انسان چگونه می تواند برروی آب بدود؟!
راه رفتن و دویدن حشرات بر روی آب بسیار دیدنی است، اما آیا انسان هم می‌تواند بر روی آب بدود؟

آیا انسان می تواند برروی آب بدود؟

محققان دریافتند انسان برای دویدن بر روی آب نیاز به وارد کردن نیرویی معادل وزن خود دارد.

محققان آمریکایی اظهار کردند: افراد برای اینکه بتوانند بر روی سطح آب شناور بمانند، باید نیرویی معادل وزن خود را بر روی سطح آب اعمال کنند تا بر روی سطح آب بمانند.

اگر وزن فرد 75 کیلوگرم است، باید نیرویی معادل 75کیلوگرم به سطح آب وارد شود و این در حالی است که فرد با دو پا بر روی سطح آب است و وزن پاها نسبت به وزن بدن کمتر است و وارد کردن چنین نیرویی تقریبا غیرممکن است.

همچنین برای دویدن با این وزن، سرعتی معادل 80 کیلومتر در ساعت لازم است که این امر هم تا حدودی غیرممکن است.

به این ترتیب محققان دریافتند راه رفتن انسان بر روی آب امکان‌پذیر نیست، زیرا انسان به سرعت لازم برای دویدن بر روی آب نمی‌تواند دست یابد.

 

اما حشرات چگونه برروی آب راه می روند؟

کشش سطحی، پدیده‌ای است که حشرات به کمک آن می‌توانند روی سطح آب بمانند و حتی روی آب راه بروند. برای این کار، کافی است همانند یک آب‌دزدک پاهایی بلند داشته باشید و با زاویه‌ای خاص روی آب گام بردارید.
دست‌وپای حشرات تقریبا استوانه‌ای شکل است و مقطعی دایروی دارد و به همین دلیل وقتی حشرات روی آب قرار می‌گیرند، نیروی وزن آن‌ها نه در امتداد یک خط، که در بخش قابل‌توجهی از استوانه پخش می‌شود.

به همین دلیل، مولکول‌های سطح آب می‌توانند ضمن حفظ پیوستگی خود، نیروی برآیندی به سوی بالا اعمال کنند که باعث شناور ماندن حشره روی سطح آب می‌شود. البته نباید فراموش کرد که این پدیده وقتی اتفاق می‌افتد که نسبت نیروی وزن به سطح تماس از حد مشخصی کمتر باشد.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir