درمان جدید برای کچلی !
دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا دریافته‌اند که با سرکوب فعالیت آنزیم‌ها در فولیکول‌های مو شاید بتوان انواع خاص کچلی را درمان کرد.

درمان کچلی و ریزش مو

دانشمندان در کشفی جدید نشان داده‌اند مسدود کردن فعالیت آنزیم‌های خاص می‌تواند انواع خاصی کچلی را درمان کند؛ در آزمایشات آن‌ها، موش‌هایی که با این روش درمان شدند، پس از 10 روز موی جدید درآوردند.

سال گذشته،محققان درجستجوی درمان‌های بالقوه برای بیماری alopecia areata (طاسی منطقه‌ای) بودند که یک بیماری خود‌ایمنی عامل کچلی است. این گروه با بررسی توان بالقوه داروهایی که خانواده‌ای از آنزیم‌ها موسوم بهJanus Kinase را در فولیکول‌های مو مهار می‌کنند، دریافتند آن‌ها برای غیرفعال کردن سیگنالی که باعث یک حمله خود‌ایمنی می‌شوند به کار گرفته شده و هنگامی که به صورت خوراکی تجویز می‌شوند، می‌توانند در برخی موارد باعث رشد مجدد مو شوند.

اما این تحقیق نتیجه جالب دیگری را نیز دربرداشت. دکتر آنجلا کریستیانو angela christiano، مولف ارشد این تحقیق دریافت، هنگامیکه دارو‌ بجای مصرف خوراکی و یا سایر مصارف دیگر، به پوست اعمال می‌شود، به طور موثرتری رشد مجدد مو را در پی داشته و این امر نشان می‌دهد که دارو‌های JAK علاوه بر جلوگیری از یک حمله خود ایمنی ، به طور مستقیم با فولیکول‌های مو در تعامل هستند.

این گروه در جدیدترین تحقیقات خود نشان داد که مهار کننده‌های JAK، فولیکول‌های مو را مجددا از حالت استراحت بیدار می‌کنند. این امر از بخشی از یک فرآیند طبیعی تقلید می‌کند که در آن، فولیکول‌های مو به تناوب بین مرحله فعال و خفته تغییر می‌کنند. به طور معمول خانواده آنزیم‌های JAK فولیکول‌ها را در این حالت استراحت قرار می‌دهند. بنابراین داروها با سرکوب فعالیت ‌آن‌ها، موی باقیمانده در این حالت خفته را قادر می‌سازند تا به مرحله فعال وارد شود.

بکارگیری داروهای JAK در پوست موش‌های طاس در بیشتر از پنج روز، شاهد رشد مجدد موهای آن‌ها طی 10 روز بود. این در حالی بود که گروه کنترل شده‌ای که تحت درمان قرار نگرفته بودند، همچنان طاس باقی ماندند. با گذشت سه هفته از درمان، محققان اظهار کردند که تقریبا تمام موهای موش‌ها مجددا رشد کردند. این رویکرد همچنین در تولید موهای بلندتر از فولیکول‌های موی انسان در کشت آزمایشگاهی موفقیت‌آمیز عمل کرد.

کریستیانو اظهار کرد: ترکیبات زیادی که بتوانند فولیکول‌های مو را به سرعت به چرخه رشد بازگردانند، وجود ندارند. برخی از عوامل موضعی ممکن است به طور پراکنده باعث رشد قسمت‌های کمی از مو بشوند، اما تعداد کمی از این ترکیبات توان این را دارند که به سرعت تاثیرگذار باشند.

دو دارویی که در این تحقیق از آنها استفاده شد، مورد تایید سازمان غذا و دارو آمریکا است که یکی برای درمان بیماری‌های خون و دیگری برای آرتریت روماتوئید استفاده می‌شوند.

کریستیانو افزود: یافته‌های ما امیدوار کننده است، هر چند که هنوز اثبات نکرده‌ایم که این درمانی برای الگوی کچلی است. تحقیقات بیشتری نیاز است تا ثابت کنیم که آیا مهار کننده‌های JAK می‌توانند با استفاده از فرمول‌بندی‌هایی که به طور خاص برای پوست سر ساخته شده‌اند، باعث رشد مجدد مو در انسان شوند یا خیر.

دانشمندان در حال حاضر پژوهش‌هایی را در این زمینه آغاز کرده و با آزمایش‌های بالینی هر دو دارو جهت درمان پسوریازیس پلاکی و طاسی منقطه‌ای آغاز کرده‌اند.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: isna.ir