خودرو های دنا و سمند تفاوتی دارند؟
خودرو های دنا و سمند از نظر قدرت موتور شبیه یکدیگر هستند اما آیا دنا با توجه به تغییرات ظاهری و آپشن های مختلف, طرفدارانی دارد؟

تفاوت های فنی دنا و سمند؟

 خودروهای دنا و سمند دو محصول از برند ملی شرکت ایران‌خودرو ذهن خریداران خودروهای سدان را معطوف مقایسه خود کرده است.

خودروی سمند که عنوان نخستین خودروی ملی ایران را یدک می کشد چند سالی است که در بازار خودروی ایران حضور فعال دارد. این خودروی مردمی در کنار کاربری شخصی در ناوگان تاکسیرانی، پلیس و امداد هم به هموطنان خدمت کرده است.

آنگونه که عنوان شده است طراحی این خودرو بر پایه پلتفرم پژو 405 توسط شرکت فرست اتوموتیو انگلیس شکل گرفته است، قالب ها توسط ژاپنی ها تولید شده و طراحی داخلی آن با مشارکت مهندسان آلمانی با الگو برداری از فولکس واگن بوده است.

خودروی ملی ایران تاکنون از پیشرانه‌های XU7 ، TU5 ، EF7 بهره برده که مشهورترین و قوی ترین آن پیشرانه EF7 با 115 اسب بخار قدرت است.

اکنون نمونه‌ صفر این خودرو را می توانید با قیمت 27.5 تا 32 میلیون تومان خریداری نمائید.

دنا، در سال 1391 یعنی 10 سال پس از سمند رونمایی شد. طراحی این خودرو از بسیاری از خودروها دیگر وام گرفته شده است؛ نمای روبرو خودروی میتسوبیشی لنسر را برای بیننده تداعی می کند، بخش کناری این خودرو که بیشترین انتقاد را داشته کاملا از سمند برداشته شده است اگرچه ایران خودرو این ایراد جدی را با افزودن خط مورب بر روی ساید ها برطرف نموده است! ایراد بعدی که به طراحی دنا وارد است نا همخوانی طراحی قسمت جلو و عقب خودروست؛ در قسمت جلوی این خودرو استفاده از زوایای تند و ایجاد نمای خشن و عدم توجه به طراحی قسمت کناری سپر جلو، قسمت عقب خودرو استفاده از نمای بسیار هندسی ترو بسیار شبیه به نیسان تیانا، داشبورد هم از محصولات هیوندای الگو برداری شده است.

دنا نیز با پیشرانه 115 اسب بخاری EF7 تولید می‌شود و قیمت کارخانه آن 42.5 میلیون تومان است.

اگر به عنصر قیمت خودرو توجه کنید کشش بازار این دو خودرو، کمی باهم متفاوت است. به دلیل اینکه خودرو دنا نتوانسته با توجه به‌ظاهر و آپشن های موجود، توجیه منطقی برای پرداخت مابه‌التفاوت ایجاد کند، بازار نه‌چندان خوبی را در فروش دست دوم تجربه کرده است. این بازار در سمند با توجه به بازار عرف و قیمت پایین‌تر، کار را برای فروش خودرو سمندهای دست دوم راحت‌تر نموده است.

حال انتخاب با مردم است که تا چه حد حاضر هستند برای این خودرو، قیمتی متفاوت را بپذیرند؟


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: jamejamonline.ir