یک بررسی ساده: کدام نرم افزارهای پیام رسان از نظر امنیتی ایمن هستند؟
قصد داریم به بررسی نرم افزارهای پیام رسان مانند تلگرام و اسکایپ و... بپردازیم که آیا آنها می توانند پیام کاربران را بخوانند؟!

آیا نرم افزار پیام رسان شما رمزنگاری شده است؟

طی چند وقت اخیر بحث درباره رمزنگاری اطلاعات و این که آیا شرکت ها می توانند پیام های خصوصی کاربران را بخوانند یا خیر بسیار داغ شده است. تقریبا تمامی شرکت های پیام رسان مسیر پیام ها بین کاربر یک دستگاه و سرورهای شرکت را رمزنگاری می کنند و سرورها جایی هستند که یک شرکت می تواند در صورت نیاز اطلاعات را بخواند.

اما مساله از جایی ناشی می شود که رمزنگاری پیام ها به صورت «انتها به انتها» انجام شده و از این رو تنها برای فرستنده و دریافت کننده قابل خواندن هستند. این به معنای آن است که شرکت های پیام رسان قادر به خواندن پیام های کاربران نیستند.

شرکت هایی مانند اپل این سطح از ایمنی را برای جلب رضایت کاربران ارائه می کنند اما دولت ها از این ویژگی ناراضی هستند زیرا ممکن است به یک تهدید امنیتی جدی منجر شود.

 

*** شرکت هایی که نمی توانند پیام های شما را بخوانند.

اپل

در اپلیکیشن آی‌مسیج (iMessage) پیام ها به صورت انتها به انتها رمزنگاری می شوند و از این رو تنها کاربران تلفن همراه می توانند آنها را بخوانند. البته یک نکته در این زمینه وجود دارد. اگر از پیام های خود در آی‌کلود (iCloud) پشتیبان بگیرید، اپل قادر به خواندن آنها است و در صورت نیاز می تواند آنها را در اختیار مقامات دولتی قرار دهد.

 

واتس‌اپ

واتس‌اپ یک گزینه ستاره دار در این فهرست است زیرا تقریبا رمزنگاری انتها به انتها را انجام می دهد اما این ویژگی به صورت رسمی اعلام نشده است. واتس‌اپ مدعی است پیام های کاربران را روی سرورهای خود ذخیره نمی کند و از این رو حتی در صورت دستور مقامات دولتی به این پیام ها دسترسی ندارد. این همان نکته ای است که به تازگی واتس‌اپ را در برزیل با مشکل مواجه کرده بود.

 

تلگرام

با فیلتر شدن واتس‌اپ در برزیل، اپلیکیشن پیام رسان تلگرام بیشترین سود را برد زیرا بنابر ادعای این شرکت در روز فیلتر شدن واتس‌اپ در برزیل 5.7 میلیون کاربر جدید به پایگاه کاربران تلگرام افزوده شد. تلگرام نیز از رمزنگاری انتها به انتها استفاده می کند و نمی تواند پیام های کاربران را بخواند.

 

سیگنال

اپلیکیشن سیگنال زیر مالکیت شرکت اُپن ویسپر سیستمز قرار دارد و از رمزنگاری انتها به انتها استفاده می کند. سیگنال اپلیکیشن محبوب ادوارد اسنودن، افشاگر وب سایت ویکی لیکس، نیز است.

 

*** شرکت هایی که می توانند پیام های شما را بخوانند.

کیک (Kik)

کیک نیز یک گزینه ستاره دار در این فهرست است زیرا پیام ها انتها به انتها رمزنگاری نمی شوند و از نظر تئوری شرکت می تواند آنها را بخواند. اما کیک مدعی است پس از تحویل پیام ها به دستگاه کاربر مقصد آنها را از روی سرورهای خود پاک می کند. این به معنای آن است که کیک نمی تواند پیام های کاربران را با مقام های دولتی به اشتراک بگذارد و مدت زمانی که می تواند پیام های شما را بخواند بسیار کوتاه است.

 

فیسبوک (مسنجر و اینستاگرام)

پیام های مسنجر و اینستاگرام تنها هنگامی که در مسیر بین دستگاه مبدا و دستگاه مقصد و سرور شرکت قرار دارند رمزنگاری می شوند و پس از ذخیره روی سرور برای فیسبوک قابل خواندن هستند. این به معنای آن است که شرکت می تواند در صورت درخواست مقام های دولتی پیام های خصوصی کاربران را در اختیار آنها قرار دهد.

 

گوگل

پیام های ارسال شده توسط هنگ‌اوتس گوگل در مسیر دستگاه مبدا و دستگاه مقصد و حتی روی سرورهای شرکت رمزنگاری می شوند اما گوگل همچنان قادر است در صورت نیاز آنها را بخواند. رمزنگاری پیام ها روی سرورهای گوگل به منظور جلوگیری از سرقت و خواندن آنها توسط دیگران صورت می گیرد اما خود گوگل دارای کلید رمزگشایی پیام ها است. از این رو، در صورت نیاز و الزام قانون گوگل می تواند پیام های خصوصی کاربران را در اختیار مقام های دولتی قرار دهد.

 

اسنپ چت

پیام های اسنپ چت هنگامی که روی سرورهای شرکت ذخیره می شوند، رمزنگاری شده اند اما اسنپ چت دارای کلید رمزگشایی پیام ها است. البته هنگامی که پیام ها توسط کاربر مقصد باز می شوند از روی سرورهای شرکت پاک می شوند و اسنپ چت مدعی است پیام های تحویل داده شده به طور معمول نمی توانند توسط هیچ فرد دیگری از روی سرورهای شرکت بازیابی شود. اما پیام های باز نشده تا 30 روز روی سرورهای اسنپ چت ذخیره می شوند و پس از آن پاک می شوند. بر همین اساس، اسنپ چت در صورت درخواست مقام های دولتی می تواند پیام های خصوصی باز نشده را در اختیار آنها قرار دهد.

 

توییتر

پیام های مستقیم در توییتر به صورت انتها به انتها رمزنگاری نمی شوند و از این رو در صورت نیاز شرکت می تواند آنها را در اختیار مقام های دولتی قرار دهد.

 

اسکایپ

پیام های فوری در اسکایپ به صورت انتها به انتها رمزنگاری نمی شوند و برای مدتی محدود نیز روی سرورهای اسکایپ ذخیره می شوند. از این رو، اسکایپ می تواند پیام های خصوصی کاربران را در اختیار مقام های دولتی قرار دهد.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: asriran.com