نظر سازمان حمایت از مصرف کنندگان درباره پیش فروش پژو 2008
سازمان حمایت از مصرف کنندگان اعلام کرد که پیش فروش پژو 2008 کاملا قانونی بوده و مطابق قانون صورت گرفته است.

پیش فروش پژو 2008 قانونی بوده است

سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد شرایط پیش فروش پژو 2008 با مفاد قانون و آیین نامه اجرایی حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو مغایرتی ندارد و محاسبه 50 درصد قیمت نهایی محصول می‌تواند به طور برآوردی صورت گیرد.

تارنمای سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان عصر امروز (دوشنبه) در ادامه بیانیه ای که در واکنش به انتشار خبری درباره ناممکن بودن بازپرداخت اضافه پرداخت پژو 2008 صادر شد, نوشت: مطابق ماده 3 آیین نامه اجرایی حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، عرضه کننده موظف است در سامانه اطلاع رسانی خود پیش از آغاز فروش اینترنتی نسبت به اطلاع رسانی با قید مشخصات خودرو و شرایط فروش اقدام کند که این موضوع از ناحیه شرکت ایران خودرو رعایت شده است.

بر پایه این بیانیه, از آنجا که فروشنده به رعایت ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون یادشده ملزم است بنابراین در روش فروش خودرو پژو 2008 از نوع پیش فروش عادی، باید قیمت خودرو مطابق قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد در نظر گرفته شود، بدین معنی که قیمت نهایی خودرو پس از کسر پیش پرداخت و با احتساب سودهای دوران مشارکت و تاخیر احتمالی باید مطابق قیمت مصوب فروش شرکت در زمان تحویل قرارداد باشد.

این بیانیه افزود: تبصره ذیل ماده 4 آیین نامه اجرایی تاکید می کند میزان پیش پرداخت باید معادل 50 درصد قیمت فروش نقدی در زمان عرضه لحاظ شود که این امر در مورد خودروهایی مصداق دارد و قابل محاسبه است که دارای فروش فوری و به عبارتی نقدی هستند، یعنی کل مبلغ در زمان خرید در مقطع زمانی عرضه پرداخت می شود یا خودرو پیش از این به بازار عرضه شده و قیمت نهایی آن مشخص شده است.

«محاسبه 50 درصد قیمت فروش خودرو پژو 2008 که هنوز به تولید انبوه نرسیده و عوامل موثر بر قیمت تمام شده و فروش آن مانند دستمزد، نرخ مواد، نرخ ارز، تعرفه ورود قطعات و ... در آینده مشخص می شود، می‌تواند به طور برآوردی و حدودی در نظر گرفته شود».

سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: با توجه به اینکه قیمت قطعی اعلام شده از سوی شرکت ایران خودرو برای مرحله اول تحویل قریب به یک میلیارد ریال (یکصد میلیون تومان) اعلام شده است، در نتیجه شرکت می‌تواند با توجه به درخواست ثبت نام کنندگانی که تمایل به استرداد مبلغ مابه التفاوت پیش فروش خودرو را دارند، اقدام کند.

بر پایه این بیانیه, قیمت مابه التفاوت پرداختی از سوی خریداران به قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد محاسبه و تا آن زمان سود مشارکت به ودیعه پرداخت می شود.

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که بر فعالیت شرکت های خودروساز و شیوه مدیریت عرضه و تقاضا نظارت دارد، از رسانه ها خواست از نشر مطالب خلاف واقع و بدون بررسی خوداری کنند.

«منصور معظمی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیست و چهارم تیرماه گفت: بحث قیمت خودروها به بازار هدف بر می گردد و برای جامعه هدف ایرانی تولید خودرو گرانقیمت در نظر نیست اما مسئولان در شیوه پیش فروش خودرو پژو 2008 «بی سلیقگی» کردند.

پیش از آن در چهارم تیرماه مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو اعلام کرده بود: اگر عوامل موثر بر قیمت تمام شده به ویژه نرخ ارز نسبت به شرایط کنونی ثابت بماند، پژو 2008 در آغاز تحویل، به قیمت 989 میلیون ریال (98 میلیون و 900هزارتومان) به دست مصرف کننده می‌رسد.

پژو 2008 نخستین محصول ایکاپ (شرکت مشترک ایران خودرو و پژو فرانسه) است که به گفته مسوولان قرار بود با قیمت 500 میلیون تا 800 میلیون ریال (50 میلیون تا 80 میلیون تومان) به بازار عرضه شود اما در پیش فروش اولیه رقم 600 میلیون ریال به عنوان پیش پرداخت اعلام شد که اعتراض هایی را به همراه داشت.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: irna.ir