ممکن است غمگین شوید، هنگامی که زندگی و میراث یک مرد بزرگ را به خاطر می آورید؛ یا ممکن است کنجکاوی ما برانگیخته شود که این افراد در روزهای پایانی عمر خود چه می کردند....

                                                         
حس خاص و جالب توجهی دارد که به آخرین عکس به یاد ماندنی از یک شخص، شیء، یا لحظه خاص تاریخی نگاه کنیم. ممکن است شما را خشم فرا گیرد، و با دقّت به چشم های آن موجود شریر نگاه کنید؛ ممکن است غمگین شوید، هنگامی که زندگی و میراث یک مرد بزرگ را به خاطر می آورید؛ یا ممکن است کنجکاوی ما برانگیخته شود که این افراد در روزهای پایانی عمر خود چه می کردند. عکاسی به مردم کمک کرده است تا نگاهی اجمالی به واقعیت داشته باشند. ما می توانیم سفر کنیم و خیلی از مکان ها را ببینیم، امّا عکس ها در ثانیه ای ما را به سراسر جهان می برند. در ادامه به معرفی چند عکس معروف از روزهای آخر زندگی برخی افراد مشهور می پردازیم.

10. کریس بینیوت (2007-1967)
بینیوت یک کشتی گیر حرفه ای کانادایی بود که زمان زیادی از زندگی خود را با سازمان های مختلفی از جمله ECW ، WCW و WWE گذراند. او کشتی گیر محبوب و بسیار موفقی بود. او در طول زندگی حرفه ای خویش، 16 قهرمانی را به دست آورد و قهرمان بلامنازع مسابقات بود، از جمله دو عنوان سگین وزن جهان از WWE و قهرمانی از WCW. او دومین قهرمان از سه قهرمانی است که صاحب کمربند از WWE و WCW شده است. در 25 ژوئن سال 2007، همسر او نانسی و پسر 7 ساله اش دانیل، جنازه او را در خانه پیدا کردند. تحقیقات بعدی نشان داد که او ابتدا خانواده اش را کشته و سپس خود را با طناب ورزشی خفه کرده بود. گزارش های سمّ شناسی، ترکیب ویرانگری از داروها و استروئیدها را در بدن او نشان داد. روزی که این قتل ها روی داد، او به مطب دکتر فیلیپ آستین در کارالتون، جورجیا رفته بود، و یکی از طرفداران اش با تلفن همراه از او عکس گرفت. این آخرین عکسی است که از کریس بینیوت وجود دارد؛ همان روزی که این عکس گرفته شد، همان روزی بود که او هم خانواده و هم خودش را کشت.

 کریس بینیوت

9. جِسی جیمز (1882- 1847)
جِسی جیمز یک یاغی آمریکایی از ایالت میزوری بود که در سال 1847 به دنیا آمد. او هنگامی که زنده بود در منطقه خود فرد مشهوری به شمار می آمد، امّا پس از مرگ به یکی از چهره های افسانه ای غرب وحشی تبدیل شد. او یکی از متفقان سابق بود که جنگ داخلی ایالات متحده آمریکا را دنبال می کرد و به خاطر دزدی، تیراندازی، و قتل هایی که انجام می داد، بدنام بود. در سال 1882، باند جیمز با دستگیری ها، کشتار و فرارهای اعضایش تقریبا نابود شد. جِسی احساس کرد که تنها می تواند به رابرت و چارلی فورد اعتماد کند. در سوم ماه آوریل همان سال، این سه نفر آماده شدند تا دزدی دیگری را انجام دهند؛ امّا جسی غیر مسلح به ضرب گلوله رابرت فورد کشته شد. مرگ جِسی جیمز یک داستان خبری ملّی و رویداد مهمی در تاریخ محسوب می شود. در آن دوران، برای آنکه مرگ یک یاغی تایید شده و به ثبت برسد، پس از مرگ از او عکس می انداختند. این عکس، مشخصات غمگینی از جیمز معروف را به تصویر کشیده است، که به حفظ خود در فولکلور آمریکایی برای نسل های آینده ادامه می دهد.

