رازهای مونالیزا فاش شد!! + تصویر
تصاویر حاصله تصاویری هستند عاری از جلا و تغییرات دیگری که قرنهای متمادی روی نقاشی‌ ایجاد شده است و برای ما آشکار می‌سازد که چگونه هنرمند به این نقاشی زندگی بخشیده

تمام رمز و رازهای تابلوی مشهور لئوناردو داوینچی

تصاویر جدید مونالیزا در حالیکه حاوی شواهدی دال بر کشیدن ابروهای مونالیزا توسط لئوناردو داوینچی بوده و یکی از اسرار حل نشده را آشکار ساخته، 25  راز آن را نیز فاش می‌سازد.

این تصاویر متعلق به نمایشگاهی با عنوان «اسرار مونالیزا فاش شد» و نتایج جدید تحقیقات پاسکال کوته مهندس فرانسوی می‌باشد. او در مرکز مترئون سان فرانسیسکو آمریکا کارش را شروع کرد و تا پایان سال نیز  در آنجا خواهد ماند. نمایش مونالیزا بخشی از یک نمایشگاه بزرگتر به نام «داوینچی: نمایشی از نابغه» می‌باشد.
 
کوته، کاشف تکنولوژی لومیر، نقاشی‌ را با دوربین چند طیفی 240 مگاپیکسلی که خودش اختراع کرده به دقت مورد بررسی قرار داده و از  طول موجهای نورماورابنفش تا مادون قرمز استفاده می‌کند. تصاویر حاصله تصاویری هستند عاری از جلا و تغییرات دیگری که قرنهای متمادی روی نقاشی‌ ایجاد شده است و برای ما آشکار می‌سازد که چگونه هنرمند به این نقاشی زندگی بخشیده و مونالیزا در نظر داوینچی و هم عصرانش چه ظاهری داشته است.
کوته می‌گوید: «صورت مونالیزا پهنای کمی ‌دارد و لبخند و همین طور چشمهایش متفاوتند» و در جای دیگر می‌گوید «لبخند او از آن چیزیکه من گفتم قابل توجه‌تر و مهم‌تر است»

بیشتر بدانید : چه چیز‌هایی را درباره تابلوی مونالیزا نمی‌دانیم؟!

اسرار مونالیزا

کوته می‌گوید: یک تصویر زوم شده از چشم چپ مونالیزا اثر یک فرچه یا کاردک را نشان می‌دهد که در ناحیه ابرو به نقاشی اصابت کرده است.
کوته به LiveScience می‌گوید: من مهندس و دانشمند هستم و همه اینها ایجاب می‌کند که فرد منطقی‌ای باشم. اما این اصلا منطقی نیست که مونالیزا بدون مژه و ابرو بوده باشد. پس من یک موی متعلق به ابرویش را کشف کردم!
 
معما و راز دیگر مربوط به طرز قرارگیری بازوی راست مونالیزا می‌شود که درامتداد شکمش کشیده شده است. کوته گفت: این اولین باری است که یک نقاش بازو و مچ دست را در چنین پوزینشی ارائه می‌کند. درحالیکه نقاشان دیگر هیچ وقت دلایل داوینچی را درک نکرده و با این حال فقط از روی او کپی کردند.
کوته پیگمنتی (رنگدانه) را درست پشت مچ دست راست کشف کرد که کاملا با پوشش نقاشی شده‌ای که زانوی مونالیزا را پوشانده هماهنگ است. و اگر با مادون قرمز نگاهی به آن بیندازید متوجه می‌شوید که مونالیزا پارچه‌ای را با مچ دستش نگاه داشته است.

بیشتر بدانید : لئوناردو داوینچی؛ هنرمندی زن گریز!!

پشت نقاشی مونالیزا

تصاویر مادون قرمز طراحی‌ آزمایشی و مقدماتی داوینچی، خوابیده در زیر لایه‌یی از رنگ و جلا را نیز آشکار ساختند و اینها به ما نشان می‌دهد که مرد نابغه رنسانسی هم مثل ما یک انسان بوده است!

کوته می‌گوید اگر به سمت چپ تابلو نگاه کنید، اولین پوزیشن انگشتان را می‌بینید، ولی مثل اینکه داوینچی نظرش را عوض کرده و پوزیشن دیگری را انتخاب کرده و بعد اضافه می‌کند: حتی لئوناردو داوینچی هم آدم دودلی بوده!
 

مونالیزا,لئوناردو داوینچی,تابلوی مونالیزا
تابلوی مونالیزا

بیشتر بدانید : مونالیزا تیروئید داشته؟!/دلیل لبخند مرموز مونالیزا چیست؟

بقیه اسرار کشف شده از مونالیزا

* پارچه توری روی لباس مونا لیزا
 
* شفافیت (ترانسپارنس) پوشش یا حجاب مونالیزا نشان می‌دهد که داوینچی اول مناظر طبیعی را کشیده و بعد از تکنیکهای ترانسپارنس برای کشیدن پوشش بالای آن استفاده کرده است.
 
* تغییری در پوزیشن انگشت اشاره و انگشت میانه سمت چپ
 
* بعد از آسیبی که سال 1956 در اثر اصابت یک سنگ به تابلو به وجود آمد، قسمت آرنج آن مرمت شد.
 
* پارچه ای که زانوهای مونالیزا را می‌پوشاند، شکم او را هم پوشانده است.
 
* انگشت سمت چپ به طور کامل تکمیل نشده است.
 
* به خاطر نشانه‌ی لک و پیس در گوشه چشم چپ و روی چانه بعضی ادعا می‌کنند مونا لیزا مریض بوده.
 
* داوینچی برای نشان دادن اعتراضش به نظام سرمایه داری مونا لیزا را روی تخته بریده نشده درخت سپیدار نقاشی کرد.
 
کوته می‌گوید وقتی نقاشی را با ابعاد بزرگ و از فاصله دور با اشعه مادون قرمز  تماشا می‌کنیم، تازه زیبایی مرموز آن به چشم می‌آید و اگر از روبرو به تصویر بزرگ مونالیزا بنگرید، بی‌درنگ متوجه می‌شوید که مونالیزا چرا اینقدر مشهور شده است. و سپس اضافه می‌کند: این همان چیزی است که حتما باید با چشمهای خودتان ببینید!
 

تابلوی مونالیزا
تابلوی مونالیزا


 * پاسکال کوته یک تک ضربه‌ی قلم مو را بالای چشم چپ مونالیزا کشف کرد که نشان دهنده موی ابرو است.

 

بیشتر بدانید : کشف جدید در پشت یکی از تابلوهای داوینچی!

بیشتر بدانید : زنان مرموز تابلوهای داوینچی+ عکس

بیشتر بدانید : تصویر جوانی داوینچی کشف شد!

بیشتر بدانید : کشف امضای داوینچی در چشم مونالیزا!


تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