همایش بین المللی مجسمه سازی تهران
آثار مجسمه سازان ایرانی هم‌طراز هنرمندان بزرگ جهانی است.
 سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران در حال برگزاری است
برگزاری همایش مجسمه سازی بین المللی تهران می‌تواند خون تازه‌ای به بدنه مجسمه سازی ایران تزریق کند زیرا از این رویداد می‌توان به عنوان فصل تازه‌ای در مجسمه سازی امروز ایران یاد کرد.

 رضا قره باغی یکی از اعضای شورای سیاست گذاری سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران گفت: برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی تهران؛ اتفاق مهمی در مجسمه سازی ایران در چند دهه اخیر است اما نباید تمام تلاش‌ها معطوف به این بخش شود و یک سمپوزیوم به تنهایی نمی‌تواند بار کاستی‌های سایر بخش‌های مرتبط را بکشد.
 
او افزود: برای اینکه درعرصه مجسمه سازی شاهد پیشرفت‌های قابل تاملی باشیم باید سیاست گذاری دقیق و حرفه‌ای در این زمینه صورت گیرد و برگزاری دوره‌های متعدد مجسمه سازی و انتشار منابع دست اول در این زمینه می‌تواند کارآمد باشد.
 
این مجسمه ساز پیشکسوت با اشاره به تکنیک این دوره سمپوزیوم که سنگ انتخاب شده است گفت: باوجود اینکه سایر کشور‌ها در زمینه مجسمه سازی با سنگ قدرتمند هستند اما در ایران این تکنیک کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و تنها در سمپوزیوم‌هایی که برگزار شده به این تکنیک توجه ویژه‌ای شده است. وی افزود: برای همین مجسمه سازان ایرانی در تکنیک سنگ ضعیف هستند و اگر نگاه کنید مجسمه سازان پیشکسوت و حرفه‌ای کمتر تمایل دارند که با این تکنیک مجسمه بسازند و در رویدادی چون سمپوزیوم شرکت کنند و همین موضوع موجب جوان گرایی سمپوزیوم شده است.
قره باغی ادامه داد: زمان و مکان برگزاری سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران بسیار مناسب است و با افزایش مبلغ پرداختی ورودی به هنرمندان می‌توان شاهد حضور بهتر و پر رنگ‌تر هنرمندان بیشتری در این رویداد شد.
 
آثار مجسمه سازان ایرانی هم‌طراز هنرمندان بزرگ جهانی است
ایرج محمدی یکی از اعضای شورای انتخاب آثار ششمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران با بیان این مطلب گفت: برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی تهران یکی از مهم‌ترین اتفاقات مجسمه سازی ایران درچند دهه اخیر است، این سمپوزیوم زمینه‌ای را فراهم کرد که نگاه همه معطوف به مجسمه سازی شود و خوشحالم که درسال‌های اخیر متاثر از شیوه برگزاری این سمپوزیوم چندین سمپوزیوم خصوصی هرچند برای دوره کوتاهی در ایران شکل گرفته است.
این مجسمه ساز که درایتالیا مجسمه سازی خوانده گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی من برای خدمت به کشورم بازگشتم و در آن
زمان پس ازپایین کشیدن مجسمه شاه درتهران، حدودا تنها 5 مجسمه در تهران داشتیم، من تصمیم گرفتم که در ایران بمانم و مجسمه شهری بسازم و فعالیت‌های من و تعدادی از همکارانم بعد‌ها به بار نشست و امروز برای تامین بخشی از مجسمه‌های شهرهرسال
سمپوزیوم مجسمه سازی برگزار می‌شود و این نشان می‌دهد که در 35 سال اخیر مجسمه سازی ایران چقدر پیشرفت کرده است.
 
این مجسمه ساز پیشکسوت گفت: قریب به 2 دهه است که سمپوزیوم‌های متعددی درجای جای جهان برگزار می‌شود و تعدادی از مجسمه سازان بخش عمده وقت خود را صرف حضور در این سمپوزیوم‌ها می‌کنند و به قول معروف با یک کوله پشتی راهی یک سمپوزیوم می‌شوند و مجسمه‌ای می‌سازند و از آنجا راهی شهر و کشور دیگری می‌شوند تا مجسمه دیگری از خود به جای بگذارند.
این هنرمند با اشاره به تاثیر شرکت در سمپوزیوم گفت: هنرمندانی که در سمپوزیوم شرکت می‌کنند درطول برگزاری سمپوزیوم با
اطلاعات وسیعی روبرو می‌شوند و به نوعی با تکنیک‌های فردی هرمجسمه ساز آشنا می‌شوند. مجسمه سازی هنری است که تنها در کلاس‌های درس تئوری به نتیجه نمی‌رسد یکی از راه‌هایی که می‌توان در مجسمه سازی آموخت و حرفه‌ای‌تر شد.
ششمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران از 23 شهریورماه تا 15 مهرماه در محل برج
 میلاد برگزار می‌شود. بازدید از نحوه چگونگی ساخت مجسمه‌ها برای علاقه مندان آزاد است.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: tasnimnews.com

مطالب پیشنهادی:
 لیلاحاتمی ، شهاب حسینی ، فرهاد اصلانی و پرویز پورحسینی در دوران عاشقی + تصویر
قرمز همیشه انار نیست
مژده به دوستداران سریال انقلاب زیبا
شعری که رهبری در جمع هنرمندان خواندند + تصویر
مهناز افشار و رضا عطاران در نهنگ عنبر