وجود محدودیت سرعت چه تاثیری برروی رانندگی ما دارد؟
به نظر شما وجود محدودیت سرعت در اتوبان ها چه تاثیری برروی رانندگی کردن ما دارد؟

بهترین سرعت برای رانندگی در اتوبان‌

تا به حال برای شما این سوال بوجود آمده که چرا “محدودیت سرعت” در اتوبان‌ها وجود دارد؟ قطعا اولین جوابی که در ذهن‌تان می‌آید این است: “برای کاهش خطرهای احتمالی که در سرعت‌های بالا برای رانندگان بوجود خواهد آمد”.

محدودیت سرعت نه تنها برای سرعت‌های بالا بلکه برای سرعت‌های پایین هم وجود دارد. در نهایت آنچه که حائز اهمیت است این است که هدفی که محدودیت سرعت دنبال می‌کند حفظ امنیت رانندگان است.

در صورت عدم وجود محدودیت سرعت با چه سرعتی رانندگی می کردید؟

بسیاری از افراد معتقدند که اگر محدودیت روی سرعت و چگونگی رانندگی وجود نداشت در آن صورت در هم‌ریختگی و هرج و مرج ایجاد می شد. تحقیقات نشان داده تقریبا اکثر افراد این درک و فهم را دارند که چه سرعتی امنیت و آسایش خود و دیگر رانندگان را فراهم می‌کند. با این وجود آیا با برداشتن محدودیت سرعت افراد با سرعتی بالاتر از حد استاندارد حرکت می‌کنند؟

در یکی از اتوبان‌های آلمان به نام (Autobahn) محدودیت سرعت وجود ندارد. این اتوبان به رانندگان اجازه می‌دهد که با هر سرعتی که دوست دارند حرکت کنند. هر چند سرعت متوسط در این اتوبان ۸۰ مایل بر ساعت ثبت گردیده است. این مطلب نشان می‌دهد که با وجود عدم محدودیت سرعت افراد ترجیح می‌دهند که در محدوده امن سرعت حرکت کنند.

رانندگان علاقه‌مندند که با سرعتی که احساس راحتی می‌کنند حرکت کنند. آنها در واقع سرعت خود را به طور ناخودآگاه با سرعت اتومبیل‌های اطراف خود هماهنگ می‌کنند.

آیا تا به حال بدون این که خود متوجه شده باشید از حد سرعت مجاز خارج شده‌اید؟ بله سرعت حرکت شما بدون آنکه خودتان متوجه شوید تحت تاثیر سرعت اتومبیل‌های اطرافتان است.

آیا محدودیت سرعت بر سرعت حرکت ما تاثیر دارد؟

اتوبانی را تصور کنید که حداقل سرعت اکثر اتومبیل‌های آن ۷۰ مایل بر ساعت است و تنها تعدادی محدود از اتومبیل‌ها با سرعت ۵۵ مایل بر ساعت حرکت می‌کنند، در نتیجه جریان حرکت خودروها در این اتوبان می تواند خطر‌آفرین باشد.

در چنین مواردی افزایش محدودیت سرعت می تواند این مشکل را حل کند. در استرالیا اکثرا رانندگان به خاطر سرعت پایین جریمه می‌شوند چرا که باعث مشکل در جریان ترافیک در اتوبان می‌شوند.

آیا واقعا محدودیت سرعت نرخ مرگ و میر را کاهش می‌دهد؟

واقعیت این است که تنها ۳۰ درصد از مرگ و میر‌های ناشی از تصادفات رانندگی مربوط به سرعت بیش از حد مجاز است. البته باید توجه شود علت تصادفات فقط سرعت بیش از حد مجاز نبوده است.

نکته قابل توجه این است که در صد سال گذشته سقف محدودیت سرعت در اکثر اتوبان‌ها افزایش یافته است اما نرخ مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی کاهش یافته است.

این کاهش در نرخ مرگ و میر را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

افزایش موارد ایمنی در ساخت خودروها

پیشرفت امنیت جاده‌ها

محدودیت سرعت

تحقیقات نشان داده است اگر محدودیت سرعت مطابق با سرعت ۸۵ درصد از رانندگان باشد، سرعت امنی محسوب می‌شود.

در نهایت مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه شود این است که ما باید با سرعتی حرکت کنیم که امنیت خود و دیگر رانندگان را تهدید نکند. و این فلسفه بوجود آمدن محدودیت سرعت در اتوبان‌هاست. البته ممکنه گاهی اوقات با مقدار آن موافق نباشید اما در هر صورت شما باید به قوانین احترام بگذارید.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: jamejamonline.ir