5 آپشن جالب در خودرو های مرسدس بنز
بسیاری از آپشن‌های مدرن در صنعت خودروسازی، سال‌ها قبل در مدل‌های مفهومی معرفی شده‌اند. مرسدس بنز به کمک یک فیلم کوتاه، ۵ فناوری خاص در خودروهای مفهومی خود را نام برد که برای اولین‌ بار به تولید رسیده‌اند.

برترین فناوری های مرسدس بنز در خودروهای امروزی

برای بسیاری از علاقه‌مندان به صنعت خودرو، دلیل طراحی و ساخت مدل‌های مفهومی مشخص نیست. از یک سو، انگیزه‌های تبلیغاتی و نمایشی مطرح می‌شوند و از سویی دیگر، توضیح زبان طراحی در مدل‌های آینده. اما نباید فراموش کرد خودروهای مفهومی در سال‌های اخیر دارای فناوری‌هایی فراتر از مدل‌های امروزی و مجهز به آپشن‌های فنی یا رفاهی کارآمد هستند. در کمال تعجب، بسیاری از امکانات موجود در خودروهای امروزی، سال‌ها قبل در یک محصول مفهومی به دنیا معرفی شده است.

نمونه‌های مفهومی مرسدس بنز، یکی از جذاب‌ترین خودروها در زمان نمایش و رونمایی هستند. این محصولات علاوه بر ظاهر تحسین‌برانگیز، معمولا با انبوهی از فناوری‌های آینده‌نگر همراه می‌شوند. در ادامه‌ی مطلب، 5 آپشن جالب در خودروهای مفهومی مرسدس بنز که امروزه توسط دیگر برندها در محصولات جاده‌ای دیده می‌شوند، معرفی شده است.

۵- فناوری ارتباط بین خودروها؛ مدل مفهومی F125

ظاهر مرسدس بنز F125 با چراغ‌های باریک و دو در به‌صورت گال‌وینگ (gullwing) انتقادهایی به همراه داشت؛ چرا که عموم مردم به چراغ‌ها و جلوپنجره‌ی عریض در محصولات غول صنعتی اشتوتگارت عادت داشتند. این مدل در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و با کد F125، یادآور ۱۲۵ سال فعالیت مرسدس بنز در دنیای خودروها بود.

یکی از مهم‌ترین فناوری‌های معرفی‌شده در F125، سیستم ارتباط بین خودروها محسوب می‌شود که می‌تواند احتمال برخورد با دیگر وسایل نقلیه یا دیگر انواع حوادث را شدیدا کاهش دهد. هنوز بستر مناسب برای تبادل اطلاعات بین خودروها در اکثر کشورهای دنیا فراهم نیست؛ اما بسیاری از برندهای مطرح دنیا بر توسعه‌ی این فناوری تمرکز دارند و به احتمال فراوان تا سال ۲۰۲۵ با حضور اینترنت 5G، می‌توان از امکانات مرتبط با این سیستم بهره‌مند شد.


۴- سقف پانورامیک نامرئی؛ مدل مفهومی F200

سقف شیشه‌ای و پانورامیک، آپشن جذابی در خودروهای امروزی است؛ اما به هنگام تابش آفتاب شدید یا شرایط خاص محدودیت‌هایی دارد. این موضوع در سال ۱۹۹۶ منجر به اختراع سقف نامرئی (Transparent) در مرسدس بنز مفهومی F200 شد. حال می‌توان با فشردن یک کلید در خودروهای لوکس، کریستال مایع در شیشه‌ی شفاف روی سقف را به رنگ تیره و حالت تاریک تبدیل کرد.


۳- فناوری دید در شب؛ مدل مفهومی F500

تا پیش از سال ۲۰۰۳ و رونمایی خودروی مفهومی مرسدس بنز F500، استفاده از مادون قرمز در وسایل نقلیه دیده نشده بود. به لطف این فناوری، دید مطلوب در تاریکی تا شعاع ۵۰۰ متر و امکان رانندگی با ایمن بیشتر در شب فراهم شد. امروزه استفاده از دوربین دید در شب و رانندگی از طریق نمایشگر روی پنل فرمان برای کاربران خودروهای لوکس مثل مرسدس بنز کلاس S، در دسترس است؛ ضمن اینکه فناوری خودران نیز به آن وابستگی دارد.


۲- آمادگی پیش از برخورد؛ مدل آزمایشی ESF

در سال ۲۰۰۹، مرسدس کلاس S هیبرید با کد S400 همراه آخرین فناوری‌های شرکت سازنده در زمینه‌ی ایمنی (Experimental Safety Vehicle) معرفی شد. این خودروی آزمایشی، اولین محصولی بود که به لطف سنسورهای پیشرفته در تمام زوایا، احتمال برخورد از زوایای مختلف را تحلیل می‌کرد و می‌توانست لحظاتی پیش از حادثه، سیستم‌های کیسه‌ی هوا و ترمز اضطراری را فعال کند.


۱- کروز کنترل هوشمند؛ مدل مفهومی F800

ترکیب کروز کنترل با فناوری‌های مربوط به سیستم‌های ایمنی، منجر به ابداع کروز کنترل‌ انطباقی (Adaptive cruise control) شد. تا پیش از سال ۲۰۱۰ و رونمایی از مرسدس بنز مفهومی F800، کروز کنترل‌ صرفا به حرکت خودرو با سرعت ثابت می‌پرداخت و تنها در مدل‌های لوکس فول‌آپشن، پیش از برخورد با مانع روبرو ترمز می‌کرد. امروزه حتی در خودروهای خانوادگی و میان‌قیمت هم می‌توان از فواید کروز کنترل هوشمند (انطباقی) استفاده کرد. به لطف این فناوری، سرعت خودرو با فعال شدن کروز کنترل ثابت می‌ماند؛ اما می‌تواند با تغییر سرعت خودروی روبرو، علاوه بر حفظ فاصله‌ی مجاز، اقدام به کاهش و افزایش سرعت تا حد تعیین‌شده کند. فناوری هدایت خودکار بین خطوط جاده هم در مرسدس بنز F800 به تکامل بیشتری نسبت به قبل رسید.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: zoomit.ir