محققان مطالعاتی را آغاز کرده اند که بفهمند آیا باورهای تزریقی به دنیا تحت پروژه "فیلم‌های عاشقانه" می‌تواند جلوی بوقوع پیوستن عشق حقیقی در دنیای واقعی را بگیرد یا نه؟...

در دنیای فیلم‌های رمانتیک، پسر نجیب و خجالتی عاشق دختر می‌شود و با هم دوست می‌شوند و بعد از چند بحث و جدل دوباره آشتی می‌کنند و سپس در اثر تراژدی از هم جدا می‌شوند و بعد ناگهان در اثر یک اتفاق غیرقابل پیش بینی دوباره به هم می‌پیوندند. اما محققان مطالعاتی را آغاز کرده اند که بفهمند آیا این باورهای تزریقی به دنیا تحت پروژه "فیلم‌های عاشقانه" می‌تواند جلوی بوقوع پیوستن عشق حقیقی در دنیای واقعی را بگیرد یا نه؟

مدتی قبل محققان دانشگاهی در ادینبورگ مطالعه خود درباره 40 فیلم‌هالیوودی که بین سالهای 1995-2005 ساخته شده بودند به اتمام رساند. انها متوجه شدند مشکلاتی که زوجین به مشاورین ازدواج در مرکز مشاوره گزارش داده‌اند، انعکاسی از تصور غلط درباره عشق و عاطفه است که در فیلم‌های ‌هالیوودی به نمایش گذاشته می‌شود.

مشاورین رابطه اغلب با تصورات اشتباه معمولی در بین مراجعین خود روبرو می‌شوند، مانند اینکه اگر شریک شما واقعا عاشقتان است بدون هیچ کلمه ای خودش می‌فهمد که شما به چه چیز نیاز دارید یا اینکه زوج آینده هر کسی از قبل مشخص شده است. تحقیقات زیادی انجام شده که نشان می‌دهد این موارد در چنین فیلمهایی به وفور نمایش داده می‌شود.

این حقیقت که‌ هالیوود به ما نسخه‌های پیشرفته ای عشق و رمانس می‌فروشد، چیز عجیبی نیست. اما آیا آنچه نمایش داده می‌شود یک حقیقت از پیش موجود است یا چیز جدیدی در اذهان مردم تزریق می‌شود؟ برای مثال 130 دانش آموز داوطلب فیلم سرندیپیتی محصول سال 2001 را تماشا کردند و گروه دیگری به همین تعداد فیلم درامی از دیوید لینچ را تماشا کردند. آنها که کمدی رمانتیک سرندیپیتی را تماشا کرده بودند، بیشتر به سرنوشت محتوم اعتقاد پیدا کرده بودند تا آنها که فیلم واقعی را دیده بودند.

محقق دیگری اظهار می‌دارد تاثیر فیلمهای کمدی رمانتیک بر ضمیر ناخودآگاه و خودآگاه و تحریک ان پروسه بسیار پیچیده ایست که تاثیر فیلم در آن کاملا مشخص نیست. مانند فیلمهای خشونت آمیز که عده‌ای ان را یک محرک کامل برای ارتکاب خشونت می‌دانند و عده‌ای دیگر این درجه از قاطعیت را برای آن قایل نیستند.

البته به مردم هشدار داده می‌شود تا از تماشای زیاد این فیلمها خودداری کنند زیرا ممکن است بر روابط عاطفی واقعی آنها تاثیر بگذارد، ممکن است نوجوانان را به اشتباه وارد روابط زودهنگام کند. همین تعداد کم از کسانی که دچار تاثیرات منفی شده اند، می‌تواند بهانه ای برای توجه بیشتر ما در عواقب تماشای تعداد زیاد از این گونه فیلمها باشد.

محقق دیگری می‌گوید همیشه هم این اثر منفی نیست. وقتی یک زوج از سالهای شاد و خوشبخت زندگی دور می‌شوند، نیاز به منبعی دارند تا به آنها امید دهد که بیشتر در کنار هم باشند. ما گاهی نیاز داریم با داستانها زندگی کنیم تا بتوانیم بر واقعیات غلبه کنیم و باور کنیم کسی در این دنیا هست که در کنارماست و دوستمان دارد.
 
گردآوری: گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/Entertainment
منبع: farya.com
 
مطالب جالب دیگر:
ناقوس مرگ CD به صدا درآمد!
سخن بزرگان(6)
طولانی ترین دوره بارداری یک جاندار: 3سال!! (+عکس)
اس ام اس 84
پیرزن 77 ساله با موتور مردی را زیر گرفت!!