این خودرو ها را با این قیمت هرگز نخرید! + دلایل فنی
قصد داریم خودروهایی را به شما معرفی کنیم که با قیمت مناسب و پایین نباید هرگز آنها را بخرید.

خـودروهایی که نباید خریـد!

 محدودیت بازار ایران ـ چه از حیث تنوع خودروهای قابل خرید و چه از نظر فراوانی قطعات یدکی ـ شرایطی ایجاد کرده که هر خودرویی پرفروش‌تر باشد و با استقبال بیشتری از سوی خریداران مواجه شود، قیمت قطعات مناسب‌تر، تعمیرکاران بیشتر و در نتیجه بازار دست دوم بهتری خواهد داشت.

اما مساله اینجاست که برخی خودروها با وجود وسوسه‌انگیز بودنشان، ممکن است بعدا برای خریدار دردسرساز شوند. موردی که بالاتر گفته شد، تنها یکی از علل ایجاد چنین شرایطی است. غیر از این، گاهی دیده می‌شود نمونه‌های مدل پایین برخی از خودروهای گران‌قیمت، با برچسب قیمتی بسیار ارزان‌تری از نمونه‌های روی بورس فروخته می‌شوند که عمده آنها از جمله همان خودروهای دردسرساز هستند. خریداران نیز با این ذهنیت سراغ خریدشان می‌روند که با قیمت خودرویی ارزان‌تر، گزینه بهتری سوار شده‌اند!

در این نوشتار سعی داریم با بررسی دقیق گزینه‌های مختلف بازه‌های قیمتی متفاوت بازار، شما را با چهار گزینه‌ای آشنا کنیم که در صورت خرید با قیمتی کمتر از عرف بازار، ممکن است برایتان دردسرساز شوند.

سیتروئن زانتیا: با قیمت کمتر از 20 میلیون تومان

زانتیا از آن خودروهایی است که در بازار ما هیچ‌وقت از سکه نمی‌افتد. این خودرو که نخستین بار در اوایل دهه 80 شمسی به ایران راه پیدا کرد، در آن دوران که بازار کشورمان هنوز رونق چندانی نگرفته بود، با وجود پیشرانه قدرتمند، امکانات مناسب و سواری بسیار عالی، به یکی از محبوب‌ترین محصولات قابل خرید در ایران تبدیل شد. بهره‌گیری زانتیا از سیستم تعلیق نیوماتیک روغنی و بهره‌مندی از قابلیت‌هایی مثل تنظیم ارتفاع و حرکت روی سه چرخ، مهم‌ترین عللی بود که باعث شد اسم این خودرو بر سر زبان‌ها بیفتد. شتاب و کشش بسیار عالی این خودرو و حداکثر سرعتی که بعضا تا بیش از 230 کیلومتر بر ساعت (تجربی) می‌رسید، خریداران این خودرو را سر ذوق می‌آورد. این محصول در دو نسخه با پیشرانه‌های 2000 و 1800 سی‌سی به بازار کشور عرضه شد ولی پس از مدتی نمونه 2000 سی‌سی آن از خط تولید خارج و تولید نسخه 1800 تا سال 1389 ادامه یافت. البته در سال‌های ابتدایی، تعداد محدودی زانتیا با جعبه دنده اتوماتیک به بازار کشورمان عرضه شد که نمونه‌های سالم این خودرو بسیار کمیاب بوده و قطعات یدکی غیر مشترک آن با زانتیاهای دنده‌ای نیز تقریبا نایاب هستند.

اشتباه خطرناک!

چیزی که خرید زانتیا را اشتباه می‌کند، انتخاب نمونه‌های ارزان‌قیمت این خودرو است که بعضا با قیمت‌هایی کمتر از 20میلیون تومان قابل خرید هستند. اگر بحث افرادی که خودروهای تمیز را به دلیل نیاز مالی فورا زیر قیمت می‌فروشند کنار بگذاریم، گاهی دیده می‌شود سیتروئن زانتیا مدل 81 یا 82 با قیمتی حدود 17 تا 20 میلیون تومان آگهی می‌شود که عمدتا نیز در کمترین حالت «دور رنگ» هستند. زانتیا سیستم برق بسیار حساسی داشته و کمترین دستکاری غیر اصولی در این خودرو، به سوختن یونیت کنترل‌های آن و حتی آتش‌گرفتن سیم‌کشی منجر می‌شود. توجه داشته باشید ای‌سی‌یوی این خودرو بسیار گران‌قیمت بوده و در صورت بروز خرابی، حدود دو میلیون تومان هزینه ‌ دارد.

