فاش شدن راز تصویر زنی که زیر شاهکار پیکاسو پنهان شده بود
مطالعات پیشرفته محققان گالری انتاریو بر روی تابلوی معروفی از پیکاسو، نقاش نامدار اسپانیایی پرده از رازی شگفت برداشت.

تصویر زنی پنهان زیر تابلوی پیکاسو آشکار شد!

در موسسه حفاظت از آثار هنری در هوستون تگزاس، سندرا وبسترکوک، نیکدار نقاشی (مسئول حفاظت از آثار هنری) در گالری هنری انتاریو، یافته‌های جدید در تحقیقات بر روی شاهکار هنری پابلو پیکاسو به نام سوپ (۳-۱۹۰۲) متعلق به مجموعه‌ای در گالری هنری انتاریو را ارائه کرد. این یافته‌ها برخاسته از سه سال مطالعه تکنیکال تاریخ هنر است که به شکل مشترک توسط وبسترکوک و دستیار کیوریتور هنر مدرن گالری هنری انتاریو، کنت برومل انجام شده است.
این تحقیقات پاسخ سوالاتی قدیمی را روشن ساخته است، تحقیقات با متدهای مختلف یک تغییر ترکیب بندی قابل توجه در نقاشی را نشان میدهد و دانش ما را در مورد دوره آبی پیکاسو ۱۹۰۱-۱۹۰۴ عمیق‌تر میکند. این نقاشی که در سال ۱۹۸۳ توسط مارگارت دونلپ کرنگ به گالری هنری انتاریو اهدا شده، تصویر کودک است که به سمت کاسه‌ای میرود که توسط زنی که به صورت موقرانه ایستاده نگاه‌داشته شده است. وبسترکوک میگوید برای مدت بسیار زیادی واضح بود که بافت ضخیم رنگ در نقاشی سوپ رمزهایی را در زیر خود دارد. ما بوسیله تصاویر ایکس ری و همچنین مشاهده با چشم غیر مسلح میدانستیم نقاشی دیگری در زیر آن وجود دارد. اما اینکه دقیقا چه چیزی در زیر سطح این نقاشی وجود دارد یک راز بود.
به کمک تصویربرداری‌های پیچیده و تحلیل آنها ما این اسرار را کشف کردیم. با اسکن تابلو “سوپ” از زیر نقاشی الگوی زنی را نشان میدهد که از پشت به تصویر کشیده شده است و در پایین و بین زن و کودکی که در نقاشی مشخص هستند قرار دارد.
پیکاسو این فرم را مسدود کرده و از لبه‌های بیرونی آن استفاده کرده تا حدفاصل بین کودک و زن را در ترکیب‌بندی نهایی شکل دهد. وی همچنین فیگور اصلی را با بخاری که از کاسه بیرون می‌آید پوشانده است. فرم این فیگور مشابه بسیاری از طراحی‌ها و نقاشی‌هایی است که پیکاسو در بارسلونا در ۱۹۰۲ کشیده است.

تابلو سوپ اثر پیکاسو

تابلو سوپ اثر پیکاسو

کنت برومل میگوید:
این پروژه تحقیقاتی منحصر به فرد که شامل تاریخ هنر، حفاظت و علوم است، درک ما از فرآیند هنری پیکاسو را غنی‌تر کرده است و حالا ما بهتر میفهمیم که چگونه “سوپ” با دیگر نقاشی‌ها و طراحی‌های این دوره پیکاسو ارتباط دارد. دیگر تغییراتی که در ترکیب‌بندی نقاشی توسط اسکن مشخص شده است شامل تغییرات در دست زنی که کاسه را نگاه‌داشته است و تغییر جای سر و پای کودک است. در ادامه اسکن‌ها همچنین یک کوزه سفالی را در زیر نقاشی نشان دادند. با الهام از مطالعات تکنیکال بر روی دیگر آثار دوره آبی پیکاسو توسط مجموعه فیلیپس در واشنگتن و دیگر موسسات، برومل و وبستر کوک از جان دلانی، دانشمند ارشد تصویربرداری در گالری ملی امریکا در واشنگتن درخواست کمک کردند. دلانی از تکنولوژی تصویربرداری بسیار پیشرفته‌ای به نام ثبت بازتابی مادون قرمز فرا طیفی استفاده کرد تا زیر نقاشی “سوپ” را باشیوه جدیدی بررسی کند.

تصویر اسکن شده از تابلو سوپ

تصویر اسکن شده از تابلو سوپ

دلانی میگوید: 
پروژه برپایه تجربیات من در استفاده موفق از ثبت بازتابی مادون قرمز فرا طیفی برای مشاهده ترکیب بندی‌های زیرین در نقاشی‌های دوره آبی پیکاسو موجود در مجموعه گالری ملی آمریکا شکل گرفت. به دلیل سایز کوچک “سوپ” این مطالعه نیاز به تصاویر طیفی دقیق‌تری نسبت به پروژه های قبلی دارد تا بتوان تغییرات پیکاسو در ترکیب‌بندی کاسه و دستان زن را به طور واضح دید.

مارک والتون پروفسور علوم و مهندسی مواد در دانشگاه نورتوسترن میگوید:

این پروژه اهمیت تجهیزات علمی پیشرفته و همکاری بین‌المللی را در رمزگشایی ترکیب مواد و جزئیات تکنیکال پروسه خلاقانه پیکاسو را نشان میدهد. استفاده از اطلاعات لایه‌ای از نقاشی به ما کمک میکند تا کار پیکاسو را تا فرم نهایی آن دنبال کنیم. به گفته برومل اطلاعاتی که تکه تکه از این مطالعات تکنیکال پیشرفته جمع شده‌اند درک ما از این شاهکارهای پیکاسو را بیشتر میکنند و به عنوان پایه‌ای است برای نمایشگاهی در مورد دوره آبی که در ۲۰۲۰-۲۰۲۱ با همکاری گالری هنری انتاریو و مجموعه فیلیپس برگزار میشود.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: tandismag.com