در تلویزیون چه خبر است؟ نمایش منقل و وافور با دیالوگ های ممیزی !
پخش تصاویر آلات استعمال موادمخدر در بخشی از یک سریال، تعجب خیلی از بینندگان شبکه سوم سیما را برانگیخت.

پخش تصاویر عجیب در سریال آنام

پنجشنبه شب گذشته در یکی از قسمتهای سریال «آنام» بینندگان شاهد تصاویری از منقل و وافور و دیگر آلات استفاده از موادمخدر در این مجموعه تلویزیونی بودند. در این سکانس در یک نمای باز تصاویر وسایل مذکور به روشنی مشهود بود و در کمال تعجب، حتی شطرنجی هم نشد. در این سکانس که با بازی مجید شهریاری، امیررضا دلاوری و یک چهره کمتر شناخته شده همراه است، یکی از این کاراکترها می گوید «جدیداً خیلی زود به زود خمار می شود» و از بازیگر دیگر ابراز مصرف موادمخدر را که برای او آماده کرده است، می گیرد.

 پیش از این تلویزیون حتی در برنامه های مستند نیز هنگام نمایش این قبیل وسایل تصویر را شطرنجی می کرد و یا کادر به شکلی بسته می شد که تصاویر آنها مشخص نباشد. اقدامی که اصطلاحاً برای جلوگیری از ریخته شده قبح مسئله در چنین مواردی کاربرد دارد. اوایل امسال هم در یکی دیگر از سریالهای تلویزیون با عنوان «گمشده» (رضا کریمی) که به اعتیاد یکی از کاراکترهایش با بازی بهنام تشکر می پرداخت، حرکت مشابهی مشاهده شد که واکنش تماشاگران را در پی داشت. بعضی از منتقدان تلویزیون این اقدام صدا و سیما را ضمن مقایسه با خودداری از نمایش تصاویر سازها مصداق یک بام و دو هوا می دانند و آنرا به چالش می کشند.

این در حالی است که از سال ۱۳۸۹ به این سو و با دستور معاون وقت سیما، علی دارابی، پخش صحنه ها و تصاویر مربوط به استعمال دخانیات از کشیدن سیگار گرفته تا…، در کلیه برنامه های نمایشی، فیلم و سریال های تلویزیون، ممنوع اعلام شد. بخش نامه ای که زمستان آن سال به مدیران شبکه ها ابلاغ و در ادامه آن بر تولید و پخش برنامه هایی که در آنها مضرات استفاده از دخانیات به تصویر کشیده می شود، تأکید شد.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: banifilm.ir