قابی که تلفن همراه را با هوای رقیق شارژ می‌ کند!
نماد باتری قرمز رنگ برای ترس انداختن به دل کاربران تلفن‌های همراه هوشمند کافی است، اما اکنون دانشمندان مدعی شده‌اند که توانسته‌اند راهی را برای افزایش عمر باتری‌ها تا 30 درصد با استفاده از هوای رقیق پیدا کنند.

این فناوری از شکل قاب تلفن همراه آیفون 6استفاده کرده که انرژی ریزموج فرکانس‌های رادیویی را به برق مصرفی تبدیل می‌کند.

این قاب شکل متحول شده‌ای از یک فناوری موسوم به rectenna یا آنتن تصحیح‌شونده است.

دستگاه‌های مشابه در حال حاضر در بازار وجود دارند که می‌توانند از هوای نزدیک برجهای پخش، برق بگیرند اما این دستگاه‌ها معمولا نیروی کمی برای استفاده تولید می‌کنند.

دستگاه اخیر، ابداع شرکت Nikola Labs است که با دانشگاه ایالتی اوهایو همکاری می‌کند. آن‌ها با همکاری یکدیگر قصد دارند یک پروژه کیک‌استارتر را برای تجاری سازی این دستگاه به راه انداخته و قیمت ابتدایی آن را 99 دلار تعیین کرده‌اند.

قاب rectenna با استفاده از انرژی تلف شده توسط تلفن همراه در زمان دریافت و ارسال سیگنالهای بی‌سیم فرکانس رادیویی به تولید برق می‌پردازد. این سیگنالها می‌تواند شامل وای‌فای، بلوتوث و سیگنالهای LTE برای ارتباطات 4G باشد.

حدود 90 درصد از انرژی که تلفن‌های همرا هوشمند برای حفظ ارتباطات صوتی و داده تولید می‌کنند، در هوا تلف می‌شود.

دیگر ویژگی‌های معرفی شده در سایت Nikola Labs شامل یک لایه محافظ اضافی، یک آنتن ذخیره‌کننده فرکانس رادیویی، یک نشانگر قدرت سیگنال و یک مبدل RF-DC است.

البته هنوز مشخص نیست که آیا استفاده از این انرژی تلف شده باعث کاهش کیفیت سیگنال تلفن می‌شود یا خیر؟ اما به گفته سازندگان، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ممکن است برای استفاده در دستگاه‌های سیار کم‌مصرف مانند حسگرها و سیستم‌های پزشکی تغییر شکل یابد.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir