او مدتی است كه طنز مسافران را روی آنتن شبكه 3 دارد و این بار در نقشی متفاوت ظاهر شده است. خودش نقش فرخ را خیلی دوست دارد و به خاطر تفاوتش آن را پذیرفته است. حمید لولایی از این تجربه برایمان می‌گوید...

كمتر كسی است كه حمید لولایی را نشناسد. آن هم با نقش‌های مختلفی كه در این سال‌ها بازی كرده و مشهورترین آن نقش خشایار در سریال «زیر آسمان شهر» بود. او در این سال‌ها بیشتر در نقش‌های طنز به ایفای نقش پرداخته و مخاطبان هم عادت كرده‌اند كه او را در مجموعه‌های طنز تلویزیون ببینند. لولایی در فیلم‌های سینمایی نیز بازی كرده است كه از آن جمله می‌توان به فیلم «چند می‌گیری گریه كنی» اشاره كرد. او مدتی است كه طنز مسافران را روی آنتن شبكه 3 دارد و این بار در نقشی متفاوت ظاهر شده است. خودش نقش فرخ را خیلی دوست دارد و به خاطر تفاوتش آن را پذیرفته است. حمید لولایی از این تجربه برایمان می‌گوید:

ابتدا دوست دارم بپرسم كه چرا این بار رگه‌‌های منفی نقشتان بیشتر از طنازی آن است؟

چون این خواسته تهیه‌كننده و نویسندگان این مجموعه بود. قرار بود یك آدم منفی در مقابل فرید كه یك آدم مثبت است، قرار بگیرد تا موقعیت‌های طنز شكل بگیرد و قصه جلو برود. از آنجا كه دیواری كوتاه‌تر از من پیدا نكردند، این نقش را به من سپردند و كم‌كم، در طول كار شخصیت فرخ شكل گرفت.

خودتان با نقش فرخ چقدر ارتباط برقرار كردید؟

خیلی زیاد! اساسا نقش‌های منفی دست بازیگر را برای خلاقیت و ارائه وجوه مختلف باز می‌گذارد.

ولی ما در طنزهای شبانه كمتر با چنین شخصیتی روبه‌رو بوده‌ایم. قبول دارید؟

بله. برای همین هم در این مدت با واكنش‌های مختلفی روبه‌رو بودم. به خاطر حضور فرخ، وجوه مثبت فرید بسیار دیده شده است.می‌شود گفت به نوعی مردم با كارهای زشتی كه انجام می‌دهند و اغلب هم از روی عادت است، مثل دروغ گفتن، غیبت كردن، زیرآب زدن و ... روبه‌رو شده‌اند. این اثر مثبتی روی آنها داشته است و خدا را شكر از این نظر موفق بوده‌ایم.

مهم‌ترین دلیل انتخاب این نقش؟

تفاوت آن. دوست نداشتم خودم را تكرار كنم. برای مثال بعد از مجموعه خانه به دوش قرار شد در سریال متهم گریخت بازی كنم، اما چون آن شخصیت اصلی شباهت زیادی به ماشاءالله خان داشت نپذیرفتم. چون دوست دارم به عنوان یك بازیگر در نقش‌های مختلف ظاهر شوم و خودم را محك بزنم.

من فكر می‌كنم بازی در شخصیت فرخ پس از مدت‌ها باعث شد كه خاطره نقش خشایار در ذهن مخاطب شما كمرنگ شود، چقدر این مساله را قبول دارید؟

بله، دقیقا. هرچند بعضی از ویژگی‌های خشایار در فرخ هم دیده می‌شود، البته از لحاظ رفتاری. به هر حال، هر نقشی ویژگی‌های خاص خودش را دارد. من هم ویژگی‌های فرخ را دوست داشتم.

در این كار مانند گذشته از بداهه هم استفاده می‌كنید؟

خیلی كم، چون در این كار از 2 دوربین استفاده می‌كنیم كه سوئیچ هم نمی‌شود و تعدادی بازیگر جدید هم برای اولین‌بار در این كار حضور دارند كه از این نظر باید پله پله جلو برویم. چون یكدیگر را درست نمی‌شناسیم و ممكن است بداهه‌هایمان به هجو نزدیك شود. اما خوشحالم كه در هر صورت این كار توانسته مخاطبانش را جذب كند.

