تیمی از دانشمندان با همکاری محققان دانشگاه استنفورد، شیوه‌ای را برای جاسوسی‌کردن از کاربران تلفن همراه با استفاده از باتری گوشی ارائه داده‌اند.

روش جدید موسوم به PowerSpy بر اساس این واقعیت عمل می‌کند که میزان انرژی مصرفی باتری گوشی هنگامی که کاربر به برج مخابراتی نزدیک است، تغییر می‌کند؛ در این میان تماس‌های تلفنی به آشکارسازی نوع محیطی که کاربر در آن قرار دارد، کمک می‌کنند.

برخلاف مکان‌یابی مبتنی بر سیستم موقعیت‌یاب (GPS) یا وای‌فای، داده‌های مبتنی بر انرژی باتری برای هر برنامه نرم‌افزاری نصب‌شده‌ای در دسترس هستند و این امر امکان رهگیری مکان تلفن را با دقت 90 درصد فراهم می‌کند.

تلفن همراه برای متصل‌شدن به یک برج مخابراتی دور، انرژی بیشتری را در مقایسه با متصل‌شدن با برج نزدیک می‌طلبد؛ همچنین زمانی که موانع، سیگنال‌دهی گوشی را مسدود می‌کند، باتری گوشی انرژی بیشتری مصرف می‌کند.

دانشمندان نشان داده‌اند، اندازه‌گیری مصرف نیروی کلی باتری با گذشت زمان، می‌تواند مکان و حرکت تلفن را آشکار می‌کند.

محققان داده‌های مربوط به انرژی را از تلفن‌های اندروید و در ناحیه‌ای در کالیفرنیا جمع‌آوری کردند؛ سپس این داده‌ها با مصرف انرژی یک گوشی LG Nexus 4 هنگام حرکت‌کردن مکرر آن در یکی از مسیرها مقایسه شد و محققان از مجموع 10 آزمایش، در 9 مورد توانستند حدس بزنند کاربر در چه مسیری قرار دارد.

این شیوه فقط زمانی عمل می‌کند که فرد مورد نظر این مسیر را قبلا طی کرده باشد؛ چنانچه مسیر برای نخستین‌بار طی شود، دقت شکار موقعیت از 90 درصد به حدود 60 درصد افت می‌کند.

دانشمندان مدعی‌اند، جاسوسان روزی می‌توانند از PowerSpy برای رهگیری هدف‌ها استفاده کنند و برنامه‌های نرم‌افزاری نیز قادر خواهند بود از رهگیری مکانی آن برای هدف‌های تبلیغاتی استفاده کنند.

همچنین، محققان در تحقیقات قبلی خود دریافته بودند که می‌توان از ژیروسکوپ تلفن همراه به عنوان میکروسکوپ کارآمد استفاده کرد.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
www.seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir