وقتی هنرمندان مرد از زنان نفع می برند ولی در حق شان اجحاف می کنند
کوتاهی و اجحاف در حق زنان از مباحث پرکاربرد میان فمنیست ها است. این تبعیض حتی در سویه های گوناگون مباحث هنری نیز رخ نمایی می کند.

زنان زیر سایه داوینچی!/ لئوناردو داوینچی رکوردار حراج سال 2017

بنا به تحلیل و تجزیه اطلاعات فروش آثار هنری در سال ۲۰۱۷، از میان صد هنرمندی که آثارشان با بالاترین مبلغ به فروش رسیده است، تنها سیزده نفر زن بوده‌اند.
حراجی MutualArt گران‌ترین آثار هنرمندان زن را کار یایویی کوساما هنرمند ژاپنی اعلام کرده که به مبلغ ۶۰.۶ میلیون دلار به فروش رسید و جایگاه سیزدهم را بین صد نفر کسب کرده است.
سیزده هنرمند زنی که در بین صد هنرمند پرفروش هستند در مجموع ۲۶۳ میلیون دلار کارهایشان به فروش رفته که فقط ۷.۴ درصد کل آثار فروخته‌شده (۳.۵ میلیارد دلار) می‌شود.
لئوناردو داوینچی در صدر فهرست رده‌بندی حراج‌های سال ۲۰۱۷ قرار دارد. اثر او «سالوادور موندی» (منجی جهان) به بهای ۴۵۰ میلیون دلار به فروش رفت.
ژان میشل باسکیا در جایگاه دوم قرار دارد. آثار او در سال ۲۰۱۷ تا بهای ۳۳۸ میلیون دلار به فروش رفته است. در رده‌های بعد اندی وارهول، سای تومبلی و روی لیختنشتاین قرار گرفته‌اند.
کوساما که ۸۹ سال دارد، یگانه هنرمند زنده زن است که نامش در میان پنجاه هنرمند برتر این فهرست قرار دارد.
پرفروش‌ترین هنرمندان زن بعد از او لوئیز بوروژوا، جوآن میچل، اگنس مارتین هستند که مانند کوساما در دهه ۱۹۵۰ میلادی صاحب نام و نشان شدند.

هنرمندان زن با گران‌ترین آثار فروخته‌شده:

یایویی کوساما

بهای مجموعی فروش آثار در حراجی‌های ۲۰۱۷/ ۶۵.۶ میلیون دلار

یایویی کوساما

یایویی کوساما

 کوساما متولد سال ۱۹۲۹ در ژاپن به خاطر نقاشی‌ها و چیدمان‌های مجسمه‌گونش که طرحی از خالخال‌های‌ متراکم و بی‌پایان خلق می‌کند، شهرت دارد. آثار این هنرمند ژاپنی بر هنر پاپ در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ تاثیرگذار بوده است و از لحاظ فروش خیلی جلوتر از هنرمندان زن دیگر است.

 لوئیز بوروژوا

بهای مجموعی فروش آثار در حراجی‌های ۲۰۱۷/ ۳۶.۸ میلیون دلار

لوئیز بوروژوا

لوئیز بوروژوا

 این هنرمند فرانسوی-آمریکایی (۱۹۱۱-۲۰۱۰ ) مجسمه‌هایی خلق کرد که در آن شکل، اعضای بدن و اندام‌های داخلی انسان را طور دیگری تعریف کرد. او همچنین به خاطر پیکره عنکبوتی بزرگی شهرت دارد که آدمیان زیر پای آن مانند حشراتی کوچک به نظر می‌رسند.

جوآن میچل

بهای مجموعی فروش آثار در حراجی‌های ۲۰۱۷/ ۳۰.۵ میلیون دلار

جوآن میچل

جوآن میچل

 میچل (۱۹۲۵-۱۹۹۲) با چرخش جسورانه قلم‌مو و ایجاد بافت‌ها روی زمینه‌های کم‌رنگ، آثاری را در سبک اکپرسیونیسم آبستره آفرید که معمولاً الهام گرفته از طبیعت بودند. یکی از نقاشی‌های او در اوایل ماه جاری ۱۶.۶ میلیون دلار فروخته شد که رکورد گران‌ترین اثر قبلی او را شکست.

 اگنس مارتین

بهای مجموعی فروش آثار در حراجی‌های ۲۰۱۷/ ۲۶.۳ میلیون دلار

آگنس مارتین

آگنس مارتین

 مارتین (۱۹۱۲-۲۰۰۴) در دهه ۱۹۵۰ میلادی یکی دیگر از هنرمندان مهم آبستره در نیویورک بود. نقاشی‌های او که همیشه شکل مربع داشت، معمولاً با خطوط مدادی ظریف و تکه‌های رنگ‌ شکل می‌گرفت.

 باربارا هپورث

بهای مجموعی فروش آثار در حراجی‌های ۲۰۱۷/ ۱۵.۹ میلیون دلار

باربارا هپورث

باربارا هپورث

 آثار باربارا هپورث (۱۹۰۳-۱۹۷۵) مجسمه‌ساز بریتانیایی، شامل قطعاتی بزرگ و گرد با سوراخ‌هایی در وسط بود که طبیعت و انسان را تداعی می‌کرد.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: tandismag.com