تاثیر تغییرات آب و هوا بر وزن نوزادان
براساس تحقیقات جدید تغییرات آب و هوایی اثر قابل توجهی بر وزن نوزادان در زمان تولد دارد.

کاهش وزن نوزادان در زمان تولد بخاطر تغییرات آب و هوایی

عواقب تغییرات آب‌وهوایی از آب شدن یخ‌های قطبی گرفته تا افزایش آتش سوزی‌های طبیعی و راهکارهای برخورد با این پیامدها، همواره یک موضوع مورد توجه بوده است. پژوهش اخیر محققان دانشگاه یوتا، مورد جدیدی به فهرست رو به رشد اثرات منفی تغییر اقلیم بر انسان اضافه کرده است: کاهش وزن نوزادان در زمان تولد.

محققان این مرکز علمی در یک پروژه دو ساله، ارتباط میان تبخیر و تعرق هوا، دما و وزن نوزادان در زمان تولد را در 19 کشور آفریقایی مورد بررسی قرار دادند. آنها در این بررسی با استفاده از اطلاعات اقلیمی دقیق و جزیی در ترکیب با اطلاعات مربوط به سلامت و بهداشت افراد به نتایج جدیدی در این باره دست پیدا کردند.

یافته‌های جدید نشان داد مادران بارداری که در تماس با هوایی با تبخیر و تعرق کمتر و تعداد روزهای گرم بیشتر قرار می‌گیرند، نوزادانی با وزن سبک‌تر به دنیا می‌آورند.


این یافته‌ها نشان می دهد که در مراحل بسیار اولیه رشد جنینی، تغییرات آب‌وهوایی می‌تواند اثر مشخصی بر تولد نوزادان بر جای بگذارد. با این که شدت این اثرات به محل زندگی مادران باردار بستگی دارد اما می‌توان گفت که این اثرات در هر جایی از دنیا قابل مشاهده است.

وزن اندک هنگام تولد از سوی سازمان بهداشت جهانی به کودکان زیر 2500 گرم اطلاق می‌شود. نوزادانی که با وزن کم به دنیا می‌آیند در برابر بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر بوده و با خطر مرگ‌و‌میر بیشتری مواجه می‌شوند. این نوزادان با احتمال بیشتری دچار انواع ناتوانی‌ها شده و نسبت به نوزادانی که وزن طبیعی دارند در آموزش و کسب درآمد عملکرد ضعیف‌تری دارند.


گردآوری : گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir