شغل دوم گزارشگران فوتبال صدا و سيما
قصد داریم شما را با شغل دوم معروف ترین مجریان و گزارشگران ورزشی کشور آشنا کنیم پس با ما همراه شوید.

شغل دوم مجریان و گزارشگران ورزشی تلویزیون

اخبار مربوط به حواشی و جزئیات زندگی افراد مشهور همیشه دارای جذابیت بوده است.مجریان و گزارشگران صدا و سیما نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

نگاهی به شغل دوم گزارشگران فوتبال صداوسیما مطلبی است که در ادامه آن را خواهید خواند.

عادل فردوسی‌پور؛ سه‌شنبه بدون فوتبال

بعد از هر اتفاق در برنامه 90، به خصوص بعدا اتفاقات جنجالی در این برنامه، یک موضوع مطرح می‌شود؛ آیا این آخرین برنامه عادل فردوسی‌پور بود؟ و هر بار معمولا اتفاق خاصی نمی‌افتد. طوری که این برنامه سال 78 پابرجاست و البته با بودن عادل فردوسی‌پور همچنان جذاب.
او با الگو برداری از گزارشگران خارجی مثل جان ماتسن انگلیسی و با استفاده از نبوغش خیلی زود گزارشگرانی چون جواد خیابانی را کنار زد. او بعدها برنامه 90 را پایه‌گذاری کرد؛ برنامه‌ای که هم مجری آن است و هم تهیه‌کننده‌اش.

البته در مورد فردوسی‌پور نمی‌شود گفت که آیا گزارشگر فوتبال شغل اولش است و اجرای برنامه 90 شغل دومش یا برعکس. در نگاه علاقه‌مندان به فوتبال او به غیر از این دو کار، شغل دیگری ندارد.
فردوسی‌پور اما در نشریات مکتوب هم دست دارد. او که اتفاقا کار فوتبال را با گزارش‌نویسی در روزنامه‌های ورزشی شروع کرد، در حال حاضر با یک ماهنامه خارجی همکاری می‌کند.
مجله ورد ساکر یکی از نشریه‌های معتبر در دنیای فوتبال به حساب می‌آید، جایی است که گاهی فردوسی‌پور از فوتبال ایران در آنجا می‌نویسد. او البته یک روز در هفته هم فارغ از مسائل فوتبال به دانشگاه صنعتی شریف می‌رود تا به تدریس زبان انگلیسی بپردازد؛ روز سه‌شنبه.

جواد خیابانی؛ دفتر تبلیغاتی

نام او یادآور گزارش‌های حماسی است که خیلی‌ها بر این باورند که جواد خیابانی پتانسیل این را دارد که از هر مسابقه یک حماسه بسازد؛ حتی از بازی‌های دسته چندم فوتبال ایران.
البته همه خیابانی را با گزارش مسابقه ایران-استرالیا به یاد می‌آورند. کسی که مثل بقیه گزارشگران فوتبال مجری برنامه‌ها چون فوتبال برتر نیز هست. او زمانی در نشریات مکتوب مشغول به کار بود. البته او هنوز هم به این کار علاقه‌مند است.

به خصوص به آمار و ارقام فوتبال لیگ برتر. برای همین سعی می‌کند بعد از پایان هر فصل فوتبالی یک مجله منتشر کند تا علاقه‌مندان به لیگ آمار مسابقه‌ها را در آرشیو خود داشته باشند. اما جالب است بدانید که در این نشریه بیشتر از هر چیزی آگهی‌ها توی چشم است و ظاهرا مجله‌ای تبلیغاتی است و در کنار آن آمار و ارقام لیگ دیده می‌شود.
البته اگر بدانید شغل دوم خیابانی چیست، مطمئنا به او حق می‌دهید. او یک دفتر تبلیغاتی دارد؛ با عنوان کانون آگهی و تبلیغات... ظاهرا زمانی که خیابانی در سازمان صدا و سیما حضور ندارد، می‌توانید او را در دفتر تبلیغاتی‌اش پیدا کند.

