این هنر در زمان رضاشاه از بین رفت
کاشی‌کاری ایرانی پس از ورود اسلام به ایران و گسترش جهان اسلام در کشورهای دیگر، به دیگر مناطق دنیا رسید.
لیلا فرزانه - هنرمند طراحی نقوش -  گفت: هنر کاشی‌کاری، ایرانی است و در زمان پهلوی اول به فراموشی سپرده شد. بنابراین ضرورت دارد کودکان با این هنر با هدف زنده کردن آن آشنا شوند.

 او اظهار کرد:‌ من و همسرم، حسین معمارپور مدیریت یک خانه‌ی هنر سرامیک را برعهده داریم و در آن، کاشی و سرامیک‌های دست‌ساز تولید می‌کنیم. برای تولید این سفال‌ها و سرامیک‌ها از نقوشی استفاده می‌کنیم که ریشه‌های ایرانی و اسلامی دارند. بسیاری از این نقوش از پارچه‌ها، آثار فلزکاری‌شده و چوب‌های قدیمی ایرانی گرفته شده‌اند. ما این نقوش را می‌گیریم و آن‌ها را با طرح‌های امروزی تلفیق می‌کنیم و روی آثار سرامیکی مجموعه‌ی خود به‌کار می‌بریم.

این هنرمند بیان کرد:‌ خانه‌ی هنر سرامیک ما، پنج سال است که فستیوالی را با نام «کودک، هنر، شهر» برپا می‌کند و در آن، از کودکان ایرانی می‌خواهد روی سرامیک‌ها نقاشی بکشند. انگیزه‌ی ما برای برگزاری این جشنواره، آشنا کردن کودکان با نقش و نگار ایرانی است، چون معتقدیم کاشی‌کاری یک هنر ایرانی است و به این نتیجه رسیدیم که برای آشنا کردن بزرگ‌ترها با این رشته‌، دیر شده است؛ ولی می‌توانیم کودکان را با این هنر آشنا کنیم. ما علاقه‌مندیم ورک‌شاپی برگزار کنیم که در آن، کودکان در مدت چند سال با این هنر آشنا شوند.

او با تأکید بر این‌که کاشی‌کاری یک هنر ایرانی است، گفت: کاشی‌کاری ایرانی پس از ورود اسلام به ایران و گسترش جهان اسلام در کشورهای دیگر، به دیگر مناطق دنیا رسید. این هنر ابتدا به اسپانیا وارد شد و بعد به مکزیک رسید و در ایران هم تا پایان دوران قاجار زنده بود؛ ولی در دوران پهلوی اول، به‌دلیل علاقه‌ی زیادی که آن زمان به هنر مدرن وجود داشت، کاشی‌کاری و معماری ایرانی کنار گذاشته شد و هنر مدرن جای آن را گرفت. این در حالی است که معماری ایرانی این قابلیت را داشت که در کنار معماری نو زنده بماند.

این هنرمند درباره‌ی جشنواره ای که خانه‌ی هنر سرامیک برگزار می‌کند، توضیح داد: این برنامه در روز جهانی کودک برگزار می‌شود و تمام عواید آن برای آموزش در مناطق محروم به کار خواهد رفت. آثار تولیدشده در پنج فستیوال گذشته، در سطح شهرهای مختلف نصب شده‌اند؛ اثر فستیوال اول در پارک زعفرانیه، اثر فستیوال دوم در پارک «مادر» کرمان، اثر فستیوال سوم در برج میلاد و اثر فستیوال چهارم هم برای نصب در پارک «مادر» کرمان آماده است و به‌زودی نصب خواهد شد.

وی ادامه داد: هنوز محل نصب اثر فستیوال پیش رو قطعی نشده است، ولی تصمیم داریم آن را در جای مناسبی نصب کنیم، چون معتقدیم اگر اثر هنری‌ که کودکان خلق کرده‌اند در جایی نصب شود، دیگر آن‌ها به هنر محیطی بی‌تفاوت نخواهند بود و برای ما نیز مهم است که آثارمان جایی نصب شود که دیده شود.

فرزانه با بیان این‌که بخشی از آثار کودکانی که در فسیتوال پنجم شرکت می‌کنند، در آلمان نصب می‌شود، گفت: این آثار با همکاری «آوا سرجویی» که متخصص آموزش کودکان و ساکن آلمان است، در شهر اگزبرگ آلمان نصب خواهند شد. با توجه به این‌که چنین فستیوالی در شهر اگزبرگ هم برگزار می‌شود، با همکاری شهرداری این شهر تعدادی از آثار کودکان آلمانی در ایران نصب خواهد شد.

او اضافه کرد: فستیوال «کودک، شهر، هنر» در دوره‌های پیشین، میزبان پیشکسوتان حوزه‌ی تصویرگری مانند پرویز کلانتری، فرشید مثقالی، نورالدین زرین‌کلک و محمدعلی‌ بنی‌اسدی بود. در این دوره نیز تعدادی از پیشکسوتان این حوزه در این فستیوال حضور خواهند داشت.
 
 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir

مطالب پیشنهادی: 
 فرزاد حسنی به عیادت او رفت
تصاویری از فیلم پر سر و صدای این روزها"دخترگمشده"
پروانگی در پیلۀ زنانگی
نقدی به مشاجره این دو کارگردان بزرگ
یکی از آرزوهای آزاده نامداری