یاسمین مقبلی دختر فضانورد ایرانی الاصل در آمریکا! عکس
یاسمین مقبلی فضانورد ایرانی الاصلی است که از سوی ناسا به عنوان کاندیدا انتخاب شده تا به کلاس های ناسا برود.

با یاسمین مقبلی آشنا شوید

علاقه مندان به موفقیت های بین المللی ایرانیان در عرصه های علمی، طی روزهای اخیر از غفلت رسانه ها درباره یک خبر سخن می گویند. خبری که البته در میان پس لرزه های رسانه ای حمله داعش به تهران از قلم افتاده است.

گزارش های منتشر شده توسط ناسا نشان می دهد که در پروژه عظیم ناسا برای تربیت نسل تازه ای از فضانوردان، نام «یاسمین مقبلی» نیز دیده می شود. در صفحه مربوط به او در وب سایت ناسا از او به عنوان «کاندیدای فضانوردی، مارین یاسمین مقبلی» نام برده شده است.

طبق گزارش وب سایت ناسا، او ملیتی آمریکایی دارد، مقیم نیویورک است و تحصیلاتش را در مهندسی هوافضا و IT در MIT به پایان رسانده و فوق لیسانسش را در رشته هوافضا از مدرسه ناوال دریافت کرده است. او یکی از برگزیدگان آزمون خلبانی بعد از 1600 ساعت پرواز و 150 عملیات هوایی آموزشی است.

او فارغ التحصیل خلبانی نیروی هوایی آمریکا هم محسوب می شود. با این حال به نظر می رسد او را باید همان قدر ایرانی دانست که مثلا «آندره آغاسی» یا «یاسمینا رضا» ایرانی هستند.

 


عکس یاسمین مقبلی

عکس یاسمین مقبلی

خانم مقبلی در «بد نائوهیم» در آلمان متولد شده اما در بالدوین نیویورک پرورش یافته است. پدر و مادرش فرشته و کامی مقبلی در فلوریدا زندگی می کنند. در زمان انتخاب در ژوئن 2017 مقبلی در حال آزمایش هلیکوپتر 1-H و خدمت به عنوان افسر تضمین کیفیت و هوایی برای تست عملیاتی دریایی و ارزیابی اسکادران 1-H از سپاه تفنگداران دریایی در یومای آریزونا بوده.

او از پاییز امسال تمرینات یک دوره دوساله را به عنوان کاندیدای فضانوردی آغاز خواهدکرد. در حین تمرینات، او ماموریت های تکنیکی برای مرکز فضایی را اجرا خواهد کرد. به این ترتیب فضانوردی او عملا بستگی دارد به شرایط و امتیازاتی که در پایان این دوره خواهدداشت. البته از میان خیل داوطلبان این دوره، حضور او در مرحله نهایی و جمع 12 نفر برگزیده، بسیار مهم و قابل توجه است اما او هنوز به عنوان فضانورد انتخاب نشده است و بعد از دوره تمرینات دوساله ممکن است بتواند به فضا پرواز کند.

ضمن اینکه برخلاف خبرهای منتشرشده، او در ایران متولد نشده و ظاهرا پدر و مادرش نیز تابعیت ایرانی خود را حفظ نکرده اند. به این ترتیب داستان او با داستان «انوشه انصاری» کاملا متفاوت است.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: روزنامه تماشاگران امروز