محدودیت های عکاسی از ارتباط مردم با قرآن در ماه مبارک رمضان
عکاسی از یک موقعیت مستند برای نشان دادن یک فضای معنوی کار دشواری است. عکاس باید بتواند این موقعیت ساده را به فضایی تبدیل کند که در آن، روح معنوی حاکم است.

روایت یک عکاس از دشواری های عکاسی در ماه رمضان

امیرعلی جوادیان که در انتظار انتشار کتاب عکس‌هایش با موضوع «حضور قرآن در زندگی مردم» است، در گفت‌وگویی درباره‌ی فعالیت در این زمینه، اظهار کرد: حضور قرآن در زندگی مردم یکی از موضوعات مورد علاقه‌ی من است. این مجموعه به‌دلیل گستردگی‌اش بین اقوام و شهرهای مختلف نیازمند کامل شدن است.

 

او ادامه داد: ارتباط مردم با قرآن در ماه مبارک رمضان و بخصوص شب‌های قدر شکل متفاوتی دارد. رمضان ماه قرآن است و مردم در این ماه ارتباط نزدیک‌تری با کتاب وحی دارند. این ارتباط نزدیک می‌تواند سوژه‌ی خوبی برای یک عکاس باشد.

این عکاس به محدودیت‌های عکاسی در این زمینه اشاره کرد و گفت: عکاسی از یک موقعیت مستند برای نشان دادن یک فضای معنوی کار دشواری است. عکاس باید بتواند این موقعیت ساده را به فضایی تبدیل کند که در آن، روح معنوی حاکم است. بخش بزرگی از شرایط عکاسی از این لحظه‌ها، دست عکاس نیست. زمانی که چراغ‌ها را خاموش می‌کنند و مردم به عبادت مشغول هستند، کار برای عکاس دشوار می‌شود. از طرف دیگر چون نمی‌توانیم در آن واحد از چند مکان عکاسی کنیم، باید سال‌ها در این زمینه کار کنیم تا به یک خروجی مناسب و قابل اعتنا برسیم.

جوادیان ادامه داد: یکی از بهترین مکان‌ها برای عکاسی از مناجات مردم و ارتباط آن‌ها با قرآن در شب‌های قدر، حرم امام رضا (ع) است. یکی دو سال پیش که در ماه مبارک رمضان به مشهد رفته بودم، برای عکاسی از حرم امام رضا (ع) در شب‌های قدر با مشکلات زیادی روبه‌رو شدم.

این عکاس در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی انتشار کتاب عکس‌هایش از حضور قرآن در زندگی مردم، گفت: «در سایه‌سار کلام وحی» شامل 150 عکس با محوریت قرآن و حضور این کتاب آسمانی در زندگی مردم و لحظات غم و شادی آن‌هاست. ماکت این کتاب آماده است و ابتدا برای انتشار در اختیار سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران قرار گرفت، اما با عوض شدن مدیریت، انتشار نیافت. حالا این کتاب را به بخش قرآن نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم داده‌ام.

امیرعلی جوادیان متولد ۱۳۳۶ و فارغ‌التحصیل رشته عکاسی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او مدرس دانشکده هنرهای زیبا و دانشگاه‌های الزهرا، آزاد، خبر، تربیت معلم و مدیر گروه عکاسی دانشگاه آزاد به مدت دو سال، عضو هیئت موسس و مدیر انجمن انقلاب و دفاع مقدس است.

از آثار این هنرمند نمایشگاه‌های بسیاری در ایران، آلمان، فرانسه، ازبکستان، ترکمنستان و ... برگزار شده است. همچنین از وی سه جلد «کتاب تعلیم و تربیت»، «کتاب ایران» و «کتاب قالی ایران»، چاپ شده است.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir