مرسدس بنز GLA 200 CDI اولین سری از موج جدید طراحی شاسی بلندهای مرسدس بنز است. مرسدس بنز کلاس GLA به جز مدل 200CDI، در حال حاضر شامل مدل های GLA 250 و همچنین GLA 45 AMG نیز، می‌شود...
 مرسدس بنز GLA 200 CDI اولین سری از موج جدید طراحی شاسی بلندهای مرسدس بنز است. مرسدس بنز کلاس GLA به جز مدل 200CDI، در حال حاضر شامل مدل های GLA 250 و همچنین GLA 45 AMG نیز، می‌شود. گفتنی است، در اواخر سال 2015 ما شاهد حضور نسل جدید مرسدس بنز شاسی بلند کلاس GLK و در سال 2016 کلاس MLC، رقیب بی ام و X6 که بر پایه ML ساخته می‌شود، خواهیم بود.

 
مدل دیفرانسیل جلوی GLA 200 CDI با شاسی بلندهای دیزلی کوچکی همچون بی ام و سری یک، X1 sDrive18d، آئودی Q3 2.0 TDI و رنج روور Evoque eD4 رقابت می‌کند. در نگاه اول مرسدس بنز کلاس GLA یک شاسی بلند کوچک به نظر می‌رسد تا نسخه قد کشیده کلاس A که برمبنای آن شکل گرفته است؛ارتفاع کف خودرو از زمین 150 میلی متر است که تضمین می‌کند سواری مرتفع تری نسبت به کلاس های A و B داشته باشید، راننده نیز 40 میلیمتر نسبت به کلاس A در موقعیت بلندتری می‌نشیند که همین امر، دید بهتری نه تنها برای راننده، بلکه برای سرنشینان به همراه می‌آورد. مرسدس بنز اعتقاد دارد که خریداران GLA از آن برای سواری های آف رود استفاده نخواهند کرد.



در مقایسه با کلاس A، با 125 میلیمتر طول بیشتر و 421 لیتر حجم صندوق که 80 لیتر از کلاس A بیشتر است، GLA فضای بیشتری در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد. این شاسی بلند آلمانی از یک موتور 4 سیلندر 2.1 لیتری توربو دیزل با توان 134 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن متر، که از دور 1400 تا 3000 بر دقیقه در اختیار راننده قرار می‌گیرد، بهره می‌برد. در بین مدل هایی که از این موتور استفاده می‌کنند، GLA 200 CDI سنگین ترین و تنبل ترین مدل است.


طبق ادعای سازنده شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت این خودرو، 9.9 ثانیه است که برابر شتاب رقبای اصلیش، یعنی بی ام و X1 و آئودی Q3 می‌باشد؛ با این وجود، از لحاظ مصرف سوخت نسبت به دو رقیب خود کم اشتهاتر است، به طوری که در سیکل ترکیبی فقط 4.6 لیتر در 100 کیلومتر سوخت مصرف می‌کند، در حالی که این رقم برای بی ام و، 5 لیتر و برای آئودی، 5.8 لیتر در 100 کیلومتر است. با در نظر گرفتن قیمت این خودرو، باید بگوییم که عملکرد موتور آن درحد یک ماشین لوکس نیست؛ صدای موتور در حالت خلاص آزار دهنده است و در سرعت های پایین، که شامل رانندگی در شهر می‌شود، خشن است؛ در چنین حالتی، صدای جاده شاید نعمتی برای سرنشینان باشد، چون در سرعت های بالا باعث کمتر شنیده شدن صدای موتور آن می‌شود!


با رسیدن به دور موتور 2200 دور بر دقیقه، صدای موتور بهبود پیدا می‌کند؛ همچنین از این دور است که موتور حداکثر توانایی های خود را نشان می‌دهد و شتابگیری بسیار راحت تری مخصوصا در بزرگراه ها دارد. در ترافیک شهری، گیربکس 7 سرعته اتوماتیک مجهز به کلاچ دوگانه، دنده ها را با تکان های نسبتا شدید تعویض می‌کند؛ همین مشکل در دیگر مدل های مرسدس بنز، که از این گیربکس استفاده می‌کنند نیز، به چشم می‌خورد؛ اما در سرعت های بالاتر تعویض دنده ها به نرمی و بدون وقفه انجام می‌شود؛ هم‌چنین، در حالت رانندگی اقتصادی (E drive mode)، از ضریب دنده با نسبت های بالا استفاده می‌شود و در حالت رانندگی اسپرت، به درخواست راننده برای معکوس کردن دنده ها به سرعت پاسخ می‌دهد. کیفیت سواری مرسدس بنز GLA نقطه برتری این شاسی بلند نسبت به کلاس های A، B و CLA است؛ چه از سیستم تعلیق استاندارد بهره ببرد و چه از سیستم تعلیق سفارشی اسپرت. در صورت سفارش سیستم تعلیق اسپرت، سایز چرخ ها از 18 اینچ در حالت استاندارد به 19 اینچ با رینگ های آلومینیومی ارتقاء می ‌یابد؛ هم‌چنین، تغییراتی در طراحی بدنه و داخل خودرو توسط AMG داده می‌شود.



