اشتباهات اخیر تلویزیون که صمیمانه مورد پذیرش قرار گرفتند!
پس از اشتباه شبکه خبر درخصوص استفاده از کلمه‌ای نادرست در زیرنویس سخنان رییس جمهور، در اتفاقی که کمتر شاهد آن بوده‌ایم،‌گوینده یکی از بخش‌های خبری این شبکه با تاکید بر سهوی بودن این اشتباه، به توضیح مساله پرداخت.

گفت و گو با مرتضی میرباقری معاونت سیما

پس از این اتفاق معاون سیما در گفت‌وگویی  اعلام کرد که اگر این اشتباه متعلق به بخش سیما باشد، سریعا با آن برخورد می‌کنیم و اگر مربوط به حوزه خبر باشد قطعا باید آن را پیگیری کنند.

پس از این اتفاق، صبح امروز این پرسش را از مرتضی میرباقری پرسیده شد:

که فرهنگ عذرخواهی میان مدیران و برنامه‌سازان صداوسیما تا چه اندازه به بهتر شدن تعامل میان مخاطبان و رسانه ملی می‌انجامد که معاون سیما پاسخ داد:
باید همه مجموعه‌ها و مدیران بالغ این ویژگی را در همه ساحت‌ها و حوزه‌ها داشته باشند که اگر کار خوبی در جایی اتفاق می‌افتاد تشویق کنند و اگر خطایی صورت می‌گیرد خطا را شجاعانه و صمیمانه مطرح کنند. در صداوسیما بر این قضیه‌ تاکید جدی شده است. با توجه به شرایطی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری داریم، باید از تمامی یا حداقل بخش عمده‌ای از مسائلی که در دوره‌هیا گذشته انتخابات‌ رخ داده است، چشم‌پوشی کنیم. تلویزیون جمهوری اسلامی و رسانه‌ ملی به دلیل استقلالی که داشت، توانست در این انتخابات ریاست جمهوری فرصت برابر به همه‌ی جریان‌ها بدهد؛ چراکه امکان داشت که برخی جریان‌ها سهم بیشتری از آنچه که باید به  دست آورند و آنگاه سوء تفاهمی میان آنها و رسانه ملی به وجود می‌آمد.

 همه تلاش ما آن بود که سوء‌تفاهم‌ها از نظر زمان و تصاویری که به کاندیداها اختصاص می‌دادیم و همچنین جملاتی که بیان می‌کردیم، به حداقل برسد. به هر صورت این یک کار دست بشری بود که در آن امکان هر خطایی هم می‌توانست وجود داشته باشد. برای همین هم می‌توانیم بگوییم که تقریبا تمام جریانات سیاسی، رسانه ملی را نواختند و هر کدام از زاویه خود دلخوری‌هایشان را مطرح کردند. ما هم به این دلیل که حوزه فرابخشی هستیم، تحمل کردیم. از امروز به بعد هم با تمام قوای کشور بخصوص قوه مجریه که بار زیادی به دوش دارند، همکاری خواهیم کرد و  باید پشتیبانی موثری از این قوه شود تا ماموریت‌های خود را به انجام برساند. ما با همه وجود با آن‌ها همکاری می‌کنیم.

معاون سیما در پاسخ به این پرسش که آیا کار مرکز طرح و برنامه با سازمان سیمافیلم در تداخل نیست؟ بیان کرد:
مرکز طرح و برنامه برای تمامی ساختارهای برنامه‌سازی است. ما یک ساختار برنامه سازی نداریم یعنی ساختارهای ترکیبی و گفتگو محور، انیمیشن و مستند داریم . در واقع در مرکز طرح و برنامه حوزه‌های مختلف مطرح و نظارت انجام می‌شود وبخشی که مربوط به فیلم و سریال است در حد ایده پردازی، تحقیق و مطالعه دراین مرکز انجام می‌گیرد اما قسمت عمده که بعد از این است به دلیل اهمیت حوزه نمایش در سیما فیلم شکل می‌گیرد.  در حوزه نمایش ما صرفا کار پژوهشی نداریم و عمده‌ترین کار ما ساخت است. 100 در100 تولیدات ما در حوزه سیما فیلم انجام می‌گیرد. در قسمت‌های مطالعه و تحقیق حوزه طرح و برنامه را به صورت کمکی فعال کردیم . در واقع مرکز طرح و برنامه وارد ساخت نمی‌شود.

معاون سیما در پاسخ به این پرسش که چه شبکه‌های جدیدی در دست تاسیس است؟ بیان کرد:‌
شبکه‌ امید تنها شبکه جدید ماست و در واقع مرزبندی جدی شبکه‌ها مد نظر ماست. هر شبکه باید سه برند اساسی داشته باشد؛ یعنی برنامه‌های کاملا پربیننده‌ای که شبکه‌ها با آن شناخته شوند. ما در این مدت به خصوص تابستان این مسیر را طی کردیم و خواهیم کر  و بر اساس شاکله‌ای که این شبکه‌ها پیدا می‌کنند به امید خدا برنامه پنج ساله‌مان را طراحی می‌کنیم .