از بحث موتور و تعمیر اساسی بیش از پنج میلیون تومانی آن که بگذریم، سیستم تعلیق خودرو همان طور که پیشتر ذکر شد از نوع نیوماتیک روغنی است که با یک پمپ مرکزی کار می‌کند. این پمپ، غیر از پر و خالی کردن گوی‌های تعلیق خودرو، وظیفه تغذیه پمپ هیدرولیک و پمپ ترمز را نیز به عهده دارد و برای سلامت آن نیاز است به صورت دوره‌ای گوی‌ها، روغن کامل و در نهایت اورینگ‌های این سیستم تعویض شوند. در غیر این صورت سیستم بسته مذکور دچار نشتی شده و بسیار دردسر ساز می‌شود. در نتیجه باید گفت اگر 20 میلیون تومان بودجه دارید و برای خرید یک دستگاه زانتیا به جای یک پراید صفر کیلومتر وسوسه شده‌اید، بهتر است کمی بیشتر تامل کنید تا در پایان زانتیای شما به اندازه قیمت خودش هزینه برندارد!

نیسان ماکسیما: با قیمت کمتر از 35 میلیون تومان

ماکسیما نیز از آن دسته خودروهایی است که با ورودش به بازار ایران، معادلات بازار را تغییر زیادی داد. حدود 15 سال پیش، در دورانی که از خودروهای خارجی مدرن در کشور خبری نبود، ماکسیما توانست طرفداران زیادی پیدا کند. ابعاد بزرگ این خودرو در کنار مشخصه‌هایی مثل قدرت موتور بالا، امکانات نسبتا خوب (برای آن دوران!) و از همه مهم‌تر فضای داخلی وسیع و سواری راحت از جمله مشخصه‌هایی بود که هر سرنشینی را عاشق خودش می‌کرد. این خودرو نیز همچون زانتیا از سال 1381 روی خط تولید پارس خودرو قرار گرفت و تا ده سال بعد، یعنی 1391 نیز به بازار عرضه می‌شد.

ماکسیما از همان ابتدا تا انتهای تولید با موتور شش سیلندر 3/0 لیتری در ایران عرضه می‌شد و این درحالی است که این خودرو (که در بسیاری از بازارهای سطح جهان تحت عنوان Cefiro شناخته می‌شود) با پیشرانه‌های ضعیف‌تر و حتی قوی‌تری نیز به بازار جهانی عرضه می‌شد و نسخه ایران، یک نمونه حد متوسط است. البته لازم به ذکر است در ابتدای عرضه، تعداد بسیار محدودی ماکسیما با موتور 3/5 لیتری به بازار کشور وارد شد که این نسخه در حال حاضر بسیار کمیاب است و زمینه محدودی در بازار دارد. همچنین ماکسیما با دو نوع جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک یا پنج سرعته دستی در ایران تولید می‌شد که هر یک طرفداران خاص خود را دارد.

اشتباه خطرناک!

شما با بودجه حدود 70 میلیون تومان می‌توانید یک گزینه متوسط و ایده‌آل از این خودرو بخرید. اما موضوع جایی خطرناک می‌شود که با بودجه‌ای کمتر از 35 میلیون تومان به دنبال ماکسیما باشید! نمونه‌هایی که با کمتر از این بودجه پیدا می‌شوند در وهله نخست عمدتا دنده‌ای هستند که البته ماکسیماهای دنده‌ای شتاب و کشش برق آسایی دارند. اما موضوع این است که با چنین بودجه‌ای احتمالا یک خودرو با کارکردی بیش از 200هزار کیلومتر و احتمالا «تمام رنگ» عایدتان خواهد شد که با وجود قیمت قطعات بالای این خودرو و همچنین پیچیدگی بخش فنی آن، بهتر است در انتخابش کمی تامل کنید. برای مثال تعمیرات موتور یک دستگاه ماکسیما شاید بیش از هشت میلیون تومان برای شما آب بخورد! همچنین صفحه کلاچ اصلی این خودرو حدود یک میلیون تومان قیمت دارد که چندان ارزان نیست. البته لازم به ذکر است بعضا قطعات غیر اصلی با قیمت بسیار مناسب برای این خودرو پیدا می‌شود که اصولا این نوع قطعات کارکرد صحیح و بادوامی ندارند.

مرسدس بنز سی240 (C240) با قیمت کمتر از 50 میلیون تومان

مطمئنا سوار شدن بر یک مرسدس بنز و پرستیژ محصولات این برند برای هرکسی وسوسه انگیز است. اما باید توجه داشته باشید اساسا و اصولا یک خودروی لوکس قیمت لوکس‌(!) هم دارد و نباید نمونه‌های ارزان قیمت را انتخاب کرد و خرید. بگذارید موضوع را بشکافیم! در اوایل دهه 80 دو اتاق مرسدس بنز E کلاس (مشهور به W211) و C کلاس (مشهور به W203) با کدهای موتور 240، 280 و... (این اعداد جلوی حرف انگلیسی اتاق قرار می‌گیرند) به طرز عجیب و فراگیری بر سر زبان‌ها افتادند که در این بین C240 و E280 بیش از دیگر نمونه‌ها مورد استقبال قرار گرفتند. در همان دوران پلیس راهنمایی رانندگی و نیروی انتظامی نیز تعداد قابل توجهی از این بنزها را برای ناوگان خود خریداری کردند که البته این روزها بعد از گذشت بیش از یک دهه، چند هزار دستگاه از آنها در مزایده‌های مختلف فروخته شده‌اند که نمونه‌های مزایده‌ای با قیمت بسیار ایده‌آلی در بازار پیدا می‌شوند.

