چرا سرنشینان صندلی عقب خودرو باید کمربند ایمنی ببندند؟
براساس آمار های منتشر شده نبستن کمربند ایمنی برای سرنشینان عقب خودرو, مرگ آور خواهد بود

نبستن کمربند ایمنی، برای سرنشین عقب مرگ‌آور است

 امروزه در وسایل نقلیه، انواع گوناگونی از کمربند ایمنی به کار برده می‌شود. بررسی‌ها نشان داده‌اند که معمولا سرنشینان عقب از کمربند ایمنی استفاده نمی‌کنند؛ درحالی‌که این موضوع می‌تواند حیاتی باشد.

طبق بررسی‌های مؤسسه بیمه و ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS)، اکثر سرنشینان صندلی‌های جلو در ایالات متحده از کمربند ایمنی خود استفاده می‌کنند. جدیدترین بررسی از ۱۲۰۰ بزرگ‌سال در سال گذشته، نشان داد که ۹۱ درصد افراد به‌طور پیوسته در هنگام نشستن در جلوی خودرو از کمربند ایمنی استفاده می‌کنند؛ اما حدود ۳۰ درصد این افراد، هنگام نشستن در صندلی عقب از کمربند ایمنی استفاده نمی‌کنند. علاوه بر این، در میان کسانی که از کمربند ایمنی عقب استفاده نمی‌کردند، از هر پنج نفر چهار نفر (۸۰ درصد) گفته‌اند که در تاکسی‌ها و هنگام سفرهای درون‌شهری، هرگز کمربند ایمنی به کار نمی‌برند.

جسیکا جرماکیان، مهندس ارشد تحقیقات IIHS که در یک مطالعه درباره استفاده از کمربند ایمنی در صندلی عقب همکاری کرده است، می‌گوید: برای بسیاری از بزرگ‌سالان، هنوز هم نشستن در صندلی عقب ایمن‌تر از نشستن در صندلی جلو است؛ اما وقتی که شما کمربند ایمنی نمی‌بندید، چنین موضوعی صحت ندارد.

در گذشته تصور می‌شد به دلیل وجود سطح نرم صندلی جلو، تهدیدی برای سرنشینان ردیف دوم وجود ندارد؛ درحالی‌که امروزه با کوچک‌تر‌ شدن فضای کابین، احتمال شکستگی در ناحیه سر و گردن سرنشینان عقب به هنگام برخوردهای شدید زیاد است و می‌تواند منجر به مرگ شود. علاوه بر این عدم بستن کمربند ایمنی در صندلی عقب، نه‌تنها باعث آسیب‌های شخصی می‌شود، بلکه موجب صدمه به مسافران صندلی جلو نیز خواهد شد.

جرماکیان می‌گوید: افرادی که از کمربند ایمنی استفاده نمی‌کنند ممکن است فکر کنند که غفلت آن‌ها به هیچ‌کس آسیب نمی‌رساند، اما موضوع این نیست. در صندلی عقب، کمربند وسیله اصلی محافظت از کمر و شانه در تصادفات است. بدون آن، احتمال دارد بدن با سرعت به سطوح سخت و دیگر افراد برخورد کند و منجر به صدمات جدی شود.

همه ایالت‌های آمریکا به استثناء نیوهمپشایر، قوانین اجباری مربوط به بستن کمربند ایمنی برای سرنشینان صندلی‌های جلو را اجرا می‌کنند، اما فقط ۲۹ ایالت به همراه مناطقی از واشنگتن قوانینی برای اجبار بستن کمربند سرنشینان عقب دارند. اکثر شرکت‌کنندگان در این مطالعه، اظهار داشتند که اگر قانون اجباری برای استفاده از کمربند عقب وجود داشته باشد، آن‌ها از کمربند ایمنی استفاده می‌کنند.

آمارها حاکی از آن هستند که مهم‌ترین علت نبستن کمربند ایمنی، آگاهی نداشتن گروه‌های مختلف مردم از خطرات مربوط به آن است. بدیهی است اگر رانندگان و دیگر سرنشینان خودرو بدانند که مهم‌ترین علت مرگ و میر در تصادفات «خون‌ریزی‌ مغزی» است و بستن کمربند ایمنی مؤثرترین عامل در جلوگیری از وارد آمدن ضربه به سر و ستون فقرات و خون‌ریزی‌های داخلی و مرگ به شمار می‌رود، بدون شک استفاده از کمربند ایمنی در صندلی‌ عقب را رعایت خواهند کرد.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: zoomit.ir