ارتباط میان اعتراضات اخیر مردم و سریال معمای شاه از دید روزنامه اعتماد
روزنامه اعتماد در مقاله ای به بررسی بی تاثیر بودن سریال معمای شاه پرداخت.

اگر سریال معمای شاه خوب بود

اعتراضات اخیر کشور و بروز شعارهایی خاص در آن سبب ساز شده روزنامه اصلاح طلب «اعتماد» در تحلیلی با عنوان «اگر سریال معمای شاه خوب بود» بکوشد با کنار هم قرار دادن ضعف کیفی سریال «معمای شاه» و قوت مستندهای تاریخ‌نگارانه شبکه های ماهواره‌ای، از نقش «معمای شاه» در بروز شعارهای خاص اعتراضی بگوید.

متن تحلیل «اعتماد» را بخوانید:

گفتنش كه فایده‌ای ندارد اما چه می‌توان كرد؟ جام می ‌و خون دل هر یك به كسی دادند. فعلا كه در دایره قسمت برای ما كاری جز خون دل خوردن تعریف نكرده‌اند. روزی كه نوشتیم «معمای شاه» حیف و مال بیت المال بود و قتلگاه ذوق و فرهنگ و هنر، نخستین واكنش سیاست‌زدگان مدافع این سریال شلیك دشنام‌ها و تهمت‌هایی بود كه در این سال‌ها سكه رایج بازار دین فروشی است. منتقدان را به حمایت از سلطنت طلبی متهم كردند و مدافعان آن سریال كذایی را در شمار مدافعان از ارزش‌های انقلاب نشاندند. همان روزهایی كه خواجگان در بند نقش ایوان به شاهكار خود فخر می‌فروختند در آن سوی آب كسانی بودند كه حقیقتا دل در مهر خاندان سلطنت داشتند.

اگرچه بودجه‌ای كه در اختیار آنان بود در مقابل ریخت و پاش‌های دوستان انقلابی ما هیچ و كم از هیچ بود اما ذره‌ای در وظایف ضدانقلابی خود كوتاهی نكردند. آنها نمی‌توانستند سریال‌های پر زرق و برق بسازند اما به قدر وسع خود كوشیدند و مستندهایی اگرچه كاملا یكسویه و جهت‌دار اما جذاب ساختند.

روزگار گذشت و گذشت تا اینكه حوادث چند روز گذشته پیش آمد. ناگهان در هیاهوی اعتراضات شعارهایی در ستایش خاندان پهلوی شنیده شد. باور كردنی نبود. طبق معمول عده‌ای این شعارها را به شرق و غرب عالم نسبت دادند و خیال خودشان را راحت كردند. اما آنان كه عالم را صرفا از پشت شیشه كبود سیاست نمی‌نگریستند حدس و گمان‌های دیگری داشتند.

میوه «معمای شاه» و آن مستندها حالا رسیده بود. بچه‌های دهه هفتاد و شصت هیچ خاطره‌ای از «معمای شاه» نداشتند و جز آن تصنیف تیتراژ هیچ چیزی از آن سریال در خاطر نداشتند. اما همه آن مستندها را باور كرده بودند. شما می‌توانید بگویید این عده كه تو از آنها سخن می‌گویی مشتی فریب خورده و مزدورند. من اما می‌گویم اگر سریال «معمای شاه» كارش را به درستی انجام داده بود اوضاع از اساس طور دیگری بود.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه اعتماد/cinemajournal.ir