اشتباه خطرناک!

این روزها می‌توانید یک مرسدس بنز C کلاس تیپ C240 (موتور چهار سیلندر) مزایده نیروی انتظامی را با قیمتی کمتر از 50 میلیون تومان بخرید که با یک حساب سر انگشتی با این بودجه می‌توان خودرویی مثل دنا خرید! همین موضوع باعث وسوسه شدن بسیاری از افراد می‌شود. اما دست نگه دارید! قیمت قطعات این خودرو چه در قسمت ظاهر و چه در قسمت فنی، آنقدر بالاست که در صورت مرتب کردن خودرو برای سواری راحت و ایده‌آل، قیمت نهایی بیش از حد تصور شما باشد. همچنین از آنجا که ممکن است توجه چندانی به سرویس‌های دوره‌ای استاندارد این خودروها نشده باشد، بدون شک مشکلات عدیده‌ای در بخش‌های مختلفشان وجود خواهد داشت. آفتاب سوختگی، کهنگی و مستهلک شدن قطعات مختلف ظاهری و فنی و به طور کلی از فرم خارج شدن خودرو، بنزهای 50 میلیون تومانی را به گزینه‌های نسبتا ترسناکی برای خرید تبدیل می‌کنند. البته توجه داشته باشید تمام C240های کمتر از 50 میلیون تومانی مزایده‌ای نیستند و بعضا از سوی اشخاص حقیقی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اما پایین‌بودن مدل و بالابودن کارکردشان موجب شده با چنین قیمتی به فروش برسند که در صورت تمایل به خرید این گزینه‌ها نیز باید با مسائل استهلاک و قیمت قطعات آن کنار بیایید.

هیوندای جنسیس کوپه با قیمت کمتر از 80 میلیون تومان

هرچند بازار خودروی کشور ما تشنه خودروهای اسپرت در رده‌های قیمتی مختلف است، بنا به برخی محدودیت‌ها اگر قصد خرید یک خودروی کوپه و اسپرت را داشته باشید، گزینه‌های محدودی پیش روی شما قرار می‌گیرد و گستره این دسته از خودروها تنها در بازه‌های چند صد میلیون تومانی اندکی باز است. اگر قرار باشد با کمتر از صد میلیون تومان یک خودروی اسپرت بخرید، گزینه‌های چندان متنوعی پیش روی شما قرار نمی‌گیرد. هیوندای جنسیس کوپه، یکی از معدود خودروهای قابل خرید با این بودجه است که البته نمونه‌های بسیار تمیز و مدل بالای آن قیمتی بیش از صد میلیون تومان دارند و طبق عرف بازار، کف قیمت نمونه‌های چند لکه رنگ تمیز این خودرو (مدل 2010) به حدود 90 میلیون تومان می‌رسد.

اشتباه خطرناک!

گاهی این خودرو با قیمتی کمتر از 80 میلیون تومان و حتی تا مرز 70 میلیون تومان آگهی می‌شود!

نخست این که عمده جنسیس کوپه‌های 70 میلیون تومانی «دور رنگ» بوده و به جرات می‌توان گفت 90 درصد از آنها در اثر سرعت بالا و به علت عدم کنترل صحیح راننده دچار واژگونی و تصادف شدید شده‌اند. پس تصمیم‌گیری احساساتی را کنار بگذارید و با مراجعه به صافکار و نقاش زبده، وضع میزان رنگ و شاسی خودرو را بررسی کنید. همچنین با توجه به این که این خودرو از پیشرانه 3/8 لیتری 306 اسب بخار و جعبه دنده شش‌سرعته بهره می‌برد، شتاب و کشش فوق‌العاده خوبی به شما ارائه می‌کند و از آنجا که بیشتر خریداران جنسیس کوپه از قشر جوان هستند، عمده نمونه‌های موجود در بازار تحت فشارهای شدید قرار گرفته‌اند و ممکن است در بخش‌هایی مثل گیربکس، موتور، دفرنسیال و... دچار مشکل باشد.

برای مثال لق شدن دفرنسیال در اثر هرزگردی، ضعیف شدن رینگ پیستون‌ها در اثر فشار مضاعف و پیاپی به موتور، ضعیف‌شدن صفحه‌های تنظیم فشار روغن گیربکس بخاطر شتاب‌گیری پیاپی و... از جمله مشکلات فنی شایع این خودرو هستند. جنسیس کوپه جدا از این که قطعات یدکی گران قیمتی دارد، به علت پیچیدگی فنی و وارداتی بودنش، تعمیرکاران محدود و البته تعمیرات هزینه‌بری نیز دارد. پس به همین علت اگر قصد خرید یک نمونه از این خودرو را دارید پیشنهاد می‌کنیم تا حد امکان بودجه خود را به صد میلیون تومان برسانید و به دنبال نمونه ارزان‌قیمت نباشید.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: jamejamonline.ir