جِسی جیمز

8. مانفیرید وان ریچسیفون (1918- 1892)
مانفیرید وان ریچسیفون، یک خلبان جنگنده آلمانی و بدنام بود که لقب "بارون قرمز" را با خود یدک  می کشید. او در یک خانواده اشرافی به دنیا آمد و اقوام بسیار معروفی داشت. در دوران جنگ جهانی اول، او یکی از موفق ترین خلبانان نیروی هوایی سلطنتی آلمان محسوب می شد. او 80 پرواز موفقیت آمیز جنگی را ثبت نمود که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود. او هنگام عملیات، و در ساعت 11 صبح 18 آوریل سال 1918 کشته شد. این کار را یک خلبان تازه کار کانادایی انجام داد. این آخرین عکسی است که از او گرفته شده است؛ صبح همان روزی که کشته شد. شما می توانید چکمه های نظامی و لباس خلبانی او را ببینید. مورخین می گویند پیش از پرواز نیز عکسی از او گرفته شده است، امّا صورت وان ریچسیفون در آن مشخص نیست.
مانفیرید وان ریچسیفون

7. جِفری میلِر (1970-1950)
جِفری میلِر در سال 1970، از ایالت میشیگان به دانشگاه ایالتی کِنت منتقل شد. او فردی باهوش بود و دوستان بسیاری داشت. هنگامی که وارد دانشگاه شد در قدم اول، عضو انجمن فی کاپاتوآ شد. در 4 می سال 1970، میلِر توسط گارد ملی اوهایو در تیراندازی های ایالت کِنت، به ضرب گلوله کشته شد. میلّر بخشی از یک گروه بزرگتر دانشجویان غیر مسلح بود که در دانشکده ایالتی کِنت جمع شده بودند تا به تلاش های جنگی ایالات متحده اعتراض نمایند؛ بخصوص تجاوز اخیر آنها به کامبوج. در یک لحظه، گارد ملی عصبانی شده و 67 گلوله را تنها در 13 ثانیه شلیک می کند. در طی این تیراندازی چهار دانشجو کشته شده و نُه نفر دیگر زخمی می شوند. واکنش ملّی قابل توجهی به این رویداد صورت گرفت و دانشجویان بسیاری از دانشگاه ها بیرون آمده و دست به اعتصاب زدند. تصویر آخر گرفته شده از جِفری میلِرز واقعا ناراحت کننده است. جان فیلو آن روز در دانشکده بود و چند عکس نمادین گرفت. یکی از آن عکس ها که جایزه پولیتز را برای او به ارمغان آورد، تصویر دختر جوانی است که بر روی جنازه جِفری میلِرز خم شده است و فریاد می کِشد. این عکس یکی از مشهورترین عکس ها در تاریخ آمریکا به شمار می آید و واقعی بودن یک رویداد را نشان می دهد. با دیدن این عکس،این احساس واقعی به ما دست می دهد که آخرین تصویر از جِفری میلِرز، ادای احترامی به زندگی او بود و به جوانان کمک کرد تا درس بزرگی را بیاموزند. 

http://www.seemorgh.com/uploads/1391/07/300px-kent_state_massacre.jpg

6. ام وی ویلهیلم گوستلاو (1945)
ام وی ویلهیلم گوستلاو، یک کشتی مسافربری آلمانی در طول جنگ جهانی دوم بود. نام این کشتی از ویلهیلم گوستلاو گرفته شده است، که رهبری آلمانی از حزب نازی های سوئیس بود. در اصل به عنوان یک کشتی بیمارستانی خدمت می کرد، امّا هنگامی که جنگ آغاز شد، به عنوان یک سربازخانه شناور برای پرسنل نیروی دریایی اختصاص یافته بود. در سی ام ژانویه سال 1945، سه اژدر از سوی زیردریایی شوروی به سمت این کشتی شلیک شد و این کشتی با حدود 9400 شهروند و افسر در اعماق دریا غرق شد. این کشتی در حال انتقال شهروندان و پرسنلی بود که توسط ارتش سرخ در شرق روسیه احاطه شده بودند. تخلیه بخشی از عملیات آلمانی هانیبال بود. شب غم انگیزی بود؛ ام وی ویلهیلم گوستلاو در کمتر از 45 دقیقه غرق شد. بیشتر مسافران مجبور شدند خود را به آبهای خشن بالتیک بسپارند. این بزرگ ترین کشتار انسانی در طول یک فاجعه دریایی در تاریخ محسوب می شود. امروز، این کشتی غرق شده، بزرگ ترین میراث کف دریای بالتیک بشمار می رود. آخرین تصویر گرفته شده از ام وی ویلهیم گوستلاو از فاصله ای دور و هنگام آغاز آخرین سفر گرفته شده است. می توانید دور شدن این کشتی را در تصویر ببینید.

