وقتی سریال پایتخت باعث دل پیچه مخاطبان شد
شب گذشته سریال پایتخت که اساسا یک سریال طنز محسوب می شود, فضایی رعب آور و پر از دلهره را برای مردمی که تماشاگر آن بودند, ایجاد نمود. این مساله با واکنش مردم در فضای مجازی رو به رو گردید.

واکنش منفی مردم نسبت به فضای دلهره آور در سریال پایتخت

چند سالی می شود که در ایام نوروز سریالی طنز به نام پایتخت از شبکه یک سیما پخش می شود. این سریال انبوه مخاطبان را از قشرهای مختلف جذب خود نموده است. در چهار سری قبل, ما شاهد فضایی گرم و صمیمی از مردمان روستایی در سریال پایتخت بودیم, که در شب های نوروز مخاطبان با شادی و فراغ خاطر به تماشای مصائب و شیرینی های زندگی این خانواده ی دوست داشتنی می نشستند. به هر حال با توجه به سخت تر شدن معیشت در چند سال اخیر در ایران و افزوده شدن مشکلات اجتماعی, کشش مردم ایران نسبت به فیلم ها و سریال های طنز بسیار بیشتر شده است تا دقایقی را به شادی و به دور از دغدغه بگذرانند.

امسال پایتخت, در قسمت های پایانی خود, منطق روایی و داستانی خود را تغییر داد, و این تغییرات در شب گذشته به اوج خود رسید, تا آنجا که مردم پس از دیدن این سریال به جای لذت بردن از آن حین تماشا, دقایق و لحظاتی طولانی دچار استرس شدند. و این سریال به جای آرامش و شادی انتقال دهنده تشویش و نا آرامی به مخاطبان خود شد.

البته هدف سازندگان سریال از این کار نشان دادن اهیمت رشادت های مدافعان حرم در سوریه و یادآوری فداکاری آنان برای ملت ایران در جهت جلوگیری از نفوذ داعش به خاک وطن بوده است؛ اما گویا زمان و سریال مناسبی را برای این کار انتخاب نکرده بودند. چرا که این کارشان باعث شد, مخاطبان این سریال در فضای مجازی واکنش های منفی نشان بدهند. مخاطبانی که برای شادی, آرامش و دور شدن از فضای پر دغدغه اجتماعی به تماشای این سریال نشسته بودند, ولی با استرس فراوانی که شب گذشته از سوی سریال دریافت کردند, شوکه شدند.

چند نمونه از این واکنش ها را که در فضای مجازی (تلگرام, توئیتر و ... ) اتفاق افتاده است با هم میخوانیم:

  • *ایرونى جماعت یه سریال طنزم كه میخواد ببینه،باید از شدت استرس داستان دلپیچه بگیره،
    اى بدبخت ایرانى

    *همه ی جذابیت پایتخت به همون سادگی روستایی بودنش بود،تلخی وجود داعشو که هر لحظه داریم از هزار تا رسانه میبینیم.چیزی که برای مردم توی این سال نو نیاز بود شادی وخنده بود نه اینهمه استرس

    *موقع پخش پایتخت، خیلیامون نفسمون حبس شد، ناامنی و ترس رو با تمام وجودمون احساس کردیم و نگران حال نقی و خانوادش بودیم.
    و مدافعان حرم رفتند تا این ناامنی فقط تو فیلمها برامون روایت بشه نه تو واقعیت.

    *میرند کارخونه سیمان و نساجی تعطیل شده شهر ری که باعث تعطیلیش خودشون بودند فیلم میسازند که اگه داعش حمله کنه؛ ایران اینجوری میشه.

واکنش منفی کاربران به ایجاد فضای دلهره آور در سریال پایتخت

واکنش منفی کاربران به ایجاد فضای دلهره آور در سریال پایتخت


نویسنده: پگاه ماسوری


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