غم انگیزترین عکس از حادثه کربلا
نگارگری استاد محمود فرشچیان با نام هدیه عشق یکی از غم انگیزترین صحنه های کربلاست که در ادامه با جزئیاتی از این اثر زیبا آشنا می شوید

نگارگری استاد فرشچیان با نام هدیه عشق

شهادت کوچک‌ ترین فرد حاضر در کربلا، حزن‌ انگیزترین رخداد در واقعه‌ ی عاشوراست. تاثیرگذاری این اتفاق باعث شد محمود فرشچیان شهادت حضرت علی‌ اصغر (ع) را دستمایه‌ ی یکی از آثار معروف نگارگری خود قرار دهد.

مظلومیت کوچکترین فرزند امام حسین (ع) و نحوه‌ ی شهادت او، آن‌ قدر تاثیرگذار است که پس از گذشت ۱۴ قرن از واقعه‌ ی عاشورا هنوز هم تکرار روایت شهادت حضرت علی‌ اصغر (ع) دل‌ ها را به درد می‌ آورد. محمود فرشچیان - نگارگر پیشکسوت - که آثار بسیاری را با موضوع امامان معصوم (ع) و چهره‌ های دینی خلق کرده، شهادت این نوزاد شش ماهه را در یکی از تابلوهایش به تصویر کشیده است.

نام تابلوی نگارگری فرشچیان با موضوع شهادت حضرت علی‌ اصغر (ع) «هدیه عشق» است. او این اثر را در سال ۱۳۸۱ خلق کرد. ابعاد این تابلو ۷۲*۹۵ سانتی‌ متر است و فرشچیان از تکنیک اکریلیک روی مقوای ماکت برای خلق آن استفاده کرده است.

نگارگری استاد محمود فرشچیان با نام هدیه عشقنگارگری استاد محمود فرشچیان با نام هدیه عشق

در تابلوی «هدیه عشق» نمایی کلی از پیکر علی‌ اصغر (ع) روی دستان پدرش به تصویر کشیده شده است. در این اثر هنری که به روایت شهادت علی‌اصغر (ع) وفادار است، تیری بر گلوی فرزند سیدالشهدا (ع) اصابت کرده و او را به شهادت رسانده است. حالت دستان امام حسین (ع) در این اثر هنری به‌گونه‌ ای تصویر شده که انگار فرزندش را به‌ عنوان یک هدیه به پیشگاه پروردگار تقدیم می‌کند. به همین دلیل، نام اثر «هدیه عشق» انتخاب شده است.

فرشچیان برای تاثیرگذاری بیشتر، حضرت علی‌ اصغر (ع) را به‌ عنوان هسته‌ ی اصلی اتفاق، در مرکز تابلو قرار داده و اطراف آن را خالی گذاشته است، یعنی در تابلوی «هدیه عشق» خبری از طراحی‌ های حاشیه‌ ی تابلو که در دیگر آثار فرشچیان دیده می‌ شود، نیست تا تمام توجه مخاطب به مرکز آن باشد. این هنرمند همچنین از رنگ‌ های گرم برای فضاهای خالی تابلو بهره گرفته تا گرمای کربلا و تشنگی کودک شش‌ ماهه را به مخاطب القا کند.

با این‌که در این اثر هنری، فقط دستان امام حسین (ع) به‌عنوان تکیه‌گاهی برای پیکر فرزندش دیده می‌شود، اما حضور او بسیار پررنگ است. هر بیننده‌ای با دیدن اثر متوجه می‌شود که دست‌ها متعلق به سیدالشهدا (ع) است و حزن و اندوه او را از شهادت کودک شش‌ماهه‌اش حس می‌کند. همچنین حالت دستان او صبر و رضایش را از آنچه خداوند برای او و خانواده‌اش رقم زده، به تماشاگر می‌رساند و تاثیرگذاری اتفاق را چند برابر می‌کند.

مجید مهرگان - هنرمند نگارگر - درباره‌ی ویژگی‌های تابلوی حضرت علی‌اصغر (ع) گفته است: فرشچیان برای بیان آنچه در ذهن داشته، در تابلوی «حضرت علی‌ اصغر (ع)» از خط، بهره‌ی زیادی برده است و عنصر خط کمک کرده تا مصیبت و فاجعه، به کمال بیان شود. مسیر تیری که به گلوی کودک شش‌ ماهه خورده و آن خطی که این تیر را به‌ وجود آورده است و همچنین خطوطی که در لباس‌ ها به‌ کار رفته همه در مسیر بهتر شدن این اثر هنری بوده‌ اند.

فرشچیان این اثر را مانند بسیاری از تابلوهای دیگر خود به آستان قدس رضوی تقدیم کرده است. این تابلو اکنون در موزه آستان قدس رضوی در معرض دید علاقه‌مندان است.

محمود فرشچیان متولد سال ۱۳۰۸ در اصفهان است. پدر او که نماینده‌ ی فرش شهر اصفهان بود، پس از پی بردن به علاقه‌ ی فرزندش به نقاشی و هنر ایرانی، او را نزد بهترین اساتید آن دوران فرستاد تا آموزش ببیند. فرشچیان بقیه‌ی مسیر هنری خود را با رفتن به مرکز هنرهای زیبای اصفهان، موزه‌ های اروپا، تدریس و خلق ده‌ ها تابلوی نقاشی با مضامین مختلف مذهبی، عارفانه و ملی‌ گرایانه طی کرد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir