شادی بیش از حد باعث شد قوانین تلویزیون را فراموش کنند
 برنامه «ترانه باران» که از شبکه شما پخش می‌شود، دوشنبه شب در حرکتی عجیب، اقدام به پخش موسیقی زنده همراه با نشان دادن آلات موسیقی کرد، در حالی که نشان دادن ساز چندین سال است که جزو ممیزی‌های تلویزیون به شمار می‌رود.

حرکتی عجیب در یک برنامه تلویزیونی

برنامه «ترانه باران» که پیشتر با عنوان «هفت ترانه» از شبکه شما پخش می‌شد از جمله برنامه‌های شاخص در حوزه موسیقی در تلویزیون است که برخلاف برنامه‌های تئوری و تخصصی موسیقی که از شبکه‌هایی مانند شبکه 4 و آموزش پخش می‌شوند، کاملاً نگاهش به موسیقی جنبه سرگرمی دارد.

این برنامه در ویژه‌برنامه‌ای که دوشنبه شب به مناسبت آغاز ولایت حضرت مهدی موعود(عج) روی آنتن شبکه شما فرستاد، اقدام به پخش اجرای موسیقی زنده به همراه نشان دادن آلات موسیقی کرد، اتفاقی که مدت‌هاست در دیگر برنامه‌های حوزه موسیقی و حتی ویژه‌برنامه‌هایی که تلویزیون به مناسبت اعیاد ملی و مذهبی تولید می‌کند، جزو نکات ممیزی و به نوعی خط قرمزی به حساب می‌آید. البته به نظر می‌رسد که مدیران شبکه شما، توانسته‌اند برای برنامه «ترانه باران» مجوزهای لازم را برای عبور از ممیزی و نظارت پخش بگیرند، زیرا در دیگر قسمت‌های برنامه «ترانه باران» نیز سابقه نشان دادن ساز در اجراهای زنده وجود داشته و آلات موسیقی سنتی بدون سانسور از تلویزیون به نمایش درآمده‌اند. نشان دادن آلات موسیقی در تلویزیون بارها در رسانه‌ها مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و هر دو طرف منتقد و موافق دلایل خود برای اثبات حقانیت حرمت نشان دادن ساز یا مباح بودن نمایش آن را دارند.

با این حال در سال‌های اولیه راه‌اندازی شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما، برنامه‌های موسیقی اکثراً با نشان دادن ساز‌ها همراه بودند و بعد از مدتی با اعتراض‌هایی که به رئیس وقت سازمان صداوسیما شد، آن برنامه‌ها نیز بدون نمایش ساز روی آنتن رفتند. نشان دادن یا ندادن آلات موسیقی در برنامه‌های تلویزیونی سیاستی است که سازمان صداوسیما یا نهادهای حاکمیتی و مذهبی باید نسبت به آن تصمیم‌گیری کنند، اما تا زمان اعلام موضع واحد، نباید شاهد برخورد‌های دوگانه‌ای باشیم که در یک شبکه تلویزیونی نشان دادن ساز مجاز دانسته شود بدون اینکه سیاست رسمی صداوسیما نشان دادن آلات موسیقی باشد و در دیگر شبکه‌ها همچنان حرمت نشان ندادن سازها حفظ و به احترام ملاحظات دینی و مذهبی، از نمایش آلات نواختن موسیقی خودداری شود.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه جوان