقد فیلم و منتقدها در ایرن پرداختند و به آن انتقادات تند و تیزی کردند. اما نکته جالب توجه کنایه های سنگین افخمی و فراستی به علیرضا داوونژاد کارگردان «فراری» و وحید جلیلوند کارگردان «بدون تاریخ، بدون امضا» بود. این دو کارگردان در مراسم اختتامیه و پس از دریافت سیمرغشان انتقادات تند تیزی از تلویزیون و برنامه هفت کردند و افخمی و فراستی هم به تلافی روی آنتن زنده تلویزیون حسابی از خجالت‌شان درآمدند.

فراستی درباره کارگردان «بدون تاریخ، بدون امضا» گفت:
«رفتار جلیلوند مثل فیلم هایش پوپولیستی و به شدت بد بود. در مصاحبع ی درباره فیلمش گفته بود، بدون تاریخ یعنی بیدون زمان و مکان و بدون امضا ینی بدون هویت، یک فیلم بی هویت و بی زمان و مکان این همه قیل و قال ندارد.»

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر
seemorgh.com/culture
منبع: icinema.ir