مشخصات فنی کامیونی که ایران و بنز به صورت مشترک تولید خواهند کرد
گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت مرسدس بنز آلمان قرارداد ایجاد شرکت مشترک در حوزه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای تجاری را امضا کردند.

همکاری ایران خودرو و مرسدس بنز

گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت مرسدس بنز آلمان قرارداد ایجاد شرکت مشترک در حوزه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای تجاری را امضا کردند. همچنین قرارداد دو شرکت مشترک دیگر نیز در ماه‌های آینده نهایی خواهد شد که به تولید اختصاص دارد و نسل فعلی و آینده کامیون آکتروس از جمله تولیدات این شرکت خواهد بود.

نسل فعلی آکتروس تا سال ۲۰۱۹ تولید  می‌شود  و نسل جدید این کامیون نیز از سال ۲۰۱۹ به بعد بر اساس استانداردهای روز اروپا تولید خواهد شد. در فاز بعدی نیز خط تولیدی جدید دیگری پیش بینی شده است. بر اساس برنامه، ساخت داخل شرکت مشترک تولیدی در سال نخست به ۲۰ درصد خواهد رسید و این میزان در صورت صرفه اقتصادی می تواند به ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کند. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیشتر از ۱۰۰ هزار کامیون فرسوده با بالای ۲۵ سال عمر در جاده‌های کشور هم چنان مشغول رفت و آمد هستند.

مرسدس بنز آکتروس (Mercedes Benz Actros ) یک کامیون سنگین ساخت شرکت دایملر تراکس آلمان است که از 1995 تولید آن آغاز شده است. تاکنون 4 نسل مختلف از آکتروس تولید شده اند. این کامیون جهت حمل بارهای سنگین، حمل بار برای مسافت های طولانی و همچنین مقاصد عمرانی و ساخت و ساز استفاده می شود. نسل‌ها و فیس لیفت های مختلف آکتروس با کد MP x (حرف x نشان از نسل کامیون) نشان داده می شوند. ، طی توافق شرکت دایملر تراکس با ایران خودرو دیزل توافق بر مونتاژ نسل چهارم آکتروس (MP4) در کشور حاصل  شده است. آکتروس چند بار از جمله از سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ به عنوان کامیون برتر سال انتخاب شده است.

کابین موسوم به GigaSpace دارای 2.13 متر فضای سر در داخل و 50 لیتر حجم بیش تر از کابین MegaSpace است. این کشنده جدید مجهز به موتور توربودیزل 12.8 لیتری می باشد که توانایی تولید 510 اسب بخار نیرو را دارد. گیربکس موسوم به Powershift 3 که 12 سرعته است، به خوبی از پس این جثه بزرگ این کامیون  برمی‌آید.

در داخل کابین نیز با لیست کاملی از امکانات رفاهی مواجه می شوید که از میان آن ها می توان به: دو تخت خواب بزرگ که با استفاده از فلز کروم و آلومینیوم در برخی از قسمت ها، علاوه بر راحتی، زیبا نیز هستند، در کنار مواردی از قبیل یخچال داخل کابین، صندلی قابل تنظیم در چند جهت، غربیلک فرمان با دکمه های کنترلی، نورپردازی LED داخل کابین، تهویه مطبوع، محل قرارگیری نوت بوک، میزهای تاشو، بلوتوث، شارژر موبایل اشاره کرد.

آزمایش‌هایی که صورت گرفته نشان می‌دهد که  که آکتروس با شرايط مطلوب و استاندارد در حالي که باري حدود 25 تن را با سرعت متوسط 80 کيلومتر در ساعت حمل می کند، مصرف سوختی کمتر از 8% ليتر براي هر صد تن کيلومتر داشته است. کشنده مرسدس آکتروس در آزمايشی که تحت نظارت آژانس بازرسي خودرويي آلمان (DEKRA) انجام گرفت، موفق شد پس از طي مسافتي بيش از 12728 کيلومتر با ميانگين مصرف سوخت 19.44 ليتر در يکصد کيلومتر عنوان اقتصادي ترين وسيله نقليه تجاري را به نام خود ثبت کند.


امیدهای مرسدس بنز به آکتروس

آکتروس گل سر سبد کامیون‌های بنز به حساب می‌آید. این مسئله را می‌تواند از سرمایه‌گذاری گسترده این شرکت روی تحقیق و توسعه این محصول فهمید.  به عنوان نمونه در حال آزمایش میدانی کامیون‌های آکتروس مجهز به سیستم خودران است. سال گذشته کاروانی متشکل از سه خودروی سنگین خودران مرسدس بنز آکتروس سفری از شهر اشتوتگارت (Stuttgart) آلمان به روتردام (Rotterdam) هلند به مدت دو روز را انجام دادند. حرکت کامیون‌های به صورت گروهی یکی از مثال‌ها و کاربرد‌های اصلی تکنولوژی اتصال آن‌ها به یکدیگر و رانندگی خودکار و هوشمند است.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: khabaronline.ir