آقای لولایی، ما امكانات كمی برای ساخت كارهای ماورایی و فضایی داریم. فكر می‌كردید برخورد مخاطبان با این كار چگونه باشد؟

برای من هم در ابتدا هضم این كار كمی مشكل بود. اما از آنجایی كه تهیه‌كننده و كارگردان را می‌شناختم، به آنها اعتماد كردم، چون آنها ساعت‌ها و روزها در مورد این كار با یكدیگر صحبت كرده بودند. البته فكر می‌كردم كه خنده این كار كمتر از طنزهای دیگر است و این بار مخاطب با خلاقیت و نوآوری تازه‌ای روبه‌رو خواهد بود. رفتارها و كردارهای انسان‌ها را بیشتر از زبان فضایی‌ها به تصویر كشیدیم.

این بار و برعكس همیشه، از تكیه كلام یا رفتار خاصی استفاده نكرده‌اید، چرا؟

چون نوع قصه به گونه‌ای بود كه چنین چیزی را نمی‌طلبید و درواقع جایش نبود. مثلا خشایار دائم از تكیه‌كلام «چی می‌گی» استفاده می‌كرد و در نقش هم نشسته بود. اما فرخ جایی برای استفاده از تكیه كلام نداشت. استفاده از رفتارهای خاص، نقش‌ را بی‌مزه و بی‌محتوا می‌كرد.

یادم هست كه قبلا گفته بودید می‌خواهید كارگردانی كنید. در این مورد كمی توضیح دهید.

خیلی پیشتر چند فیلم 8 میلی‌متری ساختم اما از زمانی كه درگیر بازیگری شدم، این كار را رها كردم. معتقدم آدم یا باید بازی كند یا كارگردانی. كمتر كسی را دیده‌‌ام كه بتواند هر دوی این كارها را انجام دهد و موفق هم باشد. به هر حال دوست دارم هر زمان كه از بازیگری فارغ شدم این كار را انجام دهم.

هنوز هم برای انتخاب نقش‌هایتان وسواس دارید؟

بله. این مساله در من نهادینه شده است، برای مثال، اصلا نمی‌توانم در نقش‌های كوتاه بازی كنم.

چرا؟

چون به نظرم نقش باید طوری باشد كه حرفی برای گفتن داشته باشد تا ما هم بتوانیم بیشتر روی آن كار كنیم. ضمن این كه احساس می‌كنم مخاطبم هم دوست دارد مرا با نقش‌های محوری و قدرتمند ببیند.

آقای لولایی، پس از این همه سال بازی در كارهای طنز، هنوز علاقه به این گونه در شما هست یا از سر عادت بازی در این كارها را می‌پذیرید؟

من نقش‌های خشك و بی‌روح را دوست ندارم. البته به طنز موقعیت بیشتر اعتقاد دارم و هیچ‌گاه از سر عادت كاری را انجام نمی‌دهم. هنوز هم آن علاقه با من همراه است.

آقای لولایی فكر می‌كنید بیشتر از عهده ارائه تیپ برمی‌آیید یا شخصیت؟

به جرات می‌توانم بگویم هر دو. خوشبختانه چه در تیپ و چه در شخصیت مخاطب مرا پذیرفته است. به هر حال به عنوان یك بازیگر طنز، می‌توانم خودم را در هر قالبی محك بزنم.

فكر می‌كنید حمید لولایی در كارهای طنز به سبك یا امضای خاصی رسیده است؟

این را من نباید جواب بدهم. برای من مهم این است كه مخاطبم كارهایم را دوست داشته باشد و بعدها از من به عنوان یك بازیگر خوب یاد كند.

طنز مسافران چه جایگاهی در پرونده هنری شما دارد؟

از بازی در این كار بسیار راضی هستم و تجربه متفاوتی برایم بود.

رامبد جوان...؟

كارگردانی كه كارش را خوب بلد است و به كاری كه می‌كند اعتقاد دارد.

فرخ...؟

شخصیت خاص و متفاوت.

برای نوروز كاری از شما خواهیم دید؟

هنوز هیچ چیز مشخص نیست. فعلا تنها در این مجموعه حضور دارم
 
  گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
رامبد جوان از «مسافران» می‌گوید!
گفتگو با چند تن از سازندگان و بازيگران سريال «مسافران»
جنگ نه‌چندان جدی دنیا‌ها
نگاهی به سریال طنز «مسافران» به كارگردانی «رامبد جوان»
گفتگو با بازیگر نقش شکور در مجموعه شمس‌العماره