پیمان یوسفی؛ جام‌جم

همه کار پیمان یوسفی در سازمان صدا و سیما خلاصه می‌شود. او که نامش همیشه بعد از گزارشگرانی چون عادل فردوسی‌پور، مزدک میرزایی و جواد خیابانی مطرح است، یکی از گزارشگران فعال این مجموعه به حساب می‌آید.
البته ممکن است برخی این جمله را مطرح کنند که «اگر او جزو گزارشگران فعال صدا و سیما است، پس چرا در برنامه‌های ورزشی کمتر دیده می‌شود؟» البته به آنها باید حق داد. چون این افراد احتمالا از فعالیت‌های پیمان یوسفی در شبکه جهانی جام‌جم مطلع نیستند. به گفته خودش به غیر از گزارشگری فوتبال در برنامه سازی برنامه‌های ورزشی مشغول به‌کار است.

مزدک میرزایی؛ خبرگزاری فوتبال

نه مثل فردوسی‌پور و یوسفی تهیه‌کننده برنامه‌ای است و نه مثل خیابانی در فعالیتی دیگر. فعالیت‌هایش نسبت به دیگر همکارانش کمتر است. از برنامه‌های ورزشی روزمره شبکه سوم سیما مثل بقیه سهم دارد.
البته با فردوسی‌پور و یوسفی همکاری‌هایی دارد. در برنامه 90 با فردوسی‌پور همکاری می‌کند و با یوسفی در برنامه لیگ یک در شبکه جام‌جم. مزدک میرزایی در حال حاضر با برخی از رسانه‌های مکتوب نیز همکاری دارد.
در روزنامه جام‌جم و سایت خبر آنلاین معمولا نویسنده گزارش لیگ قهرمانان اروپا است و البته مترجم مقالات ورزشی مجلات اروپایی هم به حساب می‌آید. به گفته خودش شغل دوم به آن شکل که گفته می‌شود، ندارد. اما مدتی است که ایده‌ای را در سر می‌پرواند.

اینکه می‌خواهد گردانده یک سایت ورزشی باشد. ظاهرا این موضوع از دغدغه‌هایش به حساب می‌آید و در آینده مطمئنا از آن خواهید شنید.
البته از اینکه او مسوول یک خبرگزاری تخصصی فوتبال است. گفته می‌شود او با همکاری یکی دو نفر از دوستان مطبوعاتی‌اش دست به چنین کاری خواهد زد. در هر حال، آنطور که پیداست میرزایی به قدری به ورزش و البته به فوتبال علاقمند است که ظاهرا هرگز نمی‌خواهد کار دیگری انجام دهد.

رضا جاودانی؛ وکیل پایه یک

رضا جاودانی خود را به عنوان مجری برنامه‌های ورزشی شبکه سوم سیما مطرح کرد. بعدها مجری برنامه «دایره طلایی» شد که گفته می‌شد این برنامه کپی‌برداری از برنامه 90 است؛ با این تفاوت که برنامه «دایره طلایی» اختصاص دارد به ورزش کشتی.
کسی که مجری برنامه فوتبال برتر، لیگ قهرمانان اروپا و... نیز هست. یعنی می‌شود همه اینها را به فعالیت‌های رسانه‌ای او اضافه کرد. جالب اینکه همه این کارها برای جاودانی به عنوان شغل دوم مطرح است.

به این ترتیب که او وکالت را شغل اول خودش می‌داند. وکیل پایه یک دادگستری است و نکته اینجاست که فعالیت رسانه‌ای را زودتر شروع کرده. وکالت جاودانی عمر زیادی ندارد و ظاهرا با همکاری یکی از دوستانش می‌خواهد شغل اولش را ارتقا ببخشد.
برای همین دوستش که در این کار است، نقش بسیاری در این راه خواهد داشت. به هر حال، بعدها احتمالا از شغل اول جاودانی بیشتر خواهید شنید.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: jahannews.com