عکاسی در دوران ناصرالدین شاه چگونه بوده است؟
عکاسی در ایران نخستین‌بار در دوره‌ی ناصرالدین‌شاه شکوفا شد.
عکاسی در ایران نخستین‌بار در دوره‌ی ناصرالدین‌شاه شکوفا شد و مورد توجه قرار گرفت. یک عکاس، اطلاعات خود را در این زمینه در کتابی با عنوان «اخبار عکاسی در عهد ناصری» منتشر کرده است.

نازنین زنگی‌آبادی، درباره‌ی انتشار این کتاب گفت: من فوق‌ لیسانس عکاسی دارم و وقتی برای پایان‌نامه‌ام دنبال سوژه می‌گشتم، در مشورت با محمد ستاری، موضوع عکاسی در دوره‌ی ناصرالدین‌شاه را برای پایان‌نامه‌ام انتخاب کردم.

او ادامه داد: جرقه‌ی اولیه این کار از طرف آقای محمدرضا طهماسب‌پور، از اساتید عکاسی زده شد و او اطلاعاتی را که به‌دست آورده بود، در اختیار من گذاشت. برای یادداشت‌برداری درباره‌ی این موضوع به کتابخانه‌ی ملی رفتم و روزنامه‌های دوره‌ی ناصری را برای یافتن خبرهای عکاسی در آن زمان، یک به یک بررسی و هر خبری را که درباره‌ی عکاسی بود، یادداشت کردم. در این میان، به اصطلاحاتی برمی‌خوردم که با آن‌ها آشنا نبودم و مجبور می‌شدم از اساتیدم کمک بگیرم. یک سال زمان برد تا یادداشت‌برداری‌ها تمام شود.

زنگی‌آبادی همچنین اظهار کرد: سال 1390 از پایان‌نامه‌ام دفاع کردم و تصمیم گرفتم این اطلاعات را به‌صورت کتاب تدوین کنم. این کتاب بیشتر وجهه‌ی پژوهشی دارد و تلاش شده، اخبار عکاسی در دوره‌ی ناصرالدین‌شاه چه در داخل و چه در خارج از کشور و همچنین عکاسان ایرانی و عکاسان خارجی که برای عکاسی به ایران می‌آمدند، در این کتاب بررسی شود.

او گفت: این کتاب می‌تواند منبع و مرجع برای کسانی باشد که می‌خواهند اطلاعاتی از آن دوره به‌دست آورند. استخراج اطلاعات یک دوره‌ی خاص، از سخت‌ترین بخش‌های کارهای پژوهشی است. من بارها مجبور می‌شدم به‌خاطر یک عکس، یک هفته به کتابخانه‌ی ملی رفت‌وآمد کنم.

وی افزود: برای این پژوهش از روزنامه‌هایی مانند «وقایع اتفاقیه»، «مریخ»، «دانش» و «شرف» استفاده کردم. این کتاب در 168 صفحه با 71 عکس توسط انتشارات «پیکره» منتشر شده است.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir

مطالب پیشنهادی: 
ساره بیات درفیلم کارگردان اسپانیایی+پوستر فیلم
 
 روشنک عجمیان: همه چیز بر مبنای پول و پارتی پیش می رود!
پیشنهاد ازدواج به مجری در برنامه زنده!!
واکنش یک امام جمعه به حضور زنان پوشیه دار در تلویزیون
چشم زنان ایرانی در مجسمه هنرمند نیوزیلندی!