8 حقیقت جالب درمورد چپ دست ها!
قصد داریم به بیان 8 حقیت جالب درمورد چپ دست ها بپردازیم که شاید کمتر کسی از آنها اطلاع داشته باشد.

حقایقی درمورد چپ دست ها

اقلیتی در میان جمعیت جهان وجود دارد که هیچ‌کس تصورش را نمی‌کند تا چه اندازه موجب شگفتی دانشمندان جهان شده‌اند: چپ‌دست‌ها! مسائل مختلفی درباره چپ دست بودن وجود دارد که شاید کمتر مردم از آنها خبر داشته باشند.
تنها درحدود 10 درصد از جمعیت جهان را چپ‌دست‌ها تشكیل می‌دهند، و هنوز هیچ‌كس نمی‌داند چرا چپ‌دست‌ها تا این اندازه كمیابند.

احتمالا این نایابی نتیجه تلفیقی از عوامل از قبیل ژنتیك، تكامل، و هورمون‌های والدین است. البته این توضیح‌ها احتمالی هستند و ممكن است دلایل دیگری دركار باشند. با این همه دانشمندان تاكنون به حقایق جالب توجهی درباره چپ‌دست‌ها پی برده‌اند:

1- احتمال اینكه دوقلوها چپ دست باشند بسیار بالاتر از چپ‌دست شدن نوزادان دیگر است و هنوز كسی دلیل آن را نمی‌داند.

2- احتمال چپ‌دست شدن فرزندان والدین چپ‌دست 26.1 درصد است درحالیكه اگر پدر و مادر هردو راست‌دست باشند،‌احتمال چپ‌دست شدن فرزندانشان 9.5 درصد خواهد‌بود.

3- بیشتر جانداران نشانه‌ای از اولویت استفاده از دست از خود نشان نمی‌دهند. انسان‌ها و شامپانزاه‌ها تنها استثناهای طبیعت هستند. بیش از 90 درصد از انسان‌ها و 70 درصد از شامپانزه‌ها راست‌دست هستند.

4- در مقابل طوطی‌ها استفاده از اندام‌های سمت چپ خود را در اولویت قرار می‌دهند. در یك مطالعه كه روی 320 طوطی استرالیایی انجام شد مشخص شد 47 درصد از طوطی‌ها ترجیح می‌دهند غذا را با پای چپشان بردارند، 33 درصد دیگر برای برداشتن غذا از پای راستشان استفاده می‌كردند و مابقی طوطی‌ها هیچ اولویتی در استفاده از اندام‌های چپ یا راستشان نداشتند.

5- اولویت استفاده از یك اندام به احتمال زیاد در دوران جنینی ایجاد می‌شود. مطالعه روی جنین‌ها در حالی كه شصت خود را درون رحم مادر می‌مكیدند این موضوع را مشخص ساخته‌است. در این مطالعه محققان با بررسی وضعیت 75 جنین دریافتند پس از گذشت 10 سال، صد درصد جنین‌هایی كه شصت دست راست خود را می‌مكیدند راست دست و 67 درصد از جنین‌هایی كه شصت چپ خود را می‌مكیدند چپ دست شده‌اند.

6- نیمكره چپ در حوزه زبانی، در بخش پردازش و كمك به سخنوری، نیمكره‌ای غالب است. محققان دریافته‌اند این سلطه درمورد 95 درصد از افراد راست‌دست و 70 درصد از افراد چپ‌دست صحت دارد. در 30 درصد دیگر انسان‌ها یا نیمكره راست بر نیمكره چپ غالب است یا هیچ‌یك از دو نیمكره بردیگری غالب نیستند.

7- نزدیك به 25 درصد از بازیكنان لیگ‌های برتر بسكتبال جهان چپ‌دست هستند،‌شاید به این دلیل كه چپ‌دست‌ها در بسكتبال از دید بهتری نسبت به دیگران برخوردارند.

8- جیمی‌هندریكس، گیتاریست،‌خواننده و ترانه‌سرای آمریكایی، یك چپ‌دست بود،‌اما معمولا گیتارهایی را می‌نواخت كه برای راست‌دست‌ها ساخته شده بودند،‌یعنی سیم‌های گیتار را به صورت وارونه می‌بست تا بتواند گیتار بنوازد. گفته می‌شود چپ‌دست‌ها انسان‌هایی خلاق‌تر هستند و از هوش موسیقیایی بالاتری برخوردارند، اما این فرضیه از نظر علمی پایه و اساسی ندارد.


گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: hamshahrionline.ir