http://www.seemorgh.com/uploads/1391/07/lkp.jpg

5. بونی و کلاید (1934- 1910)
بونی و کلاید، زن و شوهری یاغی، دزد و جنایت کار بسیار مشهوری بودند که در طول رکود بزرگ به ایالات مرکزی آمریکا سفر می کردند. آنها پس از انجام هر جنایت، مورد توجه مردم و مطبوعات در تمام کشور قرار می گرفتند. مطابق با اسناد موجود آنها بانک های زیادی را سرقت کرده و نُه افسر پلیس را نیز کشتند. بونی و کلاید در 23 می سال 1934 در جاده خاکی بینویل پاریش، لوئیزیانا، نزدیک مخفیگاه شان کشته شدند. آنها که در دام کمین پلیس افتاده بودند، سرانجام به دست شش افسر پلیس کشته شدند. آنها صدها گلوله را به اتومبیل این زوج شلیک کردند. سیرک رسانه ای برپا شد و عکس های متعددی از اتومبیل گلوله باران شده آنها و جنازه این دو منتشر شد. این تلاشی آشکار از سوی پلیس بود تا به مردم نشان دهد که قتل و دزدی را تحمل  نمی کند. عکس نهایی از این زوج کمی مشمئز کننده و نفرت برانگیز است، امّا حسی درست از واقعیت را به مخاطب ارائه می دهد. بونی و کلاید یاغی های بودند که از نیروی خشونت بهره می برند و در آخر نیز تسلیم همان نیرو شدند.

 بونی و کلاید

4. سالوادور آلنده (1973- 1908)
سالوادور آلنده یک مقام سیاسی اهل کشور شیلی و رئیس جمهور شیلی از 4 نوامبر سال 1970 تا 11 سپتامبر سال 1973 بود. او در اصل یک پزشک بود و اولین سوسیالیست مارکسیست منتخب می باشد که به طور دمکراتیک به عنوان یک رهبر در یکی از کشورهای قاره آمریکا انتخاب شد. آلنده از آغاز رهبری سیاسی خود، رابطه نزدیکی با حزب کمونیست شیلی داشت. آمریکا از زمانی که آلنده به عنوان رهبر شیلی انتخاب شده بود، احساس بدی داشت. او در نهایت، در سال 1973 و به وسیله کودتا سرنگون شده و از قدرت برکنار شد. دولت منحل شد و آلنده را به خاطر نقض ادعایی در قانون اساسی بازداشت کردند. دیوان عالی کشور حکم داد که او بر خلاف قوانین ملّی عمل کرده است. رئیس جمهور آلنده در طول دوران کودتا از دنیا رفت و بدن او از مهمات AK47 پُر شده بود. مرگ او به طور رسمی خودکشی اعلام شد، امّا جنبه های خاصی از آن غیر قابل توضیح باقی ماند. آلنده در روزهای آخر درک نمود که دولت او در حال سقوط است و زندگی او در خطر می باشد. او پس از آن تحت نظارت نیروهای مسلح قرار گرفت. آخرین عکس از سالوادور آلنده در روزهای پایانی زندگی اش گرفته شد. او در لباس رسمی دیده می شود، که توسط پلیس احاطه شده است و بسیار محتاطانه نگاه می کند. این عکس بسیار جالب است و نگاهی اجمالی به تاریخ سیاسی جهان دارد.

