احسان علیخانی در برنامه ماه عسل چه خبر خوشی داد؟
شب گذشته، ماه عسل میزبان چند تن از زندانیان جرایم مالی بود.

 روایتی تلخ از تنهایی زندانیان و چشم امیدی که به خیرین دارند ...

مهمانان نوزدهمین برنامه ماه عسل از زندان به صورت تحت الحفظ به برنامه آمده بودند. در این برنامه، دو خانم و دو آقا درباره زندگی خود با علیخانی صحبت کردند.

یكی از مهمانان گفت:
هفت سال است كه در زندان هستم. در یک شرکت کار می کردم. به خاطر اعتماد و امضای یکسری از اسناد رسمی، بعد از مشکلات شرکت من به عنوان کسی که آنها را امضا کرده بود، راهی زندان شدم. فقط یك زندانی می داند كه چقدر در آنجا ماندن سخت است و برنامه ماه عسل حالا یك حماسه بزرگ را با مردم راه انداخته است.

خانم دیگری که مهمان «ماه عسل» بود، گفت:
شش ماه است که در زندان هستم. من سه فرزند دارم و پسرم هم ازدواج کرده و سرپرستی او هم بر عهده من بود. مدت 15 سال مغازه لباس فروشی داشتم. تا این که وقتی نوه‌ام به دنیا آمد، فلج مادرزاد بود. او را چند مرتبه عمل کردیم و در این دوران ناچار شدم چک‌های بسیاری بکشم و با 32 چک برگشتی ورشکست شدم. به نظر من هر زنی یک مثلث خوشبختی به نام های خانواده، اعتبار و آبرو دارد. زمانی که وارد زندان می شود، خوشبختی خود را از دست می دهد. من اکنون به خاطر 13 میلیون و 700 هزار تومان در زندان هستم.

در ادامه ، خانمی که 7 سال در زندان به سر می‌برد، فوق لیسانس مدیریت داشت و خود را مقصر می‌دانست؛ چرا که در مجموعه ای  که مشغول به فعالیت بود بدون آگاهی اسنادی را امضا می کند که پس از بروز مشکلات مالی، مسئولیت امضاها به عهده او می افتد و به خاطر شاکی خصوصی راهی زندان می شود.

علیخانی در خصوص نداشتن ملاقاتی از خانمی که شش ماه زندان بود، سوال کرد. او گفت:
هیچ کس کاری برای من انجام نداد و بعد از ورود به زندان متوجه شدم چقدر تنها هستم. تقاضا می‌کنم که حداقل اعضای خانواده یک تماسی با ما داشته باشند و یا به ملاقات ما بیایند؛ متاسفانه من در این مدت هیچ ملاقاتی نداشتم. البته از دست بچه‌هایم نیز هیچ کاری برنمی آید. چرا که من سرپرست آن‌ها بودم.حتی در این مدت خانه ای که اجاره کرده بودم را از دست دادم. اکنون اگر از زندان آزاد شوم، سرپناهی ندارم.

خانمی که هفت سال در زندان بود در خصوص فوت عزیزان خود گفت: در این هفت سال مادرم و دوتن از عزیزانم را از دست دادم اما به دلیل بودن در زندان، نتوانستم در مراسم آن‌ها شرکت کنم. این لطمه ها که در این مدت زندان تحمل می کنیم، غیر قابل جبران است. به نظر من فرزندان کسانی که غیر عمد در زندان هستند، گناهی ندارند و بیشترین آسیب به آنها وارد می شود.

علیخانی ادامه داد: 
كسی كه تعدد جرم دارد و كلاهبردار است، با كسی كه برای اولین بار به زندان رفته فرق دارد. خیلی از این افراد به خاطر عدم اطلاع از قانون به زندان می افتیم.

این دو خانم در ادامه بیشتر درباره خانواده هایی صحبت کردند که فرزند دارند و بیشترین آسیب به آنها وارد می شود. حتی گفتند بعضی از خانم ها با فرزندان کوچک خود در زندان به سر می برند و آن وضعیت دردناك است.

در بخش دیگر دو آقا در قاب ماه عسل حضور پیدا کردند.

مردی که 70 ساله بود، درخصوص 11 سال زندانی بودن خود گفت:
به خاطر 18 میلیون و 500 هزار تومان در زندان  هستم. این مشکل به دلیل یکسری بحث‌های مربوط به ضمانت ایجاد شده است و پس از این که راهی زندان شدم، خانواده ام با من قهر کردند. خانم من ٦ سال است ملاقاتم نیامده. به نظرم حق دارد، من اشتباه كردم من نه همسر خوبی بودم و نه پدر خوبی.

همچنین آقای دیگری که مهمان ماه عسل بود، به این نکته اشاره کرد که از سال 1386 به دلیل مشکلات مالی و نداشتن علم قضایی در زندان است و هیچ کمکی در این مدت دریافت نکرده.

خانمی که هفت سال زندان بود در خصوص حق شاکی گفت:
باید در نظر بگیریم که شاکی حق دارد اما زندان رفتن ما هم در این مدت مشکلی را حل نکرد. به نظرم در این موارد، بیرون آمدن از زندان بهتر است، چرا که فرد می تواند کار کند.

در بخش دیگر برنامه، فیلم آزادی زندانیان به کمک مردم پخش شد.

بعد از این آیتم مهمانان این برنامه نسبت به آزادی زندانیان ابراز خوشحالی کردند و آزادی خود را منوط به خیرین دانستند؛ چرا که اگر خودشان می توانستند حتما آزاد می شدند.


و اما خبر خوش احسان علیخانی در برنامه ماه عسل:


مفتخر هستم که این خبر را بدهم که به خواست مردم، نامه آزادی شما دست من است و شما از این جا به خانه خود می روید. این اتفاق به خاطر کمک های مردم افتاده است.

در پایان ، مهمانان ماه عسل با چشمان خیس از مردم تشکر کردند.

گفتنی است؛ تاكنون بیش از سه و نیم  میلیارد تومان جهت كمك به محکومان مالی جمع آوری و به سازمان زندان ها تحویل داده شده است.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: yjc.ir