روزنامه صدا و سیما: ما خیلی هم خوب بوده ایم!
شیوه پوشش خبری صدا و سیما در هنگام حملات تروریستی روز چهارشنبه انتقاد مردم را برانگیخته کرد, که روزنامه جام جم برای این شیوه خبر رسانی دلایلی برشمرد.

توضیح صدا و سیما درباره شیوه پوشش خبری اش هنگام حملات تروریستی

سال‌هاست که مردم کشور و بخصوص پایتخت‌نشینان بر مبنای امنیت موجود حتی احتمال وقوع چنین حوادثی را در ذهن نپرورانده‌اند و مواجهه با آن بخصوص در شتاب و آشفتگی رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌توانست به یک شوک بزرگ و عمومی بدل شود. اما سازمان صداوسیما به عنوان مهم‌ترین جریان رسانه‌ای کشور و البته به عنوان رسانه مرجع و موثق می‌بایست ضمن حفظ آرامش و نظم عمومی جامعه، رسالت اطلاع‌رسانی و پوشش اخبار را به انجام می‌رساند. مدیریت جو عمومی جامعه که نیازمند ریزه‌کاری‌، دقت نظر، پیش‌بینی شرایط و موقعیت‌های احتمالی و بسیاری موارد دیگر است، در رسانه ملی با دروازه‌بانی اخبار، چینش خبرها، تنوع مضمونی سنجیده و نظم یافته عملی شد و حفظ نظم و آرامش در جامعه ساده‌ترین دستاورد چنین مدیریتی بود. به اعتقاد فعالان عرصه ارتباطات و نیز مدیران رسانه‌ای کشور، رسانه ملی در این شرایط یکی از سخت‌ترین آزمون‌ها را پشت سر گذاشته و البته نمره قبولی گرفته است.


صحت اخبار در اولویت پوشش حوادث

رئیس خبرگزاری صدا و سیما ضمن اشاره به پوشش همه‌جانبه اخبار مربوط به حوادث تروریستی تهران، صحت اخبار را از مهم‌ترین اولویت‌های این خبرگزاری دانست.

سیدمهرداد سیدمهدی در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید کرد:
خبرگزاری صدا و سیما و بخش‌های خبری سیما و شبکه خبر از همان لحظات اولیه وقوع حوادث تروریستی تهران، پوشش این حوادث را در دستور کار خود قرار دادند.

وی درباره اولویت‌های اطلاع‌رسانی در این زمینه گفت:
مهم‌ترین نکته در مورد خبرگزاری صدا و سیما این است که این خبرگزاری به‌عنوان یک مرجع خبری رسمی و فراگیر، انتشار اطلاعات صحیح و موثق را اولویت اصلی خود می‌داند.

رئیس خبرگزاری صدا و سیما درباره اهمیت صحت اخبار تصریح کرد:
گرچه سرعت، یکی از عوامل مهم در کار خبری و رقابت با خبرگزاری‌ها و آژانس‌های خبری است، اما مهم‌تر از سرعت، صحت و دقت است. بنای ما در خبرگزاری صدا و سیما در پوشش رویدادهای مختلف بویژه حوادث دوازدهم ماه رمضان در تهران این بود که صحت و دقت، فدای سرعت نشود.

سیدمهدی درباره روند تولید خبر در حوادث اخیر تهران توضیح داد:
بر اساس دیدگاه سازمان صدا و سیما به عنوان رسانه ملی در اطلاع‌رسانی موثق در زمینه پوشش اخبار حادثه تروریستی مجلس و حرم امام(ره)، تلاش وافری شد که حتما اخبار از منابع موثق و دست اول گرفته و بعد از اطمینان از صحت آنها، منتشر شوند. باتوجه به این‌که در چنین مواردی دسترسی به مسئولان مربوط تاحدی سخت و زمانبر است، انتشار اخبار در برخی مواقع با کندی‌هایی مواجه بود، اما این کندی احتمالی برای اطمینان از صحت خبرها بوده است. خبرنگاران خبرگزاری صدا و سیما از همان لحظات اولیه حوادث در محل حادثه‌ها حضور داشتند و تصاویر و اخبار را ارسال کردند.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه جام جم ارگان صدا و سیما