شخصیت حیوانات را با نگاه به چشم شان متوجه شوید!
در مورد آدم‌ها همیشه گفته‌اند که می‌شود از چشم‌هایشان فهمید در دلشان چه می‌گذرد اما محققان به تازگی فهمیده‌اند که این مسئله به شکل دیگری درباره حیوانات هم صدق می‌کند.

ساختار و قرنیه چشم حیوانات

با تحقیق بر روی شکل چشم ۲۱۴ مورد از حیوانات محققان به این نتیجه رسیده‌اند که شکل و ساختار چشم حیوانات نشان می‌دهد که نحوه زندگی حیوانات چطور است و آنها شکارچی هستند یا شکار!

تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا نشان داده که قرنیه چشم اکثر حیوانات علف‌خوار مثل گوسفند و بز و حیواناتی که شکار هستند افقی است. حیوانات شکارچی که ترجیح می‌دهند به صورت مخفیانه طعمه را دنبال کنند چشم‌شان قرنیه‌ای دایره‌ای دارد. گربه‌سانان از جمله ببر که ذاتاً شکارچی به حساب می‌آیند قرنیه چشم عمودی دارند.

با قرنیه چشم عمودی،شکار و اجسام که در فاصله‌های دور قرار دارند، با جزییات بالا قابل دیدن هستند. هر چه شکار از شکارچی دورتر شود، از فوکوس خارج می‌شود. حیوانات شکارچی از این قابلیت برای تشخیص فاصله شکار و سازماندهی حمله خود استفاده می‌کنند. در مقابل حیواناتی که غالباً شکار هستند با قرنیه چشم افقی می‌توانند دیدی پانوراما داشته باشند.


این قابلیت به حیوانات امکان می‌دهد که دیدی مانند لنزی واید داشته و زاویه دید وسیع‌تری برای فرار از دست شکارچی‌ها داشته باشند. همچنین این نوع چشم کمک می‌کند که در هنگام فرار سریع از دست شکارچی‌ها موانع مانند صخره‌ها خیلی سریع دیده شوند و به مسیریابی کمک کند. چشم‌های حیوانات شکارچی همچنین معمولاً در جلوی سر آنها قرار دارد اما همان‌طور که همه دیده‌اند حیواناتی که معمولاً شکار هستند چشم‌هایشان در کناره سر قرار می‌گیرد.


این قابلیت هم به شکارچی‌‌ها کمک می‌کند که دید لازم را برای تمرکز و فاصله‌یابی با شکار داشته باشند و حیوانات شکار هم با استفاده از این مسئله دید وسیع‌تری برای فرار دارند. شبیه‌سازی ساختار چشم حیوانات به محققان نشان داده که هر نوع از حیوانات دنیا را به شکل متفاوتی می‌ببیند.
این مسئله مدتها پیش از این درباره دیدن رنگ‌ها مشخص شده بود که محققان موفق به شبیه‌سازی آن شده بودند. پستاندارانی نظیر گربه و سگ در دیدشان خبری از رنگ قرمز نیست و تنها انسان و میمونها قادر به دیدن رنگهای آبی، زرد و قرمز هستند.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: khabaronline.ir