مرتضی میرباقری در پاسخ به این پرسش که سبک تلویزیون ما در ساخت سریال‌ها به سمت تحلیل رفته است و این اتفاق از کجا ناشی می‌شود؟ گفت:
این تحلیل و اتفاقات باید در فیلمنامه ظهور پیدا کند و حتما جهت‌گیری‌ها و ظرفیت فکری و فرهنگی مدیریت رسانه در این قضیه تاثیرگذار است. در تلویزیون وقتی همکاران ما می‌خواهند کاری را انجام دهند باید بدانند که ارزش ‌دغدغه‌ خاطرهای ما را دارد. در واقع دغدغه‌ها باید مورد  توجه قرار گیرد. ما هم جزو آن دسته از مدیرانی هستیم که سعی می‌کنیم که دغدغه خاطرمان را به صورت تفصیلی‌تر با همکارانمان در میان بگذاریم و صرفا به سفارش و توصیه کلان بسنده نکنیم و اصطلاحا مشایعت و پیگیری داشته باشیم تا ببینیم کار ما انجام می‌شود و از طرفی هم باید ظرفیت‌ها را به دوستنانی که این کارها را انجام می‌دهند متصل کنیم و یا به دست مراکز تحقیقاتی بسپاریم در این صورت می توانیم آثارش را ببینیم. برنامه ما این است که به نسل جوان و پرانرژی اهمیت دهیم .

ما جوانان را به هر میزان، به رسمیت می‌شناسیم و باید باورشان کنیم، همچنین با آنها دیالوگ برقرار کنیم. خوشبختانه در حال حاضر باب گفتگو در خانواده‌ها فراهم شده است. اگر در گذشته پدر و مادر تصمیم‌گیرنده بودند اما امروزه فرزندان هم نظر می‌دهند. این باب گفتگو و تضارب آراء در عرصه‌های مختلف اتفاق افتاده است و جلوه آن در تلویزیون دیده می‌شود. ما جزو حوزه‌هایی هستیم که بخاطر موقعیت کاری با اعماق آن چیزی که درجامعه اتفاق می‌افتاد متصل هستیم و می توانیم آدرس‌های دقیق‌تری بدهیم. و کسانی که سریال می‌سازند می‌توانند مطمئن باشند که آدرس‌های ما اگر در کارهایشان بیاید موثر خواهد بود. ما در دهه قبل که بحث جوانان را وارد کردیم هیچ تابستانی نبود که درباره جوانان سریال نداشته باشیم .

میرباقری با اشاره به نقد سریال‌ها بعد از اتمام پخش‌شان گفت:
ما با مدیریت دانشگاه صدا و سیما صحبت کرده‌ایم که این مبحث نقد و بررسی سریال‌ها ایجاد شود  و همچنین در هر شبکه‌ای که سریال پخش می‌شود این راه ‌را احیا خواهیم کرد. در واقع بهترین هدیه به کسانی که سریال را می‌سازند این است که در انتها کارشناسان و منقدان این حوزه نظراتشان را درباره سریال بگویند. تکامل کار تلویوزیون هم در این مساله است و ما نیز بشترین بهره را خواهیم برد همین سریال‌های ماه رمضان می‌تواند باب این امر را باز کند.

معاون سیما در پاسخ به این پرسش که آیا صداوسیما در بودجه سریال‌ها مشکلی ندارد؟ اظهار کرد:
ما زمانی که نام سریال را می‌بریم یعنی باید متن قابل قبولی وجود داشته باشد و در شورای طرح  و برنامه رفته باشد و اگر تصویب شد هزینه‌های آن برآورد شود. برآورد یک بحث کارشناسی در مورد هزینه‌ی آن سریال است که شاخص‌ها و متخصصانی دارد و کسی نمی‌ تواند بگوید که هزینه‌ای که من می‌گویم درست است واین در تخصص قاعده نیست. زمانی که برآورد انجام می‌گیرد هیچ مشکلی برای ساخت سریال و مجموعه نمایشی وجود ندارد. شما خبرنگارانی که با من پنج شش سریال را آمده‌اید می‌دانید که من می‌گویم در هیچ سریالی مشکل مالی نداریم و هیچ کدام از دوستان که با ما کار می‌کنند از ما طلب پول ندارند. و همه دوستان هم شهادت می دهند که چنین چیزی است و باید این امر منعکس شود. چرا باید این اتفاق بیفتد که زمانی که من می‌گویم مشکل مالی در آثار نمایشی نداریم، یکی از دوستان ما در یکی از روزنامه‌ها بگوید یکی از عجایب این است که فلانی گفته ما مشکل مالی نداریم. در صورتی که من گفته‌ام که سریال‌ها و آثار نمایشی. من تا به امروز از در دسترس‌ترین مدیران صدا و سیما بوده‌ام. فضا را باید به صورت طبیعی منعکس کرد و نباید تغییراتی را در آن به وجود آورد زیرا توهین به همکاران ماست.

میرباقری در پایان درباره برنامه «هفت» و حواشی آن عنوان کرد:
آنچه که در برنامه «هفت» به صورت نهایی ذکر می شود توسط من به عنوان معاون سازمان بیان می شود و هرآنچه که ضرورت بدانم به مدیر شبکه و یا مدیر گروه اجتماعی شبکه سه بیان می کنم و در نهایت هر نامی که از طریقی غیر از من به عنوان مجری مطرح شود، درست نیست

مرتضی میرباقری معاون سیما امروز 14 تیرماه در  بازدید از پشت صحنه سریال «‌در جستجوی آرامش» به سوالات خبرنگاران  پاسخ داد.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir