مجموعه گردآوری شده در وین، بزرگترین نمایشگاه آثار ون گوگ، نقاش تابلوی مشهور "گلهای آفتابگردان" ظرف 18 سال اخیر است اما این نخستین بار در طول...
 
 
وین پایتخت اتریش از جمعه شاهد گشایش نمایشگاهی از آثار "ون گوگ"، نقاش و طراح معروف هلندی با عنوان "طرح نقاشی" در موزه البرتینا بوده است كه در آن 51 تابلوی نقاشی و 89 طرح از آثار او از همه نقاط جهان جمع آوری شده است. 
 
ون گوگ در آخرین روزهای عمر خود، پیش از آنكه با شكلیك گلوله به سینه‌اش در سال 1890 به زندگی خود خاتمه دهد، چند تابلوی معروف نقاشی را كشید. "اوور – سور – واز" ، "مزرعه تریگال" و "باغ دوبینیی" از جمله آثار مشهور او در این روزها است.
پس از دو سال زندگی در پاریس، "شهر نور"، ون گوگ به "آرل " در جنوب فرانسه رفت تا شناخته‌ترین و ارزشمندترین بخش از آثار زندگی هنری خویش را تولید كند. او در آنجا به كشیدن طرحهایی آهنگین و پویا با مداد از راهها و مزارع پرداخت كه اكنون به عنوان مجموعه ای از كارهای خصوصی او شناخته می‌شود. 
دومین مرحله از زندگی هنری ون گوگ از سال 1886 در پاریس آغاز می‌شود كه در آن، رنگ نقره ای نقش اول را در آثارش ایفا می‌كند و او را در كسوت امپرسیونیستها مطرح می‌سازد. او در این مرحله، سبك رئالیسم را كه در آثار نخستین او جلوه گر بود، كنار می‌گذارد. ون گوگ در این دوران، از پنجره آپارتمانش در "مونت مارت" پاریس ، پلها و قایقها را در رود سن و برخی، پرتره‌های شخصی را به تصویر كشید.
 نمایشگاه از طریق آثار گردآوری شده تلاش می‌كند حاصل كار ون گوگ را در طول 27 سال به نمایشگاه بگذارد. او در نخستین آثارش در فاصله سالهای 1883 تا 1885 به زندگی در مزرعه توجه می‌كند و تابلوهایش به نشان دادن فعالیتهای روستاییان، مناظر محلی و به ویژه، چهره كارگرانی كه مشقت و سختی كار را در شرایط اجتماعی مزارع هلند تحمل می‌كنند، اختصاص دارد. از جمله آثار او با مداد، "پیرزنی با كلاه" و "آسیاب آبی در گنپ" شهرت بسیار دارد. 
ون گوگ در سطح جهان به عنوان نقاشی مشهور است كه در آثار خود به وفور از رنگهای زرد و لیمویی بهره برده و با كشیدن طرحهای زیبا با مداد به یك نقاش منحصر به فرد در جهان تبدیل گشته است. 
میزان بیمه تابلوهای این نمایشگاه مبلغ سه میلیارد یورو برابر با چهار میلیارد و 334 میلیون دلار تعیین شده است.
مجموعه گردآوری شده در وین، بزرگترین نمایشگاه آثار ون گوگ، نقاش تابلوی مشهور "گلهای آفتابگردان" ظرف 18 سال اخیر است اما این نخستین بار در طول 50 سال گذشته است كه اتریش چنین نمایشگاهی را برگزار می‌كند.
 
 
 
 
 تابلو "اوور – سور – واز"
 
 
 
 اتاق خواب
 
 كافه در شب
 
گلهای آفتابگردان 
 
تابلوی مزرعه گلهای آفتابگردان
 
طبیعت بی جان 
 
 درو در گندمزار

 
 پرتره نقاش
 
شب پرستاره 
 
 
 
 
 
گردآورى: گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: جام جم آنلاين