با کشف اخیر کارشناسان،قدمت آثار داوینچی در هاله ای از ابهام قرار گرفت!
 کشف یک قطعه کاشی، اختلاف نظرهایی را میان کارشناسان درباره قدمت آثار لئوناردو داوینچی ایجاد کرده است.

داوینچی؛ رکوردار گران ترین نقاشی دنیا

متخصصان معتقدند کاشی کوچک با تصویری از خود «داوینچی» قدیمی‌ترین اثر به جامانده از این هنرمند بزرگ است که در سن ۱۸ سالگی خلق شده است.  به نقل از گاردین، کارشناسان هنری بر این باورند که این نقاشی که روی یک کاشی کوچک کشیده شده در واقع تصویر خود «لئوناردو داوینچی» در شمایل «گابریل» یا همان «فرشته جبرئیل» است. در صورتی که این ادعا صحت داشته باشد؛ این کاشی به طرز معجزه آسایی از بیش از ۵۰۰ سال پیش تاکنون سالم باقی مانده، زمانی که «داوینچی» ۱۸ ساله در سال ۱۴۷۱ آن را خلق کرد.

«مارتین کمپ» متخصص معروف آثار «داوینچی» این ادعا را رد کرده است و مطمئنا این مساله بحث‌های آکادمیک زیادی را به دنبال خواهد داشت. تقریبا یک سال پیش بود که خبر کشف مجدد یک نقاشی فراموش شده از «داوینچی» با عنوان «سالوادور موندی» مطرح شد و هنوز هم بحث‌های داغی درباره صحت و اعتبار این نقاشی در میان متخصصان در جریان است اما این نقاشی زمستان سال گذشته به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار (۳۴۰ میلیون پوند) در حراجی کریستیز نیویورک به فروش رفت و رکورد گران‌ترین نقاشی دنیا را به نام خود ثبت کرد.

با این وجود «مارتین کمپ» پروفسور تاریخ هنر در دانشگاه آکسفورد درباره ادعایی که درباره کشف قدیمی‌ترین نقاشی به جامانده از «داوینچی» مطرح شده، می گوید:

احتمال این که این اثر متعلق به «لئوناردو» باشد زیر صفر درصد است!
تنها تعدادی کمی از آثار معتبر «لئوناردو داوینچی» به جای مانده که در حال حاضر تقریبا همه آنها در کلکسیون موزه‌ها نگهداری می‌شود. به دلیل آن که علاقه علمی و آکادمیک «داوینچی» از اختراع ماشین پرنده تا ابزارهای جنگی بسیار گسترده بوده است، بسیاری از پروژه‌های او در طول دوران حیاتش ناتمام ماند.

پروفسور «ارنستو سولاری» که تاکنون مطلبی زیادی درباره «داوینچی» به عنوان نابغه عصر رنسانس نوشته عنوان میکند:

تحقیقات وی همراه با «ایوانا بونفانتین» که یک متخصص دست‌نوشته است، ثابت می کند که این کاشی کشف شده دارای نشانه‌هایی است که به «داوینچی» ختم می‌شود.

دست‌نوشته‌هایی رمزی شامل مجموعه‌ای از اعداد و امضای «داوینچی» روی این نقاشی حک شد که پس از رمزگشایی این عبارت ترجمه شده است:
"من لئوناردو داوینچی، متولد ۱۴۵۲، در سال ۱۴۷۱ تصویر خودم را در شمایل جبرئیل به تصویر کشیدم".

پروفسور «سولاری» معتقد است:
که تحقیقات گسترده علمی شامل آزمایش‌های تاریخ‌نگاری گرماتابی قدمت این کاشی را در قرن ۱۵ میلادی را ثابت می‌کند که متعلق به یک خانواده اشرافی در منطقه راولوی ایتالیاست. «لئوناردو داوینچی» متولد فلورانس ایتالیا در مدت ۶۷ سال از عمر خود، صدها اثر هنری را که مشهورترین آن‌ها تابلوی «مونالیزا» یا «لبخد ژکوند» است، خلق کرد. هرچند بیشتر شهرت «داوینچی» به‌دلیل خلق دو شاهکار نقاشی جهان، یعنی «شام آخر» و «مونالیزا» است اما او علاوه‌ بر تبحر در نقاشی در مجسمه‌سازی، طراحی و مهندسی بناهای تاریخی نیز یک استاد بود.


گردآوری: گروه فرهنمگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir