زمین برروی ظاهر ماه اثر می گذراد
براساس تحقیقات جدید صورت گرفته, مشخص شده است که زمین برروی ظاهر ماه اثر گذاشته و ظاهر آن را تغییر می دهد!

ماساژ ماه توسط زمین!

محققان اعلام کرده‌اند که کشش گرانشی زمین با ماساژ دادن کره ماه ارتباط داشته و گسل‌های روی پوسته آن را باز می‌کند و این مسئله باعث پیدایش جهت‌گیری‌هایی در شبکه‌ای از دیوارهای گسلی جوان روی ماه شده است.

محققان از مدتها پیش می‌دانستند كه همان طور كه كشش گرانشی ماه باعث به وجود آمدن جزر اقیانوس‌ها و دریاها روی زمین می‌شود زمین هم نیروهای كشنده بر ماه وارد می‌كند. پژوهشی جدید اما مشخص كرده كه گرانش زمین عملا دارد گسل‌های ماه را باز می‌كند.

یکی از محققان اصلی این پژوهش در گفته با سایت اسپیس space گفت: می دانیم که پیوند نزدیک میان زمین و ماه به روزگار پیدایش آن ها بر می گردد، ولی مایه ی شگفتی است که فهمیدیم زمین هنوز هم دارد پیكره ماه را دگرگون می‌كند.

در تحقیق صورت گرفته تصاویر دریافتی از فضاپیمای مدارگرد شناسایی ماه (LRO) که از سال ۲۰۰۹ در مدار ماه جای گرفته مورد استفاده قرار گرفته است. LRO پس از گذشت بیش از شش سال فعالیت در مدار ماه و تصویربرداری از حدود سه چهارم سطح آن، بیش از ۳۲۰۰ نمونه دیواره های گسلی را پیدا کرده است. این دیواره ها مهمترین ویژگی سطح  روی ماه هستند و به طور معمول ده ها متر بلندی و نزدیک به ۱۰ کیلومتر طول دارند. پیش از این تصور می‌شد كه تنها دلیل پیدایش این دیواره‌های گسلی سرد شدن درون ماه است. اما اگر تنها دلیل پیدایش دیواره های گسلی ماه، سرد شدن درون آن بود، جهت گیری این دیواره ها می بایست بی نظم می شد. چون شدت نیروهای انقباض ماه در همه ی جهت ها یکسان است.

به گفته محققان الگویی در جهت گیری هزاران گسل دیده می شود، و این نشان می دهد نیروی دیگری دارد بر پیدایش آن ها اثر می‌گذارد. نیرویی  كه اثرش سرتاسری و در اندازه ی کل ماه است. این نیرو چیزی جز  کشش گرانشی زمین نیست.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: khabaronline.ir