اگر اتومبیل اتوماتیک دارید به این نکته مهم توجه کنید
اگر اتومبیلی دارید که گیربکس اتوماتیک دارد بهتر است به نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم توجه کنید.

راهکارهای نگهداری از گیربکس اتوماتیک

شمار زیادی از گیربکس خودروهای امروزی دارای فیلتر داخل گیربکس اند، اما این جعبه دنده ها گیربکس های یک بار مصرف محسوب می شوند.

روغن گیربکس و فیلتر آن باید در زمان های معین تعویض شود و در زمان در سرویس گیربکس تنها تعویض روغن کافی نبوده و باید کارتل گیربکس نیز باز شده و فیلتر آن تعویض و یا شسته شود.

اولویت اصلی باید رسیدگی به فیلتر باشد زیرا یک فیلتر گرفته ، موجب می شود تا روغن اندکی به گیربکس برسد که این امر در ادامه آسیب شدیدی را به جعبه دنده وارد می کند و سبب سوخته شدن آن می شود.

در حال حاضر شمار زیادی از گیربکس خودروهای امروزی مانند پژو 206 ، هیوندا ، کیا دارای فیلتر داخل گیربکس اند، اما این جعبه دنده ها گیربکس های یک بار مصرف محسوب می شوند زیرا با کثیف شدن و گرفته شدن فیلتر عمر گیربکس نیز به پایان می رسد و به همین دلیل دقت در تعویض به موقع روغن موجب افزایش طول عمر این گیربکس ها شده و حتی در کتابچه راهنمای اتومبیل نیز زمان تعویض روغن گیربکس مشخص شده و بسته به نوع تولید کننده این مقطع از 20000کیلومتر تا 60000 کیلومتر متغیر است.

بطور کلی باید این نکته را در نظر داشته باشید که عامل خرابی گیربکس اتوماتیک ، گرمای بیش از حد آن است و دلیل اصلی گرما را می توان ترافیک سنگین در شهرهای بزرگ و شرایط آب و هوایی دانست که به همین دلیل تعمیرکاران خودرو توصیه می کنند روغن خودرو در هر 20 هزار کیلومتر تعویض شود.

دانستن این نکته خالی از لطف نیست که سرویس گیربکس باید حتما توسط متخصص گیربکس انجام شود، زیرا در صورت استفاده از روغن تقلبی یا فاسد ، نوع اشتباه روغن ، درست نبودن سطح روغن خصوصا کم بودن روغن و یا استفاده از واشرهای بی کیفیت و نامرغوب (که باعث روغن ریزی و کم شدن روغن می شوند) ، عواقب پرهزینه را در بر دارد و و حتی باعث سوختن گیربکس هم می شود.

نحوه ی چک کردن روغن گیربکس اتوماتیک (اتومبیل های دارای سیخ گیج)

اتومبیل باید گرم باشد و برای انجام این کار ، موتوررا روشن کنید و بگذارید که 10 الی 15 دقیقه کار کند.در حالیکه دنده در حالت P است ، سیخ گیج را بکشید بعد از پاک کردن آن مجددا سیخ گیج را تا آخر فرو کرده و بیرون بکشید که باید تا خط دوم بالایی سیخ گیج ، روغنی باشد.

حالا قسمت روغنی سیخ گج را به انگشتتان بکشید رنگ روغنی باید شفاف و آلبالوئی رنگ باشد و در غیر این صورت نیاز به تعویض دارد.

گیر کردن اتومبیل روی گل یا برف :

در صورت گیر کردن اتومبیل در جوی ، گل یا برف سنگین ، اگر بعد از دو سه بار عقب و جلو کردن، خودرو از این حالت خارج نشد ، دیگر اینکار را ادامه ندهید زیرا باعث گرم شدن بیش از حد کلاچ ها و سوختن گیربکس اتوماتیک می گردد.

بهترین راه در این زمان است که به کمک مردم و یا وسیله ای دیگر ،اتومبیلتان را از این وضعیت خارج کنید.

در زمان کمک مردم ، اتومبیل می تواند در دنده باشد ولی باید با یک حرکت از این وضعیت خارج شود.



گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع:  yjc.ir