 سالوادور آلنده

3. توپَک شکور (1996-1971)
توپَک یک پیشگام در موسیقی رَپ است و آلبوم های پُرفروش زیادی داشته است. او همچنین بازیگری آینده دار و فعال اجتماعی مصممی بود. شکور ده ها میلیون از آلبوم های خود را در سراسر جهان به فروش رساند و هنوز هم یکی از معروف ترین موسیقی دانان در این صنعت به شمار می آید. او یکی از افراد مشهور محسوب می شود که پس از مرگش نیز، سالانه میلیون ها دلار درآمد دارد. در سال 1994، او مورد اصابت پنج گلوله قرار گرفت و در لابی استودیوی ضبط خود در شهر نیویورک دزدیده شد. شکور زنده ماند، امّا بسیار عصبانی شد و به جرقه رقابت هیپ هاپ ساحل شرقی در دهه 1990 میلادی، کمک شایان توجهی نمود. در هفتم سپتامبر سال 1996 میلادی، او بار دیگر مورد اصابت گلوله قرار گرفت، این بار در لاس وگاس. او بر اتومبیلی سوار بود که از رقابت های مایک تایسون باز می گشت. توپَک شکور چند روز پس از آن و به دلیل نارسایی تنفسی و ایست قلبی از دنیا رفت. این عکس 20 دقیقه پیش از آغاز حرکت او به سمت مرگ گرفته شده است.  

 توپَک شکور

2. مایکل جکسون (2009- 1958)
مایکل جکسون، یکی از بزرگ ترین موسیقیدانان تمام دوران ها می باشد. فروش آلبوم های او و نامزد شدنش برای جوایز مختلف، از همه خواننده ها بیشتر بوده و موفق ترین سرگرم کننده در تمام دوران ها تلقی می گردد. او سیزده جایزه گِرَمی برده است؛ و سیزده بار در رتبه اول لیست خوانندگان جای داشته است. و بیش از 750 میلیون از آلبوم های خود را به فروش رسانده است. جکسون همچنین نیکوکار مشهوری بود و به بیش از 36 خیریه کمک می کرد. او میلیون ها دلار به افراد بی بضاعت کمک کرد. در 25 ژوئن سال 2009، پس از توقف تنفس او، امدادگران به خانه اش آمدند. آخرین عکس هنگامی از او گرفته شد که امدادگران او را به بیمارستان انتقال می دادند.

مایکل جکسون

1. جان لنون (1980- 1940)
جان لنون در سال 1940، لیورپول انگلیس به دنیا آمد. او یکی از حیرت انگیزترین ترانه سراها و اجراکننده های قرن بیستم به حساب می آید. لنون، یکی از اعضای موسس گروه راک بیتلرز می باشد. او فعال قدرتمند صلح و شخصیت اجتماعی مهم دهه های 1960 و 1970 میلادی محسوب می شود. او کمی شورشی بود، امّا به شدت به موسیقی پایبند بود. در سال 2002، نظرسنجی BBC او را در میان صد فرد بزرگ بریتانیا قرار داد. رتبه او در این لیست هشت بود. در شب 8 دسامبر سال 1980 میلادی، مارک دیوید چپمن، در ورودی داکوتا در شهر نیویورک، چهار بار از پشت به او شلیک کرد. او تلوتلو خوران به سمت خانه حرکت کرد، امّا هنگامی که او را به بیمارستان رساندند، از دنیا رفته بود. اوایل همان شب، لنون امضایی به چپمن داده بود که حول و حوش خانه او می چرخید. به صورت تصادفی، یکی از همسایه ها این دو را می بیند و از آنها عکس می گیرد. این آخرین عکس از لنون پیش از کشته شدنش می باشد. جان لنون واقعا میراث جاودانی است که باقی خواهند ماند.

جان لنون


تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
  
اختصاصی سیمرغ

مطالب پیشنهادی:
9 عکسی که دنیا را تغییر دادند!!
گران ترین عکس‌های جهان! (+تصویر)
عکس‌های جالب قرن 19 از نشریه نشنال جئوگرافیک!!
عکس‌های خبری تکان دهنده!!
5 عکسی که دنیا را تکان داد!! (+18)