بررسی خودرو پژو پارس اتوماتیک + قیمت
قصد داریم به بررسی خودرو پژو پارس اتوماتیک بپردازیم و ببینیم آیا این خودرو ارزش خریدن دارد؟

پژو پارس اتوماتیک ارزش خرید دارد؟

داستان پژو پارس از سال 1379 شروع شد. در این سال ایران خودرو تصمیم گرفت تا با ارایه ی یک فیس لیفت بر روی پژو 405  و نزدیک کردن ظاهر قدیمی پژو 405 به ظاهر محصول آن سال های پژو یعنی 406 که به تعداد محدود در ایران وجود دارد ، نسخه ای لوکس تر ، زیباتر و مشتری پسند به بازار عرضه کند تا علاوه بر کسب سهم بیشتر از بازار و متنوع سازی محصولات ، خودرویی را برای تشریفات در سبد تولیدات خود داشته باشد.

نتیجه ی کار در آن دوران بسیار خوب از آب در آمد و شباهت زیادی به پژو 406 پیدا کرد تا جایی که ممکن است تمایز این دو خودرو در نگاه اول مشکل باشد . تغییرات ظاهری از جمله چراغ ‌های اسپرت‌ تر، بدنه ‌ا ی با خطوط تند و تیز و زه درهای متفاوت، سبب شد تا استقبال خوبی از این سدان در بازار شود. متاسفانه تغییرات تنها به ظاهر محدود شد و تغییری در موتور حاصل نشد و همان موتور آشنای پژو 405 با کد  L3 روی این خودرو نصب شد.

نسخه ی اتوماتیک این خودرو از سال 1383 تا 1391 بر روی خط تولید قرار داشت که پس از تحریم های بین المللی و تشدید فشار ها ، تولید آن قطع گردید.

حال پس از چند سال وقفه از امضای برجام و رفع تحریم ها ، ایران خودرو قصد دارد تا با ارایه ی مجدد نسخه اتوماتیک مجهز به گیربکس AL4 و موتور TU5 که هر دو متعلق به پژو 206 هستند ، سهمی از بازار پر تراکم زیر60 میلیون تومان را به خود اختصاص دهد.

همراه با بالا رفتن قیمت بنزین و تمایل مردم به خرید خودروهای کم مصرف ، ایران خودرو در اقدامی شتاب زده با قرار دادن موتور TU5 بر روی پارس خود و تبلیغات فراوان در خصوص کم مصرف بودن خودرو و هم چنین عرضه ی قطره چکانی این مدل به بازار ، توانست توجه بخش بزرگی از بازار را به خودش جلب کند. حال آنکه گشتاور تولیدی این موتور برای وزن 1185 کیلویی خودرو که در نسخه ی اتوماتیک به 1214 کیلوگرم می رسد کافی نخواهد بود و توقع شتابی نظیر دیگر خودروی این شرکت یعنی اچ سی کراس را باید داشته باشید. علاوه بر آن گیربکس AL4 از تکنولوژی بسیار قدیمی بهره می برد و به خصوص در هنگام معکوس کشیدن می تواند موجب دردسر راننده شود. لگد زدن های این گیربکس در هنگام تعویض دنده نیز معروف است.

شتاب صفر تا صد رسمی پژو پارس اتوماتیک 15 ثانیه اعلام شده که در شرایط عادی انتظار می رود به رقمی بیشتر از این مقدار برسیم. پس در حقیقت ما با یک خودروی اتوماتیک نه چندان سریع و گیربکس قدیمی روبرو هستیم که برای استفاده ی شهری مناسب است. که البته در این رنج قیمتی خودروهای هاچ بک اتوماتیک نظیر پژو 207  و رنو ساندرو یا خودروهای با بدنه ی جمع و جور نظیر جیلی GC6  یا تندر پلاس اتوماتیک می توانند بهتر ظاهر شوند زیرا ابعاد کوچکتری دارند و در بحث کیفی نیز بهتر ظاهر می شوند .

موضوع دیگر کیفیت ساخت این خودروست. پژو 206 و پژو پارس پر تیراژ ترین محصولات ایران خودرو به شمار می روند و با توجه به تاکید مدیران این شرکت بر کمیت ، روند مونتاژ بسیار سریع و بی دقت بوده که منجر به افت کیفیت شدید این خودروها  شده است. حتی در بعضی از نمونه های تولیدی نسخه ی LX نیز که عرضه ی محدودی دارد  ، مالکان از پایین بودن کیفیت ساخت و مونتاژ و وجود سر و صدای اضافی در داخل کابین شکایت دارند. کیفیت ورق های آلومینیومی بدنه هم نیازی به توضیح ندارد و فیلم ها و تصاویر بسیاری حاکی از “حلبی” بودن پارس های اخیرا عرضه شده دارند. از نظر سطح امکانات ، پارس اتوماتیک هم رده ی پارس ال ایکس است و نسخه ای کامل از تر مدل موسوم به پارس سال محسوب می شود.

پژو پارس اتوماتیک ارزش خرید دارد؟

اخیرا دعوت نامه ی این خودرو جهت تکمیل وجه با مبلغ 49.900.000 تومان به دست مشتریان رسیده است که این خودرو را وارد بازه ی پر رقابتی می کند و در مقابل رقبایی نظیر جیلی GC6 با قیمت 47,800,000 تومان ، تندر نود اتوماتیک با قیمت 47,485,000 تومان ، تندر پلاس اتوماتیک با قیمت 49,100,000 تومان، رنو ساندرو اتوماتیک با قیمت 49,900,000 تومان ، برلیانس های H220 و H230اتوماتیک با قیمت 45,000,000  تومان، دانگ فنگ اچ سی کراس با قیمت 45,524,000 تومان و ساینا اتوماتیک با قیمت 38,450,000  تومان قرار می دهد که همانطور که مشاهده می کنید ، تقریبا از تمامی رقبایش گران تر است و با توجه به کیفیت مونتاژ پژو پارس های اخیر ایران خودرو و قدیمی بودن گیربکس آن ، خرید آن مقداری ریسک به همراه خواهد داشت.

هم چنین از نظر آپشن و امکانات رفاهی علی رغم قیمت بالاتر در مقابل رقبایش یک بازنده به حساب می آید و همین مورد بسیاری از خریداران را دلسرد خواهد کرد و برای نصب آپشن های معمول این روزها ، باید هزینه ی اضافی را پرداخت نمایید . حواله های پژو پارس اتوماتیک هم اکنون در فروشگاه های مجازی با قیمت 51 میلیون تومان عرضه شده اند و با صحبت مدیران ایران خودرو مبنی بر صادرات 500 دستگاه پارس اتوماتیک به عراق ، باید منتظر باشیم تا ببینیم آیا بازار داخلی از این خودرو استقبال خواهد کرد یا هنوز اقبال مشتریان به سمت رنو های قدیمی و چینی های رنگارنگ خواهد بود.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: dande6.com