سیستم تعلیق سفارشی اسپرت در GLA نسبت به کلاس  CLA، توازن بهتری بین راحتی و سواری اسپرت به وجود می‌آورد. در این حالت، اگرچه ناهمواری های سطح جاده نسبت به حالت Comfort بیشتر احساس می‌شوند، اما ضربات وارده به سرعت و دقت تمام، بدون اینکه باعث ناراحتی سرنشینان شوند، جذب می‌شوند. سیستم تعلیق سفارشی AMG نسبت به حالت استاندارد در ارتفاع پایین تری تنظیم شده است، اگر از جمله رانندگانی هستید که قصد به چالش کشیدن خودروی خود در پیچ ها را دارند، در این صورت فنربندی اسپرت AMG یک آپشن جذاب برای شما خواهد بود. در این حالت نیز، GLA تعادل خود را به خوبی و بدون انحراف از مسیر حفظ می‌کند. در مسیرهای مستقیم، فرمان احساس واضحی از جاده را به راننده منتقل نمی‌کند، اما با این حال، دقیق است و خیلی سبک یا سنگین احساس نمی‌شود.


دوست داران نسل جدید خودروهای کوچک مرسدس بنز، مطمئنا با دیدین کابین GLA خوشحال خواهند شد، چون طراحی داخلی آن مستقیما از کلاس های A و CLA قرض گرفته شده است. در داخل کابین موارد زیادی برای دوست داشتن وجود دارند که از میان آنها می‌توان به خروجی های هوای توربین شکل با تزئینات کرومی، داشبورد و پنل بالایی درب ها از جنس نرم، تودوزی چرمی با دوخت های جذاب، و مهمتر از همه کیفیت بالای مونتاژ و ساخت اشاره کرد. بخش میانی داشبورد می‌توانست خلوت تر باشد، صفحه نمایش سیستم اطلاعات و سرگرمی در حالت استاندارد 5.8 اینچ است که در صورت انتخاب مدل سفارشی Command، اندازه آن به 7 اینچ افزایش می‌یابد؛ البته ظاهرا مدل سفارشی برتری فوق العاده ای نسبت به مدل استاندارد ندارد.



تجهیزات استاندارد از دیگر نقاط قوت مرسدس بنز GLA است که از موارد شاخص آن می‌توان به چراغ های جلو زنون دوگانه به همراه چراغ های حرکت در روز LED، سیستم پارک اتوماتیک، سنسور های پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، سیستم کنترل نقاط کور، 9 عدد کیسه هوا، تودوزی چرمی دست دوز، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطه ای، سیستم مسیریاب ماهواره ای و بلوتوث به همراه پخش آنلاین موزیک اشاره کرد. صندلی های برقی قابل تنظیم از راحتی مطلوبی برخوردارند، این در حالی است که صندلی های اسپرت سفارشی ساخت AMG سطح بالایی از حمایت و نگه داری از سرنشینان را ارائه می‌کنند. اگرچه میدان دید عقب به دلیل ستون های D پهن کمی محدود شده اند، اما در کل می‌توان گفت این شاسی بلند آلمانی از میدان دید خوبی برخوردار است.


فضای پا کافی برای سرنشینان عقب وجود دارد و در صورتی که قد شما از 180 سانتیمتر تجاوز نکند، فضای سر نیز مناسب است. مرسدس بنز کلاس GLA مطمئنا به دلیل طراحی جذاب و تجهیزات رفاهی مناسب، همچنین کیفیت سواری قابل تحسین، یکی از پرفروش ترین مدل های مرسدس بنز خواهد بود، مخصوصا مدل GLA 200 CDI با موتور بسیار کم مصرف و اقتصادی آن.



گردآوری : گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع : 1car.ir


مطالب جالب دیگر:
5 توصیه مهم و کاربردی برای رانندگی در باران
میلیاردر شدن زن زیبای روسی بخاطر طلاق گرفتن از همسرش!! + عکس
کارتون روز: جمعیت ایران باید افزایش یابد!
فروش گوشی شکسته ریحانا با قیمت باورنکردنی و خیرخواهی وی! + عکس
ساخت اولین دوچرخه پرنده!! + عکس